یوزپلنگ در قاب

به گزارش بخش محیط زیست گلونی، نمایشگاه عکس یوزپلنگ ایرانی در تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ساعت ۱۶ الی ۲۰ افتتاح خواهد شد و در روز چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ به پایان خواهد رسید.

زمان بازدید: همه روزه از ساعت ۱۵ الی ۲۰٫ نشانی: تهران، خیابان لواسانی شرقی(فرمانیه)، بعد از دیباجی شمالی، خیابان سلمان پور ظهیر (سنبل)، شماره ۲۶، زنگ سوم، گالری ۲۶ تهران. تلفن گالری: ۲۲۲۸۷۵۴۷
لازم به ذکر است تمام عواید این نمایشگاه صرف حفاظت از «یوزپلنگ ایرانی» خواهد شد.

پایان پیام

درباره‌ی یوزپلنگ ایرانی

یوزپلنگ ایرانی یا یوزپلنگ آسیایی یک زیرگونهٔ به‌شدّت در معرض خطر انقراض از یوزپلنگ است و اکنون تنها ۴۰ قلاده از آن در ایران یافت می‌شود. در حال حاضر این یوز به عنوان نمادی در لباس تیم ملی فوتبال ایران است. از سال ۱۳۹۰ که پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی شروع شد تعداد این‌گونه از۱۰ قلاده به ۴۰ قلاده رسیده و این نشان دهنده تأثیر این پروژه بوده‌است.

این جانور در مناطق بیابانی در سطح منطقه زندگی می‌کرد و سال‌هاست که نسل آن در معرض نابودی کلی قرار دارد. نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که بین ۱۰ تا۲۰ یوزپلنگ در مناطق حاشیه کویر مرکزی از جمله خارتوران، نایبندان، دره‌انجیر و میاندشت وجود داشته باشد. این تخمین نتیجه نقشه‌برداری زمینی است که توسط بیش از ۱۲۰۰۰ دوربین دید در شب که در مکانهای مختلف کار گذاشته شده بود.

ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌های آسیایی (ایرانی) شناخته شده‌است. یوزپلنگ ایرانی تنها نژاد این جانور است که یال دارد.
یوزپلنگ آسیایی زمانی در اکثر نقاط آسیا از شبه‌قاره هند تا افغانستان، ترکمنستان و ایران تا شبه‌جزیره عربستان و سوریه پراکنده بود، اما در حال حاضر در فهرست جانوران در آستانه انقراض اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار دارد و منحصر به نواحی دور افتاده‌ای در بیابان‌های ایران شده‌است. آخرین گزارش مستند از یوزپلنگ در هندوستان به سال ۱۹۴۷ بر می‌گردد از آن زمان به بعد یوزپلنگ به سرعت از سرتاسر قلمرو خود ناپدید گردید. امروزه ایران آخرین پناهگاه یوزپلنگ آسیایی در دنیا به‌شمار می‌رود.

کد خبر : 295 ساعت خبر : 11:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=295
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات