طنز، نابرابری و رشته تحصیلی

طنز، نابرابری و رشته تحصیلی

به گزارش گلونی آغاز نابرابری با آغاز کشاورزی هم‌زمانی دارد.

در منابع متعددی از روش زندگی انسان‌ها در گروه‌های شکارگر-گرده‌آورنده این چنین دریافت می‌شود که آنچه امروز هم ما به عنوان نابرابری درک می‌کنیم از زمانی شروع شده که انسان دست از زندگی قدیمی خود کشید، کشاورز شد و یکجانشین، و آنجا بود که نابرابری هم آغاز شد و برخی آدم‌ها با ذخیره کردن غلات و محصولات کشاورزی ثروتمند شدند و از بقیه جلو زدند.

طنز، نابرابری و رشته تحصیلی

ویلیام فون هیپل در کتاب «جهش اجتماعی» مفصل درباره روزهای شروع نابرابری در زندگی انسان بحث کرده است و روتخر برخمان هم در کتاب «آرمانشهر واقع‌بین‌ها» می‌نویسد: «نابرابری در گذشته مسئله‌ای طبقاتی بود اما امروزه مسئله‌ای مکانی است.»

نمی‌خواهم به جبر جغرافیایی اشاره کنم اما واقعیت این است که مکان زندگی آدم‌ها در روزگار کنونی با نابرابری نسبت دارد.

نابرابری در طول تاریخ همینطور بیشتر شده است و در برخی جوامع نابرابری بیشتری وجود دارد و اصلاً انگار نهادینه شده است.

امروز که این جمله طنز را پشت این ماشین دیدم (منظور عکس خبر) ناخودآگاه به یاد زمان دانشجویی افتادم. سال هفتادوهشت بود و دانشگاه ما پنجشنبه‌ها زرشک پلو با مرغ می‌داد و برخی دانشجویان زورشان به ژتون ناهار پنجشنبه‌ها نمی‌رسید و پنجشنبه‌ها توی خوابگاه می‌ماندند و چیزی سرهم می‌کردند و می‌خوردند.

طنز، تاب‌آوری است و این راننده گرامی که این طور روشن و شفاف پشت ماشینش نوشته است «رشته تحصیلی علوم نیسانی»، خودش را به ریشخند نگرفته است و مخاطبش کسانی دیگرند.

قاعده این بود که یا باید ریاضی می‌خواندیم یا تجربی یا انسانی یا کارودانش یا فنی‌وحرفه‌ای اما برخی رفتند و علوم نیسانی خواندند تا نان‌آور خانواده باشند.

نابرابری همین قدر روبروی ماست. کافی است سر بچرخانیم.

پایان پیام

نویسنده: رضا ساکی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 276172 ساعت خبر : 6:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=276172
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات