اگر رسانه‌ها نبودند محیط زیست تاراج می‌شد

اگر رسانه‌ها نبودند محیط زیست تاراج می‌شد

نشست تخصصی «نقش رسانه‌ها در صیانت از محیط زیست» با حضور مسئولان و کارشناسان در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد و ابعاد مختلف کارکردهای رسانه در محیط زیست بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی نشست تخصصی نقش مطبوعات در صیانت از محیط زیست با حضور کارشناسان و مسئولان این حوزه در تالار گفت و گوی شماره یک نمایشگاه مطبوعات با طرح این موضوع که محیط زیست جزء انفال است، آغاز شد.

این نشست با حضور مهندس ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، دکتر هادی کیا دلیری رییس انجمن جنگل بانی، محمد دوریش مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست و دکتر میر مهرداد میرسنجری استادیار دانشگاه با طرح مسائل مهم قابل طرح در رسانه‌ها و جهت دهی افکار عمومی برای حفظ منابع طبیعی در حضور فعالان محیط زیست، شرکت کنندگان در نمایشگاه و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

بیان مسئله دفاع از اراضی ملی و نبود اراده کافی در حفاظت از طرح‌های محیط زیست در مورد طرح‌هایی چون واگذاری اراضی عاشورا ده به اوقاف از جمله موارد مهم مطرح شده در آغاز این نشست بود.

اگر رسانه‌ها نبودند محیط زیست تاراج می‌شد

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست بر حفظ اندوخته‌های منحصر به فرد ملی با تکیه بر بوم سنجی و اعتناء به جامعه محلی تصریح و توصیه کرد: جامعه محلی در منطقه عاشورا ده و میان کاله در حفظ این زیست بوم و اکو سیستم مهم است و این خطه ذخیره گاه کشور است و ظرفیت اقامت شب و ساخت و ساز را ندارد.

وی افزود: حاکمیت و دولت باید متوجه نظر مردم شود و در همان راستا حرکت کند.

مقدسی در رابطه با نقش رسانه‌ها در اعتلای حفظ محیط زیست بیان کرد: جزیره عاشورا ده از اکوسیستم‌های حساس است و رسانه رکن پنجم توسعه است و مأموریت سازمان محیط زیست هم در حیطه خود بهبود شاخص‌های کمی و کیفی منابع است.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها می‌توانند مطابق اصل شفاف سازی و اصل برخورداری از اطلاعات روش‌های مناسب اصول توسعه پایدار را به مطالبه عمومی تبدیل کنند.

کیا دلیری نیز حلقه مفقوده نظارت را موجب تغییر رسالت رسانه‌ها دانست و گفت: رسانه‌ها در بخش‌های قانون گذاری، اجرایی و نظارت ناچار به ورود شدند و این رویکرد در خلاء ضعف‌های اجرایی و نظارتی به به عنوان کار کرد رسانه‌ها شکل گرفت.

وی افزود: رسانه‌ها رابط مردم و مسئولان هستند و در اموری که اقدامی خلاف موازین صورت می‌گیرد امر را به اطلاع عموم می‌رسانند و پیگیری قصور و کوتاهی نهادهایی که در حفاظت محیط زیست وظیفه دارند نیز با ورود رسانه‌ها منتج به نتیجه و مطالبه گری می‌شود.

درویش تأثیر گذاری رسانه‌ها را در حوزه محیط زیست در گروه تخصص و تعهد به منابع ملی دانست و گفت: یادمان نرفته که محیط بانان در سالهای گذشته هیچ حریم امنی نداشتند و کشته شدن آنها هم شهادت محسوب نمی‌شود و با وجود رسانه‌های مستقل کلنت های اجرایی اصلاح و کاهش می‌یابد.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها اصل ۵۰ قانون اساسی را اصلی در حمایت از محیط زیست عنوان کرد و افزود: در اجرا نیاز داریم تا ظرفیت رسانه‌ها را افزایش دهیم و رسانه‌ها قوانین محیط زیستی را بیشتر بشناسند و با توجه به اولویت‌های در خطر محیط زیست، فعالیت‌های رسانه‌ای جدی‌تری داشته باشند.

وی کمبود شدید آب در تهران را یکی از موارد مهم در مقوله توجه رسانه‌ها دانست و گفت: آلودگی‌های زیست محیطی دیگر نیز باید در اولویت‌های بعدی رسانه‌ها باشد.

رییس انجمن جنگل بانی نیز با طرح موضوع چند وجهی بودن حمایت از محیط زیست، گفت: بسیاری از قوانین را با کمک رسانه‌ها برگرداندیم در حالی‌که اگر رسانه‌ها نبودند تاراج مملکتی رخ می‌داد و قوانین مضری به تصویب می‌رسید و لازم است نمایندگان مجلس نیز در این مقوله فعال باشند.

پایان پیام

کد خبر : 27714 ساعت خبر : 8:46 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=27714
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات