تهران زیست‌پذیرترین تنهای دنیا

تهران زیست‌پذیرترین تنهای دنیا

پایگاه خبری گلونی، سیدمحسن طباطبایی مزد آبادی، دبیر انجمن اقتصاد شهری ایران گفت «در سال ۲۰۱۱ تهران در بین ۱۰ شهر انتهایی جدول زیست پذیری شهری نشریه اکونومیست که ۱۴۰ شهر در آن حضور دارند، بود کنار شهرهایی مانند هراره، داکا، لاگوس و کراچی قرار داشت و تهران نیز در رتبه ۱۳۳ بوده اما در رده بندی سال ۲۰۱۷ تهران با شش پله صعود خود را از ده شهر انتهایی جدا کرده و در رده ۱۲۷ قرار گرفته و در بین شهرهای جهان بالاترین رشد را در زمینه زیست پذیری داشته است بطوری که شهری مانند دوبی در شاخص رشد پایین‌تر از تهران قرار گرفته است.»

واقعیت این‌است که تهران خودش را قربانی ما می‌کند به اندازه نیازهایمان کش می‌آید و اجازه می‌دهد خودمان را برای پیشرفت‌های شغلی و جهش‌های اقتصادی آماده کنیم. برای همین دل کندن از این شهر برای خیلی‌ها سخت است. هم برای آنهایی که روزگاری اداره‌اش می‌کردند هم برای مردمی که می‌خواهند جور بهتری زندگی کنند. تهران مانند یک شهر مادر، نیازهایمان را تأمین می‌کند از امنیت و بهداشت تا حرفه و انسجام اجتماعی اما ما زیرساخت‌های آن و کمبودهایش را نادیده می‌گیریم توقعمان این است که همیشه خودش را قربانی جاه‌طلبی‌هایمان کند و برایمان همیشه آراسته باقی بماند.

تهران زیست‌پذیرترین تنهای دنیا

قرار نیست ما کاری برای تهران انجام دهیم، همین سه‌شنبه‌های بدون خودرو را هم گاهی از آن دریغ می‌کنیم. نمی‌گذاریم شهرمان نفس بکشد و آسمان آبی را دوباره ببیند. تهران رتبه اول شهرهای زیست پذیر در دنیا را به دست آورده اما دیگر جا برای کش آمدن ندارد. نگذاریم ساختمان‌های متراکم و زمین‌های روی گسلش روزی نابودمان کند، کاری برای نجاتش و در اوج ماندنش انجام دهیم. مشکلات تهران بی‌شمارند اما هنوز زیر این مشکلات دوام آورده و نفس می‌کشد. ماندن در ترافیک‌هایش روانمان را خسته می‌کند اما برای حل گره‌های کور ترافیکی‌اش حاضر نیستیم از خودمان شروع کنیم. مشارکت شهروندی و ارتقای زیر ساخت‌ها همزمان می‌تواند تهران را نجات بدهد و در اوج نگهش دارد.

پایان پیام

کد خبر : 52323 ساعت خبر : 1:07 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=52323
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات