در اتاق فکر تبلیغات به ‌وقت شام چه خبر بود؟

پایگاه خبری گلونی، نگار فیض‌آبادی: بعد از اتفاق خاصی که به‌واسطه حضور بازیگران داعشی و اسب و… در پردیس سینمایی کوروش افتاد، می‌شود از دو جنبه به ماجرا نگاه کرد. اول اینکه با خودمان بگوییم این هم یک موج خبری ست و اتفاقی نیفتاده. تا چند روز رسانه‌ها و مردم به آن می‌پردازند، می‌خندند و بعد یادشان می‌رود و همه‌چیز هم تمام می‌شود. اما می‌شود از این زاویه هم نگاه کرد که شیوه تبلیغات «به‌وقت شام»، حرف‌هایی برای گفتن داشته که هرگز نباید آنها را فراموش کرد.

فقر ایده در اتاق‌ فکر

اول اینکه، اگر اتاق‌های فکر، با فقر ایده روبرو باشند، درنهایت شاهد اتفاقات مخربی مثل همین تبلیغات به‌وقت شام خواهیم بود که بعضی‌ها آن را «سیرک ملی» دانستند. باید از گروه تبلیغات به‌وقت شام پرسید چرا به ایده‌های دیگر، فکر نکردید؟ در اتاق فکرتان چه خبر بود که به این ایده رسیدید و پیشنهادهای بهنجار، خلاقانه، جذاب و پربازده را پس زدید؟

اولین راه‌حل، بهترین راه نیست

تا وقتی‌که طراحان تبلیغاتی، به سراغ راه‌های سهل‌الوصول بروند و اولین فکری که به ذهنشان می‌رسد را به‌عنوان یک ایده ناب تلقی کنند، فرهنگ و هنر این سرزمین هم ارتقا پیدا نخواهد کرد. کاش ساکنان اتاق‌های فکر بدانند که اولین راه‌حل، بهترین راه نیست و بسیاری از این راه‌های سهل‌‎الوصول می‌توانند عواقب خطرناکی داشته باشند که از ذهن ایده پردازانش، دور بمانند.

فاجعه درراه است اگر…

خیلی وقت‌ها در ادراک خطر، دچار خطاهای شناختی می‌شویم. مثل وقتی‌که یک مئسله را زیر ذره‌بین می‌گذاریم و به‌اشتباه، خیلی بزرگش می‌کنیم و یا زمانی که خطرهای احتمالی را زیر میکروسکوپ می‌گذاریم و ترجیح می‌دهیم آنها را ریز ببینیم. آیا گروه تبلیغات به‌وقت شام از خودشان پرسیدند اگر در یک فضای بسته، اسب‌ها رم کنند، چه اتفاقی میفتد؟ اگر بحرانی به وجود بیاید می‌توانیم آن را مدیریت کنیم؟ مهم‌تر اینکه؛ اصلاً چرا باید به سراغ راه‌های پرمخاطره‌ای بروید که بخواهید به شیوه مدیریتش فکر کنید؟ با توجه به اتفاقی که رخ داد، می‌شود حدس زد که آنها خطرهای احتمالی را ندیدند و مصرّانه، ایده‌شان را اجرا کردند.

با ایشالا ماشالا گفتن، کار درست نمی‌شود

شاید هم طراحان و مجریان ایده، با خودشان گفتند «ماشالا به این ایده بکرمان، راهی پردیس سینمایی کوروش بشیم، ایشالا اتفاقی نمیفته». تبلیغات به‌وقت شام می‌تواند باعث عبرت خیلی‌ها شود تا برای دیده شدن، دست به هر کاری نزنند و فراموش نکنند فاجعه‌ها رقم می‌خورند اگر عواقب کار را در نظر نگیرند و با ایشالا ماشالا گفتن هم، کار درست نمی‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 91440 ساعت خبر : 2:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=91440
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات