آیا دکتر معصومی کاسب زلزله است؟

آیا دکتر معصومی کاسب زلزله است؟

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ساعاتی بعد از انتشار فایل صوتی از دکتر معصومی درباره زلزله تهران و چگونگی تخریب خانه‌ها، نوشته‌ای در فضای دست به دست شد که ابهاماتی را درباره نیت دکتر معصومی مطرح می‌کرد. یعنی هر چه فایل‌های صوتی بیشتر و بیشتر شنیده می‌شدند و به اشتراک گذاشته می‌شدند این نوشته هم دست به دست می‌شد.

بخش اول

بخش دوم

نوشته‌ای که بدون نام دست به دست می‌شد این بود:

«همکاران گرامی. این فرد یعنی محمد معصومی متخصص زلزله نیست.

به همین جهت هم در هیچ جای فایل صوتی‌اش خود را معرفی نمی‌کند.

یکی از کارهای روزنامه‌نگاران علمی کند و کاو در پیشینه افراد و ادعاهای آنان است.

من زمانی که در همشهری روزنامه‌نگاری می کردم یکبار به ماجرای وی پرداختم.

وی یک بیزنس من و فروشنده دستگاه‌هایی مرتبط با زلزله است به عبارت دیگر کاسب زلزله است.

شرکتی دارد که تجهیزات به اصطلاح ایمنی زلزله می‌فروشد دستگاهی ابداع کرده و هزاران عدد از آن را فروخته است به نام هشدار دهنده زلزله که مدعی است امواج پی را که از ۳ تا ۱۰ ثانیه قبل زلزله اصلی ایجاد می‌شود ردیابی کرده و آژیر می‌زند ولی هیچ مستندی برای ادعایش ندارد حتی یک مورد نتوانسته ثابت کند و گرنه در سایتش می‌گذاشت.

پژوهشگاه زلزله‌شناسی کشور ادعاهای او را رد کرده و گر نه یک سرتیفیکیت این پژوهشگاه را روی سایتش می‌گذاشت.

به معنای واقعی کلمه کاسب زلزله است. اگر در همین فایل صوتی هم دقت کنید دلداری می‌دهد که زلزله تهران با هر قدرتی باعث فروپاشی ساختمان‌ها نمی‌شود ولی باعث ریزش برخی قسمت‌ها و خظر آتش‌سوزی و خسارت از ناحیه گاز و برق و اب و آسانسور ساختمان می‌شود اتفاقا شرکتش تجهیزاتی را می‌فروشد که تجهیزات به اصطلاخ ایمنی برای گاز و برق و آب و اسانسور می‌فروشد.

به همین خاطر این آدم موبایلش را در انتهای فایل صوتی‌اش اعلام می‌کند.

کدام دانشمند را دیده‌اید که در پایان یک فایل صوتی‌اش شماره موبایلش را اعلام کند؟

تازه این آقایی که اصلا تخصصش زلزله نیست سخنان دکتر عکاشه پدر علم زلزله ایران را رد می‌کند.

برای کسی که روزنامه‌نگاری علمی کرده باشد همین دو سه نشانه کافی است که پی ببرد با یک کاسب طرف است نه دانشمند.

البته ممکن است برخی از سخنان وی برای افرادی که دانش کافی در این مورد ندارند مسحور کننده باشد. اما حتی یک فاکت علمی برای سخنانش نمی‌آورد.»

برای این که بدانیم این نوشته چه قدر به واقعیت نزدیک است باید ببینیم چه اطلاعاتی از دکتر معصومی در اینترنت وجود دارد چون تلفن او تماس را رد می‌کند و در تگلرام هم پاسخ‌گو نیست.

با یک جست‌وجوی ساده به نام کامل او و «گروه صنعتی ایمن زلزله سدید» می‌رسیم. باشگاه خبرنگاران جوان در مرداد ۱۳۹۲ با سیدمحمد سیدمعصومی گفت‌وگو کرده است و درباره او نوشته است:  «کار آفرین نمونه سال ۱۳۸۵، مخترع و متولد ۱۳۴۵ اهواز، ساکن تهران، تحصیلات دوره متوسطه خود را در اهواز گذراند و در سال ۱۳۷۰ مدرک دکترای خود را از دانشگاه تهران اخد نمود.» در سایت گروه صنعتی ایمن زلزله سدید همین قدر درباره او آمده است و به نوع مدرک دکتری و رشته تحصیلی او در کارشناسی و کارشناسی‌ارشد اشاره‌ای نشده است. باشگاه خبرنگاران جوان گفت‌وگو با دکتر معصومی را چنین روایت کرده است:

آیا دکتر معصومی کاسب زلزله است؟
آیا دکتر معصومی کاسب زلزله است؟

او در اسفند ۱۳۹۱ در گفت‌وگو با شبکه خبری «صبح ایران» عنوان کرده است: «این دستگاه از سوی شرکت ملی گاز ایران، سازمان نظام مهندسی و به لحاظ فنی از هم دانشگاه صنعتی شریف مورد تائید قرار گرفت و در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله تست و تایید شد و دارای استاندارد اروپا و چهار گواهینامه از انگلستان است اما باز هم تاکید می‌کنم که در کنار تجهیزات هشدار دهنده زلزله باید نسبت به فرهنگسازی و چگونگی رفتار در زمان وقوع زلزله توجه شود.» او در مصاحبه تاکید کرده است که ۲۴ سال است بر روی زلزله‌های ایران تحقیق می‌کند و ۷ اختراع در زمینه ایمنی زلزله به ثبت رسانیده است.

دکتر معصومی از نصب دستگاه قطع گاز خود در شهرک غرب تهران، نصب دکل هشدار زلزله در بُلداجی چهارمحال‌وبختیاری و ساخت سیستم هوشمند مخصوص استان مازندران خبر می‌دهد. باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است: «معصومی قیمت دستگاه مکانیکی و الکترونیکی قطع گاز حساس به زلزله را را برای شبکه گاز خانگی بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا سقف دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: یک دستکاه برای یک ساختمان کافی است و این سیستم بصورت ارزان در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.»

طبق اطلاعات مندرج در سایت گروه صنعتی ایمن زلزله سدید این شرکت در ۱۳۸۹ با هدف کاهش تلفات جانی ناشی از زلزله شکل گرفت. این سایت محصولات را چنین معرفی کرده است: دستگاه هشدار دهنده زلزله و دستگاه قطع گاز اتوماتیک گاز حساس به امواج زلزله، سنسور گاز منو اکسید کربن و سنسور نشت گاز و اتاقک ایمنی که بصورت پیش ساخته از قبل در محل مناسبی از ساختمان نصب می‌شود که کاملاً در برابر زلزله، سقوط و آتش مقاوم است و دارای امکاناتی از قبیل اکسیژن، غذای آماده، آب و کمک‌های اولیه، کیسه هوا، دستگاه GPS (موقعیت‌یاب گروه نجات) و… است، و می‌تواند به میزان قابل ملاحظه‌ای از تلفات جانی حاصل از زلزله جلوگیری نماید.

در سایت همچنین یک گواهی‌نامه هم بارگذاری شده است که اطلاعات کامل آن در سایت نیز آمده است:

معصومی ادعا کرده است که غیر از این دستگاه قطع گاز سیستم حسگرهای زلزله را داریم که آنرا در اختیار کشورهای ترکیه، کردستان عراق، اسپانیا، شیلی و فیلیپین قرار دادیم و از آن استفاده می‌کنند. اما در کاتالوگ این سیستم قطع که بر روی سایت قرار داده شده است جدولی قرار دارد که مشخص می‌کند تعداد زیادی از شرکت‌ها، موسسات، نهادها و اماکن عمومی از این سیستم قطع گاز استفاده می‌کنند:

همچنین چند سند و مدرک دیگر مبنی بر اصالت این دستگاه در کاتالوگ وجود دارد:

درباره دکتر معصومی ویدئوهایی هم وجود دارد که نشان از حضور او در برنامه‌های خبری و تلویزیونی دارد. او در این ویدئو همان چیزی را تکرار می‌کند که در فایل‌های صوتی هم گفته است:

اما با ادامه جست‌وجوی نام دکتر معصومی و شرکت دانش‌بنیان سدید به خبری دیگر می‌رسیم:

در خبر مورخ ۲۶ مهر ۱۳۹۵ خبرگزاری مهر آمده است: «محمد شکرچی زاده در مراسم رونمایی از  دستگاه اتوماتیک قطع کن گاز که با حضور دست اندرکاران مدیریت بحران شهری برگزار شد، گفت:دستگاه اتوماتیک قطع کن گاز، محصول مشترک مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی و بخش خصوصی است که دارای کاربرد قطع گاز و جلوگیری از بروز آتش سوزی در ساختمان‌ها به هنگام وقوع زلزله با قدرت تشخیص و پردازش شتاب است.»

مهر نوشته است: «شکرچی زاده بابیان اینکه آتش‌سوزی ناشی از گاز بسیار آسیب‌رسان است، گفت: «زلزله سان‌فرانسیسکو با بزرگی هشت ریشتر ۳ هزار نفر کشته داشته و زلزله بزرگ کره جنوبی نیز نشان داده که آتش‌سوزی پس از زلزله بسیار خطرساز است و بر این اساس، استاندارد قطع گاز تدوین‌شده که آخرین نسخه آن سال ۲۰۰۶ عرضه شد. یکی از مزایای این دستگاه این است که ۸۰ درصد آن در داخل کشور ساخته شده است. این دستگاه هوشمند با مطالعات بخش سازه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با استفاده از تجارب بین‌المللی تولید شده و انتظار می‌رود با استفاده از این دستگاه، گام‌های مثبتی در مدیریت بحران و کاهش تلفات سوانح طبیعی از جمله زلزله در کشور برداشته شود.»

آیا دکتر معصومی کاسب زلزله است؟
آیا دکتر معصومی کاسب زلزله است؟

صما درباره این مراسم رونمایی نوشته است: «در ادامه مراسم محمد سیدمعصومی رئیس هیئت مدیره شرکت ایمن زلزله سدید با اشاره به اینکه ایران کشور زلزله‌خیز است و تحقیق و پژوهش می‌تواند با خلق تجهیزات ایمنی از تلفات بلایای طبیعی کاسته و از خسارات جانی و مالی بکاهد افزود: تحقیقاتی را در خصوص آسیب‌شناسی کشور در قبال زلزله انجام دادیم به طوری که اکنون شاهد موفقیت در این زمینه هستم. این محقق و پژوهشگر زلزله در کشور، ایران را دارای وضعیت قرمز در زمینه زلزله در جهان عنوان کرد و گفت: کمتر کشوری در دنیا را به خطر پذیری و آسیب‌پذیری در قبال زلزله مانند ایران می‌شناسم. معصومی خاطرنشان کرد: ما یک قاعده استاندارد داریم که که موقع زلزله جریان گاز باید متوقف شود برهمین اساس علاوه بر مقاوم سازی بخش‌های مختلف آسیب‌پذیر شبکه گاز، باید جریان گاز هنگام زلزله متوقف شود. رئیس هیئت مدیره شرکت ایمن زلزله سدید، گفت: در این راستا با همکاری دوجانبه شرکت و مرکز تحقیقات راه و شهرسازی دستگاه الکترونیکی قطع اتوماتیک گاز حساس به امواج زلزله را ۱۰۰درصد داخلی تولید کردیم.»

پس آن چه مشخص است این است که ما با یک شرکت دانش‌بنیان مواجه هستیم و دکتر معصومی که دغدغه ایمنی دارد. پس عنوان کاسب زلزله برچسبی ناجوانمردانه است. حالا آیا او و مجموعه تحت مدیریتش کاسب زلزله هستند؟ یعنی اگر کسی برای ایمن ماندن مردم در سیل هم فکری کرد کاسب سیل است؟ یعنی آنها که کپسول اطفای حریق می‌فروشند کاسب آتش هستند؟ آیا اگر کسی برای رونق درخت‌کاری در کشور فکر کرد کاسب جنگل است؟

آن چه مسلم است حرف‌های ایشان فارغ از محتوای درست یا غلط علمی که موضوع گزارش ما نیست، از بیان رسانه‌ای خوبی برخوردار بود و اصطلاحا بسته‌بندی مناسبی برای مواجه با مخاطب عادی داشت و همین امر باعث شد که صدای او در تمام فضای مجازی شنیده شود. آن چه مسلم است این است که اگر تبلیغی هم صورت گرفته است درباره ایمنی مردم بوده است و قبلا در مهر ۱۳۹۵ رونمایی شده و از طرف مسئولین دستور به استفاده از آن داده شده است.

پایان پیام

گزارش‌گر: رضا ساکی

بخوانید: دکتر معصومی با فایل‌های صوتی‌اش زلزله را ضربه کرد

کد خبر : 65727 ساعت خبر : 3:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=65727
اشتراک در نظرات
اطلاع از
4 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

چه ایشون کاسب زلزله باشند چه نباشند حرف هاشون دلگرم کننده تر بودند . بقیه ی کارشناسا فقط مردم رو ترساندند بدون این که راه حلی ارائه دهند و خود همین ترس هم باعث شد ما در زلزله ی ۴ ریشتری مرگ بر اثر ترس داشته باشیم . در حالی که اگر قبل از زلزله ی چنین فردی صحبت می کرد و افراد موقع زلزله انگونه در راه پله ها تجمع نمی کردند ما این تلفات را نداشتیم. واقعیت مهم تر اینه که ما حتی در مسکن مهر کرمانشاه هم دیدیدم خیلی از ساختمان ها پا برجا ماندند . اما اگر به خاطر نشت گاز در این ساختان ها اتش سوزی رخ بدهد باعث می شود مردمی که از زلزله جان سالم به در برده اند در اثر اتش سوزی بمیرند. و همین مشکل رو هم در باره وضعیت اب و برق داریم . که این نشون می ده ما به سیستم های اتوماتیک خاموش کردن شیر اصلی گاز و برق نیاز داریم. و ایشون با حرف هایی که زدند اولین کسی بودند که راه حل هم ارائه دادند. اما اگر کسی مشکلی با این قضیه دارد که ایشان خود فروشنده این سیستم ها هستند خودش هم سیستم هامشابه و ارزان تری را وارد و تولید کند. چرا که به نظر من چنین سیستیم که بتواند مخصوصا گاز رو موقع زلزله قطع کند واجب هست. صرف نظر از اینکه چه کسی ان را ارائه دهد.

حرف ایشون با توجه به ساختمان هایی که در زلزله کرمانشاه هم سالم موندن کاملا درسته.ولی اینکه زلزله ۶ ریشتری تهران رو ویران میکنه واقعا خنده داره.۱۳ سال پیش زلزله ۶ ریشتری رو در تهران داشتیم. حداقل در ناحیه ای که من زندگی میکنم و اطلاع دارم که اکثر ساختمان های این ناحیه ضد زلزله هستند کوچکترین آسیبی به ساختمان ها وارد نشد . حرف های دکتر معصومی که منطقی تر و واقعی تر به نظر میرسه.اما باید رفتار درست و منطقی در زمان وقوع زلزله رو حتما به مردم آموزش داد.فرهنگ سازیی.ما به این نیازمندیم.

بعضی شایعه پردازها میگن دکتر معصومی دنباله کاسبی بودن بدونن که شاید نمونه خارجیه اون دستگاها تو بازار باید باشه و اگر دکتر دنبال تبلیغ بودن نام دستگاه رو هم میگفتن
اگرهم که نیت میخواسته تبلیغ باشه باز هم به نفعه مردم بوده و اگاهی سازی
با اون ویسها به هر مزمونی که بوده یه اموزشی داده شد و ترس کاذب رو از وجود مردم بیرون کرد
بنظره من کارشون تبلیغاتی نبوده و خدا خیرشون بده
باتشکر

این بنده خدا اگر می خواست تبلیغ کنه که اسم محصول و طرز خریدش رو هم میگفت. واقعا ننگ بر فضای مسموم و مونوپل رسانه ای که فقط کارش تحمیق عمومیه.