فروش رفیق با ۳۰ درصد تخفیف

روزنامه رویدادهای استان گیلان را هر روز در گلونی بخوانید:

فرهنگی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از حضور اکبر اکسیر شاعر طنزپرداز آستارایی و رضا امیرخانی نویسنده و منتقد ادبی در نمایشگاه بزرگ کتاب استان خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فیروز فاضلی ظهر امروز در جریان بازدید از یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان گفت: «امسال نمایشگاه کتاب با حضور اکبر اکسیر و رضا امیرخانی رونق می‌گیرد.» وی با بیان اینکه این نمایشگاه با همت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و حمایت حوزه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است، افزود: «در این نمایشگاه ۳۴۵ ناشر از سراسر کشور در ۲۰۸ غرفه حضور دارند.» وی از دوستداران و علاقه‌مندان به کتاب خواست: «کتاب مورد علاقه خود را با حداقل تخفیف ۳۰ درصد از نمایشگاه مذکور خریداری کنند.»

 

فرهنگی: شهرک تاریخی ماسوله بعد از ۴۰ سال ثبت در فهرست آثار ملی، چشم انتظار همت مسئولان استانی برای قرار گرفتن در فهرست سازمان جهانی یونسکو است. استفاده از ظرفیت گردشگری ماسوله و حفاظت از آن به عنوان میراثی جهانی در حالی به دلیل بی‌تدبیری مسئولان گیلان به تعویق افتاده که این شهر در تمام فصول سال پذیرای گردشگران از نقاط مختلف بوده و شهرتی جهانی دارد. به گزارش مهر، پرونده ثبت ماسوله در فهرست یونسکو از سال ۸۳ مطرح شد. طی ۱۱ سال گذشته بار‌ها این پرونده کار‌شناسی شده، اما همواره موانعی مانع از ارسال پرونده ماسوله از سوی ایران برای ثبت در فهرست یونسکو بوده است. موانعی که با گذشت ۱۱ سال همچنان بر سر جای خود باقی مانده و تلاش نکردن متولیان امر برای از میان برداشتن این موانع، رسیدن به این هدف مهم را دچار چالش کرده است.

با وجود همکاری اهالی ماسوله برای ثبت جهانی این شهرک، سوالی به ذهن می‌رسد که چرا تاکنون پرونده ماسوله برای رسیدن به ثبت جهانی و قرار گرفتن در فهرست تحت حفاظت یونسکو در انتظار مانده و موانع موجود بر سر راه این ثبت کدام است؟

مدیر پایگاه فرهنگی ماسوله به این سوال این‌گونه پاسخ داد: «ثبت جهانی یک منظر تاریخی، بسیار پیچیده‌تر از ثبت جهانی یک بنا یا باغ تاریخی است. به عبارت بهتر فرایند رسیدن به ثبت جهانی از دست یافتن به این مهم دشوار‌تر است و لازمه آن اصلاح بسیاری از شرایط جاری و اموری است که به عنوان مانع از سوی کار‌شناسان مطرح می‌شود.» مصطفی پورعلی ادامه داد: «گفتمان مشترکی بین شهرداری، شهروندان ماسوله و سازمان میراث فرهنگی به وجود آمده که سبب شده ساکنان خود برای حفظ سیمای ماسوله رغبت داشته باشند.» وی افزود: «طی سال‌های اخیر بهترین همکاری‌ها از سوی ساکنان صورت گرفته به طوری که برای ساخت و سازهای جدید، مردم هماهنگ با دستورالعمل‌های سازمان عمل می‌کنند و با حفظ نما و استفاده از مصالح بومی، نوسازی را در شهرک انجام می‌دهند.» سخنان پورعلی از همکاری رو به جلویی حکایت دارد که به نظر می‌رسد پس از سال‌ها در میان ساکنان ماسوله نهادینه شده و رسیدن به ثبت جهانی ماسوله را به خواسته ساکنان این شهرک تاریخی تبدیل کرده است.

سیاسی: فرمانده سپاه ناحیه مرکزی رشت از برگزاری رزمایش بزرگ الی‌بیت‌المقدس و میقات صالحین در این شهر به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مجید دوهندو صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فرا رسیدن هفته بسیج اظهار کرد: «امسال برنامه‌های هفته بسیج از ۲۹ آبان تا ۶ آذر ماه با عنوان «بسیج، دست قدرت خدا» همزمان با سراسر کشور در شهرستان رشت برگزار می‌شود.»

اجتماعی: همزمان با هفته یادمان قربانیان سوانح رانندگی، طرح ارتقای ایمنی تردد وانت بارها در محورهای استان گیلان به اجرا درآمد. به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی اداره کل حمل و نقل و پایانه های گیلان، مدیرکل حمل و نقل و پایانه های این استان با اعلام این خبر اظهار کرد: «طرح ایمن سازی تردد وانت بارها با هدف ارتقای سطح آگاهی عمومی رانندگان وسایل نقلیه نسبت به رعایت نکات ایمنی در جاده ها و روستاها، استفاده از علائم و تجهیزات ایمنی مربوط به آن و آموزش و بالارفتن سطح آگاهی این رانندگان اجرا شد.» ناصر آل‌محمدی با بیان اینکه در این طرح بیش از یک هزار دستگاه وانت بار با نصب شبرنگ و بازتاب های مخصوص ایمن سازی شدند، افزود: «نبود سیستم روشنایی مناسب و علائم و تجهیزات بازتابنده نور برای اطلاع و هوشیاری سایر کاربران جاده‌ای در این وسایل نقلیه به  ویژه در شب موجب کاهش دید و ایمنی در جاده ها می شود.»

ورزشی: به گزارش خبرگزاری فارس از انزلی، عزیز پیرزاد دروازه‌بان نام‌آشنای تیم فوتبال ملوان انزلی امروز ۲۷ آبان به دلیل عارضه مغزی درگذشت.لازم به ذکر است که وی ۳ روز پیش به دلیل عارضه مغزی به کما رفته بود.

 پایان پیام

گزارش‌گر: امیر پروَسنان

کد خبر : 8504 ساعت خبر : 4:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=8504
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات