«تئاتر مهر کاشان» در برنامه‌ریزی‌ سالانه هنرهای نمایشی کشور قرار دارد

مدیرکل هنرهای نمایشی با رئیس، دبیر و اعضای ستاد برگزاری جشنواره تئاتر مهر کاشان دیدار و گفت‌وگو کرد. مهدی شفیعی درباره این جشنواره گفت: جشنواره تئاتر مهر کاشان از جشنواره‌های خوب تئاتری در استان‌ها به شمار می‌رود و در برنامه‌ریزی‌ سالانه هنرهای نمایشی کشور قرار دارد بنابراین نگران ثبت در تقویم فرهنگی نباشید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در ابتدای این نشست که دیروز یکشنبه ۲۶ آذر در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی برگزار شد محمد شفافی دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر کاشان به بیان گزارشی از این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: ۳۳۹ اثر از ۶۷ شهر در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی به دبیرخانه این جشنواره رسید و پس از اعلام فراخوان، فرآیند دریافت آثار از نیمه مهرماه سال جاری آغاز شد و تا نیمه آبان ماه ادامه یافت که درنهایت دبیرخانه جشنواره سیزدهم میزبان ۳۳۹ اثر از هنرمندان سراسر کشور‌ شد. از میان آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره، ۹۴ اثر مربوط به بخش خیابانی و ۲۴۵ اثر نیز متعلق به نمایش‌های صحنه‌ای است. مرحله بازخوانی متون نمایش‌های بخش صحنه‌ای به اتمام رسیده که ۷۵ نمایش به‌عنوان آثار منتخب وارد مرحله بازبینی شدند.
وی افزود: ۱۶ اثر صحنه‌ای که ۴ اثر در بخش مهمان و ۱۲ اثر در بخش رقابتی هستند و ۱۰ اثر خیابانی نیز پذیرفته‌شده‌اند که هر اثر سه اجرا دارد و غیررقابتی خواهد بود. جشنواره از ۱۲ تا ۱۹ دی برگزار خواهد شد و یک اثر مشترک ایران فرانسه هم احتمالاً در این جشنواره حضور خواهد داشت. اجرای مرور آثار کاشان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایشنامه خوانی توسط پیشکسوتان از دیگر بخش‌های جشنواره است.
شفافی به حضور آثار از ۵۷ شهر مختلف ایران در این جشنواره اشاره کرد و گفت: در این میان آثار ارسالی هنرمندان شهرهایی مانند همدان، ملایر، کرمانشاه، رشت، اراک، تهران، اصفهان، یزد، بناب، قم، اهواز، آبادان، بروجن، کرج، مرند، ارومیه، قزوین، ساوه، استهبان، نطنز، مرودشت، خارک، نجف‌آباد، تبریز، کرمان، شیراز، مشهد، نهاوند، دیوان‌دره، رامسر، میناب، کاشان و… در فهرست نمایش‌های منتخب اولیه مشاهده می‌شود.
دبیر جشنواره در خصوص معیارهای داوری برای انتخاب آثار عنوان کرد: کیفیت و ارزش هنری متون نمایشی، موضوعات و مضامین نمایش‌ها و تطابق آنان با محورهای موضوعی فراخوان جشنواره ازجمله اولویت‌‌های داوری آثار به شمار می‌رود و موضوعات اجتماعی، حقوق شهروندی، آسیب‌های اجتماعی، دینی، سبک زندگی اسلامی-ایرانی، دفاع مقدس، خانواده و طنز، ازجمله موضوعات نمایش‌ها را تشکیل می‌دهد.
شفافی با اشاره به تجربه ۱۱ دوره دبیری جشنواره تئاتر مهر کاشان درباره تاریخچه این جشنواره افزود: این جشنواره سابقه‌ای ۲۵ ساله دارد که در دوره‌های مختلف که ۱۲ دوره را شامل می‌شود با عناوین تئاتر شهروندی، تئاتر طنز، تئاتر مقاومت و تئاتر دینی به‌صورت محلی برگزار شد و از زمانی که با عنوان جشنواره تئاتر مهر کاشان برگزار شد به‌صورت ملی برگزار شد. از سال ۱۳۸۴ با تجمیع تمام موضوعات جشنواره با عنوان تئاتر مهر برگزار شد که اکنون در آستانه سیزدهمین دوره جشنواره قرار داریم و دبیری ۱۱ دوره این جشنواره به عهده بنده بود.
در بخش بعدی این نشست دکتر مرتضی والی زاده مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری کاشان و رئیس جشنواره با اشاره به سابقه خوب این جشنواره و برآورده کردن اهداف حقوق شهروندی توسط این جشنواره به لزوم اجرای عمومی آثار در سطح شهر اشاره کرد و گفت: چه خوب است آثار جشنواره که با اهداف سازمان فرهنگی هماهنگی بیشتری دارد بتواند به اجرای عمومی برسد به‌خصوص آثار خیابانی که نقش ترویجی خوبی می‌تواند داشته باشد و از شکل اجرای جشنواره‌ای صرف خارج شوند. شهردار و شورای شهر با همه کمبودها به دلیل اولویت و اهمیتی که این جشنواره دارد به برگزاری آن تأکیددارند و از آن حمایت می‌کنند.
رئیس جشنواره تئاتر مهر با اعلام این مطلب که جشنواره نیازمند حمایت‌های اداره کل هنرهای نمایشی است گفت: باوجود سابقه اجرای این جشنواره در کاشان این نگرانی وجود دارد که آیا جشنواره سال‌های بعد هم برگزار می‌شود؟ زیرا هنوز این رویداد فرهنگی به نام کاشان ثبت‌نشده است. ما برای ثبت جشنواره تئاتر مهر کاشان در تقویم فرهنگی کشور از سوی اداره کل هنرهای نمایشی نیازمند به مساعدت هستیم.
محمد نظافتی معاون هنری اداره ارشاد کاشان از دیگر مهمانان این نشست با تأکید بر سخنان رئیس جشنواره گفت: ما در کاشان شاخصه‌های زیادی داریم که در سطح استان مطرح است. ازجمله همین جشنواره تئاتر مهر که به چراغ پرفروغی تبدیل‌شده است. اگر گاهی برگزاری جشنواره به تأخیر بی افتد خود هنرمندان سراغ آن را می‌گیرند. درواقع مهم‌ترین بحثی که در شورای سیاست‌گذاری جشنواره با حضور فرماندار، شهردار و دیگر اعضای ستاد برگزاری مطرح بود موضوع پیگیری ثبت این جشنواره به نام کاشان در تقویم فرهنگی کشور است و ما همه امکانات لازم را برای انجام این کارداریم.
وی با اشاره به امکانات نمایشی کاشان گفت: خانه تئاتر کاشان با دو پلاتو تأسیس‌شده و گروه‌های خوبی در کاشان شکل‌گرفته است و با توجه به رویکرد جدی اداره کل هنرهای نمایشی به استان‌ها ما نیازمند حمایت جدی از سوی اداره کل هستیم. ازجمله اینکه انجمن هنرهای نمایشی کاشان هنوز فعال نشده و امیدواریم بتوانیم همزمان با برگزاری این جشنواره خبر تشکیل انجمن نمایش کاشان را نیز اعلام کنیم. در کاشان سال ۱۳۸۱ سی‌امین سال فعالیت هنرهای نمایشی خود را با حضور استاد جمشید مشایخی جشن گرفتیم اکنون به پنجاهمین سالگرد خود نزدیک می‌شویم.
احمد صابرطهان از هنرمندان پیشکسوت و عضو شورای بررسی متون نیز به برخی مشکلات موجود در این حوزه اشاره کرد و در ادامه گفت: در برگزاری هر دوره از جشنواره نمایشنامه‌های متعددی به دبیرخانه می‌رسد که امیدواریم بتوانیم متون برتر رسیده را تجمیع کنیم.
مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی پس از استماع سخنان میهمان این نشست با اعلام این مطلب که بعد از آخرین دوره جشنواره پیگیر اخبار و اتفاقات این جشنواره بوده گفت: به آقای والی زاده و دیگر همکارانشان در شهرداری کاشان تبریک می‌گویم. شهرداری لازم است به همه مباحث بپردازد و شما به‌خوبی در این خصوص فعالیت می‌کنید. شهرداری علاوه بر ارائه خدمات شهری، عمرانی، شهرسازی و زیباسازی لازم است به مباحث فرهنگی نیز توجه کند. مدیریتی درست عمل می‌کند که علاوه بر اینکه برای زیبایی شهر برنامه دارند برای روح شهر و مردم شهر هم برنامه داشته باشد. به‌خصوص برای شهر خاصی چون کاشان که این اهمیت دوچندان می‌شود. کاشان ظرفیت فرهنگی و تاریخی عظیمی دارد و لازم است این‌ها با ظرفیت‌های فرهنگی گره بخورد.
مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به برخی سخنان مدعوین گفت: جشنواره در اولین گام خود باید برای استمرار تئاتر در سراسر شهر و در طول سال برنامه اجرای نمایش داشته باشد. مدیریت شهر باید متناسب با آن چیزی که نیاز فرهنگی شهر است جشنواره برگزار کند. باید جشنواره یک ایده و چشم‌انداز داشته باشد و به‌سوی آن قدم بردارد. لازم است هدف از برگزاری جشنواره مشخص باشد مثلاً روی انتقال مفاهیم شهروندی، ارتقاء فرهنگ و آگاه‌سازی از حقوق شهروندی، توجه به میراث ارزشمند کاشان و… تمرکز کند و در فراخوان جشنواره اعلام نماید. بدین ترتیب شرکت‌کنندگان کاشانی و دیگر شرکت‌کنندگان سراسر کشور بر این موضوع‌ها تمرکز خواهند کرد. بدین ترتیب شهرداری نیز جشنواره‌ای برگزار کرده که کاملاً در راستای اهداف سازمان مربوطه‌اش است و دیگر نگران بودجه نخواهد بود زیرا بودجه‌ای که هزینه کرده درست بوده.
وی افزود: جشنواره را از عمومی بودن که ممکن است در هر نقطه از کشور امکان برگزاری داشته باشد به سمت یک جشنواره ببرید که دارای ویژگی‌های منحصر به خودش باشد.
شفیعی در خصوص نکات حائز اهمیت در برگزاری جشنواره ادامه داد: از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای یک جشنواره این است که برگزارکنندگان به تعهدات خود در قبال شرکت‌کنندگان عمل کنند و هر آنچه پیش از جشنواره مطرح می‌شود عملی گردد. نکته بعدی توجه به اقامت و اسکان مهمانان و شرکت‌کنندگان در جشنواره است. شما هرچقدر آثار درخشانی در جشنواره به اجرا بگذارید باز لازم است که به اسکان و پذیرایی متناسب با مهمانانتان توجه ویژه‌ای داشته باشید.
شفیعی درباره یکی از گزینه‌های زمانی برای برگزاری جشنواره در کاشان گفت: نوروز کاشان فصل فوق‌العاده‌ای است. پیشنهاد ما این است که جشنواره را از شلوغی‌های دی و بهمن خارج کنید. فصل بهار ازلحاظ رسانه‌ای فصل خلوت‌تری برای جشنواره‌های تئاتری است. روز ملی تئاتر نیز در فروردین‌ماه است و این زمان با توجه به شرایط شهر کاشان بسیار مناسب است.
مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اعضای ستاد برگزاری جشنواره تئاتر مهر کاشان گفت: جشنواره تئاتر مهر کاشان از جشنواره‌های خوب تئاتری در استان‌ها به شمار می‌رود و «تئاتر مهر کاشان» در برنامه‌ریزی‌ سالانه هنرهای نمایشی کشور قرار دارد؛ بنابراین نگران ثبت در تقویم فرهنگی نباشید. در حوزه آموزش و داوری نیز اداره کل هنرهای نمایشی می‌تواند کمک‌های خوبی به جشنواره داشته باشد و همچنین از انتشار کتاب برگزیدگان تئاتر مهر کاشان حمایت می‌کنیم.
شفیعی در پایان سخنان خود به اهمیت زیرساخت‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: اگر از سوی شهرداری پلاتوهایی با ظرفیت ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفری ساخته شود اداره کل هنرهای نمایشی می‌تواند این پلاتوها را تجهیز نماید. البته انجمن هنرهای نمایشی را حتماً باید تشکیل دهید تا بتوانیم به تئاتر کاشان کمک کنیم. اگر حداقل ۵ گروه نمایشی داشته باشید می‌توانید با برگزاری یک انتخابات انجمن هنرهای نمایشی کاشان را تشکیل دهید.
در حاشیه این نشست محمد شفافی دبیر جشنواره مهر کاشان با فرهاد مهندس‌پور دبیر جشنواره تئاتر فجر دیدار و در خصوص تعامل میان جشنواره تئاتر فجر و تئاتر مهر کاشان به گفت‌وگو پرداختند.
در این نشست مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه جشنواره‌ها، دکتر مرتضی والی زاده رییس جشنواره و مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری کاشان، محمد شفافی دبیر جشنواره و قائم‌مقام شهرداری منطقه ۴ کاشان، احمد صابر طهان پیشکسوت تئاتر کاشان و عضو شورای بازبینی متون اداره ارشاد کاشان و عضو ستاد برگزاری جشنواره، محمد نظافتی معاون هنری اداره ارشاد کاشان و سید ابوالفضل بنی حسینی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری کاشان و مدیر اجرایی جشنواره که سال قبل دبیری جشنواره را بر عهده داشت حضور داشتند.

پایان پیام

کد خبر : 62595 ساعت خبر : 3:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=62595
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات