کوهستان بدون عوامل تخریب چگونه است؟

کوهستان بدون عوامل تخریب چگونه است؟

به گزارش گلونی صفحه هم‌کوله با انتشار ویدیویی درباره کوهستان بدون عوامل تخریب نوشت:

حفاظت از محیط زیست فقط زباله نریختن نیست؛ گرچه همان زباله نریختن را هم درست رعایت نمی‌کنیم.

حضور پرتعداد کوهنوردان در یک منطقه، یکی از عوامل آسیب‌های محیط‌زیستی در کوهستان است.

برای حفظ کوهستان:

– از مسیرهای پاکوب حرکت کنیم، میان‌بُر نزنیم و مسیرهای جدیدی ایجاد نکنیم. با زیاد شدن پاکوب‌ها پوشش گیاهی از بین می‌رود و خاک فرسایش بیشتری پیدا می‌کند.

– به پوشش گیاهی منطقه آسیب نزنیم و در طبیعت آتش روشن نکنیم. برای آماده کردن غذا و چای از کپسول‌ها و سرشعله‌های مخصوص استفاده کنیم تا نیازی به روشن کردن آتش نداشته باشیم. استفاده از آتش با رعایت اصول و فقط در موارد اضطراری مجاز است.

– سعی کنیم تا جایی که امکان دارد در مسیرها و زمان‌های خلوت‌تر کوهنوردی کنیم. البته برای این کار باید مسیر را بشناسیم و آموزش‌دیده باشیم.

آیا می‌دانید مسیر پرترددی مثل مسیر صعود به قله کلکچال، تا همین چند سال پیش چه پوشش گیاهی خوبی داشت که حالا متأسفانه ندارد؟

آیا می‌دانید اگر همه‌جا را پاکوب نمی‌کردیم و پوشش گیاهی را از بین نمی‌بردیم، حتی کوهستان شمال شهر تهران هم الان همین‌قدر قشنگ بود؟

آیا می‌دانید اگر با همین روند به تخریب ادامه بدهیم تا چند سال دیگر هیچ‌چیزی باقی نمی‌ماند و فرسایش خاک خودمان را به دردسر می‌اندازد؟

توضیحات روح‌الله احمدی را از طریق ویدیوی زیر ببینید:

نماشای گلونی را دنبال کنید

گفتنی است طبیعت برای افرادی که حرفه‌ای هستند و با تجربه، متواضع است اما در مقابل آنها که ناشیانه وارد می‌شوند گاهی بسیار بی‌رحم می‌شود.

چرا که آموزش صحیح صرفاً به تجهیزات و ابزار کوهنوردی محدود نمی‌شود و پیش بینی کردن شرایط در لحظه و استفاده از امکانات در کوهستان، از شرایط کوهنوردی سالم است.

از این رو آموزش این موارد می‌تواند طبیعت‌گردی صحیح را ترویج دهد و از خطرات احتمالی بکاهد و همچنین فرهنگسازی کوهنوردی و فرهنگ طبیعت‌گردی را جا بیندازد

سایر آموزش‌های هم کوله را مشاهده کنید

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 274129 ساعت خبر : 7:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=274129
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات