جولان قاچاقچیان چوب در ارتفاعات لرستان

لرستان سرزمینی سرشار از مناطق بکر است که جز قاچاقچیان حیات‌ گیاهی و جانوری کسی به آنجا سرکشی نمی‌کند.

بهرام رمضانی کارشناس مسئول نظارت بر حیات‌وحش اداره محیط‌زیست لرستان در گفت‌وگو با بخش محیط‌زیست گلونی گفت: خبری مبنی بر مشاهده دو قلاده پلنگ در ارتفاعات «کووس» در جنوب استان دریافت کردیم. مسیر این منطقه‌ی بکر، خاکی است و فقط با امکانات و ماشین‌های مخصوص می‌شود به آنجا رفت.

روستاییان منطقه همه در کپر و در میان درختان تنومند و کهن‌سال بلوط و بنه یا پسته‌وحشی زندگی می‌کنند. در بازدید از منطقه متوجه شدیم که پلنگ چند راس دام و یکی دو اسب مردم را شکار کرده است. حتی زیر شکم یک اسب که زنده مانده بود ردی از پنجه پلنگ مشاهده کردیم. روستاییان می‌گفتند به دفعات دو پلنگ را در منطقه دیده‌اند. قرار است به‌زودی دوربین تله در منطقه نصب کنیم.

اما نکته تاسف‌بار درباره منطقه «پیرعمار» و ارتفاعات «کووس» وجود قاچاقیان چوب است که از استان‌‌های دیگر به آنجا می‌آیند و با تجهیزات کامل به قل‌وقمع طبیعت مشغولند به طوری که فشاری زیادی بر درختان «کلنگ» یا بنه منطقه وارد آورده‌اند و برای گرفتن شیره «سقز» درختان را خشک کرده‌اند.

در همان روزی که ما در ارتفاعات بودیم قاچاقیان را با اره برقی مشاهده کردیم و گزارش را به سازمان محیط‌زیست ارایه دادیم. امیدواریم بشود برای این منطقه کاری کرد و دست‌کم از ورود چنین افرادی به آن جلوگیری کرد. متاسفانه به علت دوری و شرایط ویژه این منطقه امکان بازرسی مداوم وجود ندارد اما تصمیم داریم بازرسی را بیشتر کنیم.  رمضانی افزود: خوشبختانه مردم محلی همراه هستند و دائم به ما گزارش‌ می‌دهند.

پایان پیام

در مورد قاچاق

قاچاق یا نهان‌فروشی چیزی است که ورود آن به کشور یا معاملهٔ آن از طرف دولت ممنوع و بدون مجوز است. در علم اقتصاد به صورت مشخص به ورود و خروج کالا که مخفیانه از مرزهای کشور وارد یا خارج شود، قاچاق می‌گویند. کالای اقتصادی که مورد قاچاق قرار می‌گیرد را کالای قاچاق می‌نامند. شخص یا اشخاصی که مبادرت به انجام قاچاق می‌کنند را قاچاقچی یا سوداگر می‌گویند.

کد خبر : 174 ساعت خبر : 10:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=174
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات