«جاده قدیم» دشمن فرضی است

جاده قدیم دشمن فرضی است

پایگاه خبری گلونی – سریال «جاده قدیم» این روزها مورد اعتراض برخی از لرها قرار گرفته است و نقد سریال در وایبر و تلگرام حسابی داغ است. بعد از «سرزمین کهن» و «ایران برگر» این سومین موج اعتراض به تلویزیون است. اما آیا واقعا این فیلم‌ها به لرها توهین کردند؟ آیا اصلا موضوع ایران برگر و جاده قدیم لرها هستند؟

«رضا ساکی» در یادداشتی به این ماجرا پرداخته است:

مسئله اصلی رگ غیرت لری است. این رگ مدتی است اشتباه باد می‌کند. یعنی جایی که باید عمل بکند، عمل نمی‌کند و جایی که نباید، چنان متورم می‌شود که صاحب رگ را هلاک می‌کند.

«سرزمین کهن» توهین به لر نبود. در اصلِ موضوع «ایران برگر» هم توهین صورت نگرفته است. (۱) در «جاده قدیم» هم همین طور. جاده قدیم با دگنگ هم به قوم لر وصل نمی‌شود. در عجبم دوستان چطور برای آن قرینه پیدا کرده‌اند. نمی‌دانم چرا دشمن فرضی برای خودمان درست می‌کنیم. شاید چون این گونه راحت‌تر است یعنی به جای کارهای درازمدت فرهنگی، اعتراض‌های کوتاه‌مدت بکنیم.

 برخی می‌گویند مثل پزشک‌ها رفتار کنیم. اما قطعا پزشکان اشتباه کردند به مهران مدیری تاختند. باید می‌رفتند خودشان را درست می‌کردند. ما هم اشتباه می‌کنیم به تلویزیون می‌تازیم. به جای تاختن، باید فضای لرستان را نخبه‌پرور کنیم. به فکر بیکاری جوان‌ها باشیم. قدم برداریم برای فرهنگ‌مان. با اعتراض به دیگران نمی‌توانیم خودمان را اثبات کنیم. با کپی کردن جمله‌های حماسی در شبکه‌های اجتماعی مشکلی از لرستان حل نمی‌شود.

پی‌نوشت:

یک: نقدهایی بر «ایران برگر» وارد کرده‌ام قبلا، اما این فیلم هرگز توهین به قوم لر نیست فقط از نظر تکنیکی می‌توانست از آهنگ گویش بروجردی استفاده نکند و به جای استفاده از آن، می‌توانست روی دیالوگ‌نویسی بیشتر تمرکز کند و خوشمزگی را با کلمات وارد فیلم کند نه به زور آهنگ گویش.

پایان پیام

جاده قدیم عنوان مجموعه تلویزیونی طنز محصول ۱۳۹۴ و به کارگردانی بهرام بهرامیان است. در این سریال یکتا ناصر، شهرام حقیقت‌دوست، حمیدرضا آذرنگ، آنا نعمتی، حسین ملکی، امید روحانی، حبیب دهقان‌نسب و کیهان ملکی ایفای نقش می‌کنند.

کد خبر : 1060 ساعت خبر : 9:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1060
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

کاملا با این نظر موافقم البته در مورد سریال سرزمین کهن جای بحث فراوانی دارد و به نظر من سریال سرزمین کهن کاملا حساب شده قومی که شاید مقصر اصلی بیشترین مسائل در تاریخ معاصر ایران(کمک به ورود کمونیست به ایران)بود در پی تطهیر این قضیه با تحریف تاریخ بود.در کل ما لرها شنیدیم که باید اعتراض کنیم اما متاسفانه نمی دونیم کجا و چه موقع و چه جوری.