رقص باستانی لرستان همراه با کمانچه و سرنا

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رقص‌های لرستان یکی از دست‌نخورده‌ترین و منحصربفردترین رقص‌ها میان اقوام ایرانی است. این رقص‌ها که در فضای رسانه‌ای کشور کمتر به مردم ایران معرفی شده‌اند، در مفرغ‌های لرستان در آثار تپه سیلک کاشان، تپه گیان نهاوند و آثار سفالی تمدن ایلام به وضوح مشاهده می‌شوند.

رقص‌های لری با رقص‌های کردی، بلوچی، جنوبی و شمالی از یک تبار مشترک می‌آیند، اما بعد از گذشتن از هزاره‌ها، تفاوت‌های بسیاری در نحوه اجرا و روح اجرای این رقص‌ها با یکدیگر وجود دارند.

رقص‌های لری و کردی در رقص چپی و یا چوپی به هم می‌پیوندند، اما در رقص‌های دیگر از هم جدا می‌شوند و هر کدام جلوه‌ای از رقص مردمان ایرانی در دوران باستان را روایت می‌کنند.

انواع رقص‌های لری

مردم لر نیز به مانند بقیه اقوام ایرانی در تفرجگاه‌ها و هنگام عروسی و یا روزهای شادی و در هر فرصتی که دست می‌دهد، این آیین رقص را به‌جا می‌آورند و همراه با موسیقی لری، چه با کمانچه و چه با سرنا، لری می‌رقصند. دو پا، سه پا، سنگین سما یا اوشاری یا عشایری.

در لرستان علاوه بر رقص‌های شاد رقص‌های عزا هم داریم. رقص رارا و‌ دُنگِ دال از جمله این رقص‌ها هستند.

این رقص‌ها در همه مناطق لرنشین استان‌های لرستان، خوزستان، ایلام، قزوین، کرمانشاه، همدان و برخی مناطق چهارومحال بختیاری اجرا می‌شوند.

استان‌های چهارمحال‌ و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و فارس نیز صاحب رقص لری هستند که اندکی با رقص‌های لرستان متفاوت است.

پایان پیام

کد خبر : 98773 ساعت خبر : 11:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=98773
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات