ضبط نهایی آلبوم «از مخمل و چخماق»

رضا پرویززاده در گفت‌وگو با خبرنگار بخش موسیقی گلونی از مراحل ضبط آلبوم «از مخمل و چخماق» گفت. این آلبوم که روایت منظوم رحمان‌پور از یک حکایت بومی است با آهنگ‌سازی پرویززاده و خوانندگی ایرج رحمان‌پور در حال آماده‌سازی است. پرویززاده گفت: فقط خوانندگی این اثر مانده است که قرار است به‌زودی انجام شود. این داستان منظوم چهار شخصیت دارد و یک گروه کر هم خواننده را همراهی خواهد کرد.

به گزارش گلونی این اثر، اثر متفاوتی در موسیقی لری خواهد بود.

در این آلبوم حسین مهرانی: تار، آرش سعیدیان: عود، ارشاد تهرانی: تمبک، احسان عبدی‌پور: سرنا و رضا پرویززاده: کمانچه و دهل نواخته‌اند.

پایان پیام

موسیقی لری

موسیقی لری از تنوع و پیشینه‌ای کهن برخوردار است که به دو بخش کلی، موسیقی‌های آوازی (کلامی) و موسیقی‌های‌سازی تقسیم می‌شود. هم‌اکنون موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم می‌شود.

هم اکنون موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از موسیقی و ترانه‌های غنایی و عاشقانه، موسیقی و ترانه‌های حماسه رزمی، موسیقی و ترانه‌های سوگواری، موسیقی و ترانه‌های فصول، موسیقی و ترانه‌های کار، موسیقی و ترانه‌های طنز و سرودهای مذهبی.

سازهای موسیقی لری عبارتند از سرنا، دهل، تال (کمانچه)، تنبک (تمک)، و سازهای سنتی مرسوم از جمله سازهایی هستند که در موسیقی قوم لر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان کمانچه تنهاسازی است که با ساز سایر اقوام تفاوت اساسی دارد.

کمانچه یکی از سازهای ایرانی و موسیقی خاور زمین است. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای تحتانی ساز پایه نیز دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد. کمانچه لری یا تال‌سازی است که به کمانچه متداول در موسیقی سنتی شباهت‌های فراوانی دارد اما دو ویژگی آن را از کمانچه سنتی مجزا می‌سازد. اولین ویژگی مربوط به کاسیه این ساز است که برخلاف کمانچه سنتی بسته و یک تکه نیست بلکه انتهای آن باز، شکلش تا حدودی مخروطی و درون کاسه و زیر پوست قابل مشاهده می‌باشد. به همین دلیل آن را کمانچه پشت باز نیز می‌گویند.

کد خبر : 170 ساعت خبر : 10:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=170
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات