اثر ملی خانه آیت‌الله کمالوند در خرم‌آباد را دریابید

اثر ملی خانه آیت‌الله کمالوند در خرم‌آباد را دریابید

به گزارش پایگاه خبری گلونی خانه قدیمی آیت‌الله کمالوند در سبزه‌میدان خرم‌آباد، که از معدود خانه‌های قدیمی باقی مانده در خرم‌آباد است و به عنوان یک مکان – رویداد تاریخی در وقایع قبل از انقلاب در حافظه تاریخی شهر نقش بسته است، بعد از خریداری شدن توسط شهرداری، تبدیل به سازمان نوسازی و بهسازی شهر خرم‌آباد شده است.
فرزند آیت‌الله کمالوند این خانه را به شهرداری فروخت و در ابتدا، شهرداری برخلاف میل این خانواده که نظرشان این بود که این مکان به حسینیه یا کتاب‌خانه یا موزه تبدیل بشود، قصد داشت آن را تخریب و تبدیل به پارکینگ کند. بعد از رسانه‌ای شدن و ابراز مخالفت مردم خرم‌آباد با این تصمیم، شهرداری از تخریب آن منصرف شد.
این خانه به پیشنهاد استاد سیدفرید قاسمی و کار‌شناسی عطا حسن‌پور به‌وسیله سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان در راستای اهداف حفاظتی و در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی تاریخی کشور، در تاریخ ۱۳۹۵/۳/۱۷ به شماره ۳۱۴۹۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
با گذشت چند ماه از ثبت ملی این خانه و انتظار شهروندان برای تبدیل آن به کتابخانه یا خانه‌ – موزه، سازمان نوسازی و بهسازی بعد از تخریب ساختمان قبلی خود، به این مکان منتقل شده است.
شهرداری که مالک قانونی این ساختمان است، بعد از تخریب ساختمان قدیم سازمان نوسازی و بهسازی، سازمان را به این محل منتقل کرد.

سیامک ولیزاده از مسئولان سازمان نوسازی و بهسازی شهر خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار گلونی گفت: قبل از اینکه این خانه ثبت ملی شود، شهرداری این خانه را از فرزندان مرحوم آیت‌الله کمالوند خریداری کرده بود. پس از کش‌وقوس بین سازمان میراث فرهنگی و شهرداری، در پایان رای به مالکیت شهرداری داده شد و ما به این محل منتقل شدیم.
ولیزاده ادامه داد: البته سازمان نوسازی حق هیچگونه تغییری در سازه و یا معماری داخلی این بنا ندارد و بنا به همین صورت نگهداری خواهد شد.
این در حالی است که برخلاف گفته این مسئول سازمان نوسازی، پس از انتقال سازمان به محل تازه، روی آجرهای قدیمیِ نمای این خانه را با رنگ قهوه‌ای پوشانده‌اند و در حقیقت با این کار تیر آخر را به این ساختمان زده‌اند.

سوال اینجاست که آیا شهرداری خرم‌آباد تا به این حد کمبود مکان برای سازمان‌های زیرمجموعه خود دارد که باید آنها را در یک اثر ملی جا دهد؟ ساختمان قدیم شهرداری مرکزی خرم‌آباد با توجه به خالی بودن بیشتر اتاق‌های آن و وسعت فضا به نظر جای مناسبی برای این سازمان است.

اثر ملی خانه آیت‌الله کمالوند در خرم‌آباد را دریابید

در این میان به نظر می‌رسد شهرداری با توجه به ثبت ملی این خانه، بیم آن را داشته است که سازمان میراث فرهنگی این ملک را تصاحب کند. حق مالکیت قانونی شهرداری بر این ساختمان قدیمی، محترم و معتبر است، ولی وقتی هدف هر سازمان و نهادی در خرم‌آباد توسعه همه‌جانبه این شهر است، دیگر توجیهی برای این تصاحب یک اثر ملی باقی نمی‌ماند. این خانه باید اکنون تبدیل به یک خانه – موزه یا کتابخانه عمومی شده باشد نه محلی برای سازمان زیرمجموعه شهرداری.
نقش سازمان میراث فرهنگی می‌تواند در جلوگیری از این کج‌سلیقگی‌ها موثر باشد. ولی متاسفانه این سازمان در حل مشکلات روزمره موضوعات تحت مدیریت خود نیز درمانده است. این سازمان باید با برنامه و هدفی مشخص برای آینده این اثر ملی، قدم پیش گذارد. شهرداری نیز همانطور که گفته شد، هدفی جز پیشرفت در وضعیت شهر ندارد و در صورت هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با این موضوع، نه تنها مقابل خواست شهروندان مبنی بر تبدیل این خانه قدیمی به مکانی فرهنگی نخواهد ایستاد بلکه قطعا استقبال خواهد کرد.

پایان پیام

گزارش‌گر: محمد پورخداداد

کد خبر : 28304 ساعت خبر : 6:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=28304
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات