یالثارات لغو مجوز شد

ممیزی کتاب به ناشران واگذار نشده است و در ابتدای دولت یازدهم این موضوع به ناشران پیشنهاد شد اما ناشران حاضر به قبول این کار نشدند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در سی‌امین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات برج آزادی با بیان این مطلب گفت: درباره واگذاری ممیزی به ناشران آنچه امروز مطرح شده در حد یک طرح است و مصوبه و تصمیم خاصی تا این لحظه اتخاذ نشده است.

نوش‌آبادی گفت: آنچه امروز در حد یک طرح مطرح شده این است که مسوولیت ممیزی و نظارت کتاب با حفظ ضوابط و مقرارت به ناشران دولتی و بزرگ واگذار شود.

وی تصریح کرد: ناشرانی که می‌خواهند عهده‌دار ممیزی شوند باید مورد تایید وزارت فرهنگ و از طرفی دارای هیئت علمی قوی و توانمند باشند.

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آنچه در این طرح دیده شده واگذاری ممیزی کتاب به‌جز موضوعات دینی است. بیشتر کتاب ها با آموزشی، تخصصی و عمومی است.

برج آزادی تلفیقی از سنت و مدرنیته است

نوش‌آبادی با اشاره به تاریخچه برج آزادی گفت: برج آزادی یادمان کشور و نماد ایران اسلامی است که قریب به ۵٠ سال از ساخت و بهره برداری آن می گذرد و به‌عنوان یک نماد و سمبل برای تهران و کشور در سطح ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برج آزادی تلفیقی از سنت و مدرنیته است ادامه داد: این برج تلفیقی از هنر معماری هخامنشی، ساسانی و اسلامی است و دارای تالار نمایش، کتابخانه و موزه است.

نوش‌آبادی گفت: منشور حقوق بشر کوروش برای اولین‌بار در برج آزادی پرده‌برداری شده است و به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: برای نگهداری و بازسازی برج آزادی به بودجه بیشتری نیاز است و بنیاد رودکی تلاش‌های زیادی در این باره انجام داده است و نیازمند تلاش سایر نهادها به ویژه شهرداری تهران که همواره در پیشبرد اهداف فرهنگی کشور پیش رو بوده، است.

نشریه «یالثارات» لغو مجوز شد

 نوش‌آبادی در ادامه درباره سرنوشت نشریه یالثارات گفت: این نشریه بر اساس مفاد قانون مطبوعات بنا بر توهین به هنرمندان در جشن حافظ و بر اساس تصمیم هیئت نظارت بر مطبوعات لغو مجوز شد و پرونده‌اش به دادسرا ارسال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این نشریه قبلا نیز با رای هیئت نظارت چندین‌بار تذکر گرفته بود و سال گذشته هم لغو مجوز و توقیف شده بود که به حکم مقامات قضایی مجوز فعالیت دوباره گرفته بود.

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: این نشریه در مطلبی به شکل آشکار به هنرمندان عزیزمان توهین کرد و با به کار بردن ادبیات سخیف و کلماتی که چندان در فرهنگ دینی و ملی ما جایگاهی ندارد، این کار را صورت داده که تخطی و تخلف از مواد قانونی مصرح در قانون مطبوعات است.

نوش‌آبادی تأکید کرد: این اقدام منجر به طرح پرونده تخلف مربوطه این نشریه در هیئت نظارت بر مطبوعات شد و این هیئت صبح امروز در جلسه خود مطابق تبصره‌های ٢ و ٨ بر اساس ماده ۶ قانون مطبوعات نشریه یادشده را متخلف شناخت و پروانه‌اش را لغو کرد و پرونده آن را به دادسرا ارجاع داد.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ گفت: نباید هرکس به خود اجازه دهد با هر وسیله‌ای به هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر به هر بهانه‌ای توهین کند.

 وی تاکید کرد: ما به هیچ وجه از توقیف نشریات استقبال نمی‌کنیم اما در جایی که تذکرات و پیگیری‌ها منجر به اثر نشود، باید مطابق با قانون مطبوعات با تخلف برخورد کرد که هیئت نظارت بر مطبوعات هم که یک نهاد حاکمیتی و فراقوه‌ای است، امروز با اکثریت آراء این تصمیم را گرفتند که نشریه یالثارات لغو مجوز و پرونده‌اش به دادسرا ارجاع شود.

نوش‌آبادی گفت: برای ما فرقی نمی‌کند که یک نشریه متعلق به چه حزب، ارگان و یا گروه سیاسی و فکری باشد. هیئت نظارت بر مطبوعات که یک نهاد فرادستگاهی و فراقوه‌ای و حاکمیتی است، مطابق با قانون با تخلفات برخورد می‌کند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دخالتی در برگزاری جلسات شوراهای صنفی نمایش ندارد

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتخاب اعضای شورای صنفی نمایشی گفت: اصولا شوراهای صنفی غیردولتی هستند و ما دخالتی در برگزاری جلسات این شوراها نداریم و بیشتر کمک می‌کنیم تا این تشکل‌های صنفی برای دفاع از منافع صنفی شکل بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه سعی می‌شود از مداخله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشکل‌های صنفی جلوگیری شود، بیان کرد: گرچه فضای فرهنگی و سیاسی آنقدر وسیع است که نمی‌شود تمام منافذ را بست اما خوشبختانه اعضای صنوف ما متوجه هستند که تحت نفوذ هیچ جریانی قرار نگیرند و آزادانه کار خود را دنبال کنند.

جشن حافظ، ربطی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر جشن حافظ بااعلام اینکه این جشن ربطی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد گفت: برگزارکننده جشن حافظ را بخش خصوصی است و فقط بخشی از سالن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار برگزارکنندگان این جشن بوده است.

وی افزود: جشن حافظ بیش از ۱۶ سال است که در دولت های قبلی هم برگزار شده و مختص این دوره نبوده است.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ با بیان اینکه حضور هنرمندان در اینگونه جشن‌ها و سینماها و مجالس عادی است، گفت: برخی با تصویربرداری و به قول خود شکار لحظه ها به دنبال بزرگنمایی این جشن بودند.

وی تصریح کرد: اینگونه صحنه‌ها در جامعه زیاد است پس باید هر آنکه در پارک‌ها، مترو و … حضور دارند، دستگیر کنیم؟!

سخنگوی وزارت فرهنگ ادامه داد: در این میان نیز یک نشریه به بهانه نقد دلسوزانه به خود اجازه می دهد که به هنرمندان توهین کرده و عبارات ناهنجار و غیرمتعارف بکار ببرد که مورد پسند کسی نیست.

وی تصریح کرد: به دنبال این اتفاق هر نهاد یا فردی با نظر شخصی اعلام می‌کند که وزیر ارشاد باید استیضاح شود و پاسخگو باشد، این درحالی است که موضوع اصلا ربطی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مواردی که مسوولیت مستقیم دارد، دغدغه‌های دینی و اسلامی خود را اعمال می‌کند و ما معتقدیم که محیط‌های فرهنگی ما باید از سلامت کامل برخوردار باشند. اما واقعیت این است که این قبیل پوشش ها هر روز در جامعه دیده می‌شوند و لازم است برای حل معضل بدپوششی، فکر و تصمیمی اساسی و البته از سوی همه دستگاه‌ها گرفته شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی مشکلی با یکدیگر ندارند

نوش‌آبادی در پاسخ  به پرسشی مبنی بر که معتقد بود با آئین‌نامه اخیر هیئت وزیران در مورد اجراهای هنری در اماکن، گفت: ما هیچ مشکلی با نیروی انتظامی نداشته و نداریم کمااینکه این همه اجراهای هنری در کشور، بدون همکاری نیروی انتظامی غیر ممکن است. سابقه دولت تنها ناظر بر اصلاح ماده ۲۰ آئین نامه مربوطه و در جهت شفافیت در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری بود کمااینکه عده‌ای قصد ایجاد تقابل میان وزارت ارشاد و ناجا را داشته باشند، پسندیده نیست چرا که ابلاغیه یاد شده جزء اختیارات و بلکه وظایف دولت بوده است.

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص احتمال بازبینی فیلم «ارادتمند تینا…» پس از تائید ساخت آن با دستور حجت‌الله ایوبی گفت: هر شورایی از جمله شورای نمایش به وظیفه خودش عمل می‌کند اما این بالاترین مقام دستگاه فرهنگی است که مطابق قانون این اختیار را دارد که برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناگواری، به صورت آنی به تصمیمات هر شورایی ورود کند و آن را تائید یا تغییر دهد.

پایان پیام

کد خبر : 22383 ساعت خبر : 5:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=22383
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات