قاطرها را از دماوند جمع کنید

قاطرها را از دماوند جمع کنید

به گزارش گلونی عباس محمدی با انتشار ویدیویی نوشت:

استفاده از قاطر، اسب، و دیگر حیوانات بارکش درکوهستان، هم ارزش کار کوه‌نوردی را پایین می‌آورد و هم به طبیعت کوهستان آسیب می‌رساند.

دهه‌هاست که در جهان کوه‌نوردی، نه تنها برای پیمایش کوه‌های ساده‌ای مانند دماوند، بلکه در کوهستان‌های بزرگ و دشوار هم شیوه صعود «سبکبار» یعنی روشی را که در آن کوه‌نورد بار و تجهیزاتش را با نیروی خود حمل می‌کند، شیوه ارزشمند و اصولی‌تر کوه‌نوردی می‌دانند.

قاطرها را از دماوند جمع کنید

نماشای گلونی را دنبال کنید

استفاده از حیوان بارکش کوه‌نوردی را تا حد یک گلگشت غیرمسئولانه و تنبلانه پایین می‌آورد. از این گذشته، همراه داشتن حیوان بارکش از چند جهت طبیعت کوهستان را تخریب می‌کند.

نخست این که کوه‌نوردان به اتکای حیوان، مقدار بسیار بیشتری مواد غذایی و آبِ بطری‌شده و وسایل اضافه با خود می‌برند و درنتیجه ریخت‌وپاش پسماندشان بیشتر می‌شود.

دوم این که حیوان مقدار زیادی از گیاهان کوهستان را می‌چرد و مقدار بسیار بیشتری را لگدکوب می‌کند (هر قاطر یا اسب، چند برابر یک گوسفند یا بز به مرتع آسیب می‌زند.)

به جا ماندن فضولات این حیوانات هم عاملی است در آلوده کردن محیط که می‌تواند برای انسان و حیات وحش خطرناک باشد.

یکی از راه‌های کاستن از فشار سنگینِ ناشی از کوه‌نوردی به طبیعتِ دماوند و علم‌کوه و… ممنوع‌سازی استفاده از حیوان بارکش است.

اما فعلا حتی فدراسیون کوهنوردی با حمل آب بطری‌شده و مواد غذایی و فروش آن‌ها در پناهگاه جنوبی، به تولید پسماند انبوه در دماوند کمک می‌کند.

توالت خشک و استفاده از آن در کوهستان

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 273404 ساعت خبر : 10:58 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=273404
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات