گورانی و چمری قربانی لابی زیرزمینی‌ها

گورانی و چمری قربانی لابی زیرزمینی‌ها

کارشناسان موسیقی کرمانشاه معتقدندتوجه دستگاه‌های فرهنگی به موسیقی‌های نازل وکنسرت‌هایی درآمدزا محور، باعث انزوای نواهای اصیل کردی و ایرانی ودور شدن مردم از موسیقی‌های فاخر شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، استان کرمانشاه از دیرباز مهد موسیقی سنّتی بوده و موسیقیدانان نام‌آوری همچون کیهان کلهر، حشمت الله لرنژاد و شهرام ناظری از جمله گنجینه‌های پرافتخار حوزه موسیقی سنتی و اصیل این استان هستند که در دهه‌های اخیر نام کرمانشاه را در این حوزه بلند آوازه کردند.

موسیقی اصیل سنّتی ریشه در هزاره‌های تاریخ دارد و نقش برجسته‌های منقوش در آثار باستانی استان کرمانشاه مهر تأییدی بر اصالت موسیقی این دیار است.

موسیقی اصیل کرمانشاه در رکود است

علی رغم این پیشینه ارزشمند موسیقایی، متاسفانه طی سالیان اخیر شاهد رکود و مهجوریت موسیقی سنتی و اصیل در کرمانشاه بوده‌ایم و موسیقی‌های پاپ و زیرزمینی به دلایل متعددی، گوی سبقت را از موسیقی اصیل ربوده و هنرمندان و بزرگان موسیقی سنّتی استان کرمانشاه را نگران کرده است.

موسیقی سنّتی استان کرمانشاه به دلیل عدم استقبال جوانان می‌رود تا به ورطه فراموشی سپرده شود و موسیقی‌های پاپ و بی ارزش لس آنجلسی می‌کوشد تا هرچه بیشتر مخاطبان را به سوی خود جذب کند.

موسیقی مقامی استان کرمانشاه روزگاری جایگاه والایی داشت اما طی چند سال گذشته با عدم استقبال مردم مواجه شده است.

گورانی و چمری قربانی لابی زیرزمینی‌ها

موسیقی از آداب و رسوم مردمان کرد

مقام‌های کلاسیک موسیقی کردی، سیاه چمانه، هوره، حیران، گورانی، چمری و… همه بازتاب روح بلند مردمان کردزبان این دیار بوده و حتی در برخی موارد پا را از موسیقی محض فراتر نهاده و نمود عینی آداب و رسوم زندگی اجتماعی مردم شده است اما این موسیقی ها امروز رنگ باخته اند و جای خود را به موسیقی کم محتوا و خالی از ارزش‌های ادبی داده است.

به اذعان بزرگان عرصه موسیقی و آواز، موسیقی پاپ در مقابل علی رغم ماهیت پوچ و صرفا هیجانی اما با تبلیغات و لابی‌گری توانسته مخاطب زیادی جذب کند و طی پنج سال اخیر استقبال جوانان از کنسرت‌های پاپ بیشتر شده و سالانه چندین مرتبه در سالن‌های این استان کنسرت پاپ برگزار می‌شود در حالیکه تلاش چندانی برای معرفی موسیقی اصیل و سنتی کرمانشاه صورت نگرفته است.

موسیقی زیر زمینی ضربه بدی به موسیقی سنتی کرمانشاه وارد کرده است

ابراهیم احمدی، رئیس انجمن موسیقی کرمانشاه پیرامون جایگاه موسیقی اصیل و سنّتی این استان به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه موسیقی پاپ ضربه بدی به موسیقی سنّتی کرمانشاه وارد کرده و موسیقی سنّتی ما تحت الشعاع  آن قرار گرفته است.

رئیس انجمن موسیقی استان کرمانشاه با اشاره به عدم استقبال از موسیقی سنّتی در استان افزود: ما چندین مرتبه از بزرگان موسیقی سنّتی ایران دعوت کردیم اما هر بار با استقبال کمرنگ شهروندان مواجه شدیم و بلیط‌های ما پیش فروش نرفت.

موسیقی سنتی کرمانشاه روبه فراموشی است

وی بیان کرد: موسیقی سنّتی در استان کرمانشاه  می‌رود تا به فراموشی سپرده شود، موسیقی های غیر فاخر بیشتر مورد توجه است و تقریبا هفته‌ای دوبار شاهد اجرای موسیقی پاپ درجه ۳ در استان هستیم.

احمدی با اشاره به رکود موسیقی محلی و سنّتی و مقامی کرمانشاه گفت: متأسفانه هیجان کاذب موسیقی های غیر سنتی و بزرگنمایی آن توسط دستگاه های فرهنگی سبب جذب جوانان شده در صورتیکه ارزش و جایگاه موسیقی اصیل مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

موسیقی پاپ محتوای موسیقی سنتی را ندارد

وی بیان کرد: موسیقی های زیر زمینی نه شعر مناسبی و مفهومی دارد و نه موسیقی ارزشمندی است، اما در زمان اجرای این برنامه در کرمانشاه، سالن در سه تا چهار سانس پر می‌شود ولی در اجرای موسیقی سنتی حتی یک سانس هم پر نمی‌شود و از سالن ۵۰۰- ۶۰۰ نفره فقط ۱۰۰ نفر حضور دارند.

احمدی با اشاره به وجود هنرمندان نام آوری در عرصه هنر موسیقی و آواز کرمانشاه گفت: دوره‌های آموزشی موسیقی و ساز و آواز نیز در استان برگزار می‌کنیم اما استقبال کم است و در کلاس‌های آواز و کمانچه و… تنها سه الی چهار نفر شرکت می‌کنند.

اخذ مجوز کنسرت‌های نازل در کرمانشاه بسیار راحت است

وی افزود: یکی از مشکلات عرصه موسیقی در استان ما این است که به راحتی برای اجرای کنسرت موسیقی پاپ در کرمانشاه مجوز می‌دهند و حتی افرادی در تهران هستند که این برنامه‌ها را به کرمانشاه ارجاع می‌دهند و راحت مجوز می‌گیرند و لذا خود ما هم که به این مسئله دامن می‌زنیم مقصر هستیم.

احمدی خواستار اتخاذ تدابیری برای احیای موسیقی سنتی در کرمانشاه شد و گفت: یک راهکار این است که انجمن موسیقی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بلیط کنسرتهای بزرگ موسیقی اصیل و سنّتی را با اجرای بزرگان موسیقی در کرمانشاه برای مردم رایگان کند یا هزینه بلیط آنقدر ناچیز باشد که مردم بتوانند بیایند.

با انزوای موسیقی سنتی موسیقی مبتذل رواج یافته است

رئیس انجمن موسیقی استان کرمانشاه اظهار کرد: متأسفانه موسیقی سنتی در میان مردم، غریبه شده اما موسیقی‌های پاپ و زیرزمینی با اشعار مبتذل رواج یافته است.

وی گفت: خود مردم نیز باید از موسیقی سنّتی و اصیل حمایت کنند و همانگونه که در مناطقی مانند اورامانات می‌بینیم موسیقی سنتی و اصیل همچنان طرفدار دارد و جایگاه خود را حفظ کرده اما در شهر کرمانشاه این مهم کمرنگ است.

گورانی و چمری قربانی لابی زیرزمینی‌ها

سابقه موسیقایی کرمانشاه به دوران مادها برمی‌گردد

علیرضا مرادی بیستونی، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سابقه چند هزار ساله موسیقی در کرمانشاه اظهار داشت: موسیقی کرمانشاه در منطقه زاگرس نشین در دوران مادها سابقه داشته و نقوش بر جای مانده از تاریخ داریم که در حال نواختن موسیقی نظامی است.

وی بیان کرد: در دوران ساسانیان نیز موسیقی کرمانشاه از جایگاه برخوردار بوده و نقوش مجموعه تاریخی طاقبستان بیانگر این است که چند نوع موسیقی با هم تلفیق شده است. همچنین در نقوش مجموعه تاریخی دهل و سرنا و نی انبان و دایره را در حال نواختن می‌بینیم.

مرادی بیستونی افزود: در بحث صنایع دستی نیز، سازهای مختلفی مانند سه تار و تار و تنبور و ضرب و تنبک در استان کرمانشاه ساخته می‌شود، در بحث کلام و ابیات نیز مقام‌های مختلفی از حاجی داوودی که سبک خاص خودش را داشت تا دیگر هنرمندان داریم.

وی بیان کرد: طی ۸۰ سال گذشته نیز، استان کرمانشاه خوانندگان، موسیقیدانان، نوازندگان و هنرمندان خاص خود را داشت  که از آنجمله می توان به مرحوم لرنژاد، مرحوم اسماعیل مسقطی و سایر هنرمندانی که در زمینه موسیقی فعالیت داشتند، اشاره کرد.

مرادی بیستونی افزود: هم اکنون نیز هنرمندان صاحب نامی همچون شهرام ناظری و ناظری‌ها در کرمانشاه داریم که بخشی از موسیقی ایران را تا الان زنده نگه داشتند و خود موسیقی باعث جذابیت بیشتر شده است.

گورانی و چمری قربانی لابی زیرزمینی‌ها

وی افزود: حوزه صنایع دستی در بحث آلات موسیقی در جذب گردشگر بسیار تأثیر دارد و بسیاری از افراد متخصص برای بحث موسیقی و هنر از کرمانشاه بازدید می‌کنند.

کرمانشاه را در بسیاری از برنامه‌ها با موسیقی اصیلش معرفی کنیم

مرادی بیستونی بیان کرد: در برنامه‌هایی که اجرا می‌شود اگر بخواهیم گوشه‌ای از هنر کرمانشاه را نشان دهیم باید از طریق موسیقی اصیل این کار را می‌کنیم.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه عنوان کرد: کرمانشاه از دیرباز در بحث موسیقی صاحب نام بوده و از گذشته‌های دور، موسیقی اصیل را در این استان داشتیم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

منبع: مهر

کد خبر : 45671 ساعت خبر : 0:15 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=45671
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات