مسئولان لرستان حتی با این افتخار پز هم ندادند

گفت‌وگوی اختصاصی پایگاه خبری گلونی، با «احسان ملکی» کارگردان نمایش «هزار شلاق» که  از ۱۷خرداد تا ۱۷ تیر، هر شب ساعت ۲۰ در ضلع جنوبی پارک شهر، تالار سنگلج اجرا می‌شود.

آقای ملکی لطفا یک بیوگرافی کوتاه از خودتان بگویید.

بنده احسان ملکی اهل کوهدشت استان لرستان، دانش‌­آموخته کارشناسی بازیگری و کارشناسی‌ارشد کارگردانی هستم. از سال ۷۶ هم پله‌­پله کار تئاتر را شروع کردم. ابتدا از پشت صحنه، بعد بازیگری و از زمانی که به دانشگاه رفتم کارگردانی را به طور جدی ادامه دادم. و حدود ۱۰ نمایش را به طور تخصصی کارگردانی کرده‌­ام و همه نمایش‌­هایم را مثل بچه‌­هایم دوست دارم. (خنده) هرکدام از آنها یک تجربه خاص بوده برای من.

معیارتان برای انتخاب نمایش‌نامه‌­ها چیست؟

من با گروه کار می‌­کنم. آقای حبیبیان نویسنده گروه‌­مان است و من هم کار تئاتر را با ایشان شروع کرده­‌ام. این گروه دغدغه‌­ها و اندیشه‌­های مشابه دارد و همه­‌مان به دنبال یک تفکر و اندیشه هستیم. لذا متن­‌های ایشان همان چیزی است که من به دنبالش هستم. گروه منسجم است و همه مثل هم فکر می­‌کنند.

نمایش هزار شلاق در پی انتقال چه مفهومی به تماشاگر است؟

سرگذشت ایران است. نگاهی امروزی به فضای تاریخی ایران دارد. اصل موضوع مواجهه سنت با مدرنیته است. این موضوع یکی از دغدغه‌­های گروه است که به عقیده من یکی از جذابیت­‌های امروز است.

از اجرای نمایش در جشنواره فجر راضی بودید؟

بله ۹۰% موفقیت گروه در اجرای جشنواره فجر بود. نمایش در ۵ بخش کاندیدا شد و دو تندیس جایزه گرفت. در اختتامیه اردیبهشت تئاتر ایران هم با حضور وزیر ارشاد، گروه ما از طرف مرکز هنر نمایشی کشور فعال­‌ترین و موفق‌­ترین گروه در عرصه بین­‌المللی و ملی شناخته شد و جالب اینجاست بدانید در اردیبهشت تئاتر لرستان حتی اسمی از کار ما برده نشد.

با این تفاسیر درخواستی از مسئولان هم‌­استانی دارید؟

خیر. هیچ درخواستی ندارم. درخواست را باید از کسی داشت که کاری انجام دهد. ما چندین بار انتقاد کردیم اما به جایی نرسید. متاسفانه مسئولین فکر می­‌کنند هنر جغرافیای خاصی دارد اما این طور نیست. ما که تا به حال کار خودمان را بدون حمایت­‌ها انجام داده­‌ایم. از این به بعد هم انجام می‌­دهیم. من افتخار می­‌کنم که لرستانی‌­ام و خدا را شکر نماینده‌ی خوبی برای استانم بوده‌­ام. مسئولان لرستان حتی با این افتخار پز هم ندادند. ما هر کاری نکرده باشیم بیلان کاری که درست کرده‌ایم برای مسئولان؟ البته حوزه هنری لرستان همیشه از ما حمایت کرده و هرموقع که با ما قرارداد ببندد ما با اشتیاق برایشان کار می­‌کنیم. اما برای همین نمایش من ۲۲ میلیون تومان هزینه کردم، وزارت ارشاد فقط ۶ میلیون تومان به ما کمک کرد. ۶ میلیون فقط هزینه پلاتوی تمرین من نیست. ماشین شخصی­‌ام را فروختم تا کارم حرفه­‌ای باشد که اگر نبود در جشنواره فجر دیده نمی­‌شد.

نمایش در لرستان هم اجرا می­‌شود؟

قبل از جشنواره فجر نمایش در اواخر دیماه در لرستان اجرا شده است چون یکی از قوانین جشنواره این است که کار باید در استان هم اجرا شود.

استقبال از نمایش چطور بود؟

خیلی خوب بود. ما تبلیغات نداشتیم و حتی بنر نمایش بعد از اجرای روز دوم نصب شد، از طرفی بهای ۱۰ هزار تومانی بلیت بهای نسبتا گرانی بود برای خرم­‌آباد. اما با همه اینها جمعیت زیادی برای تماشا آمدند و از کار استقبال بسیار خوبی شد.

و حرف آخر

از پیگیری شما ممنونم و امیدوارم در تهران هم با استقبال خوبی مواجه شویم. البته این چهارمین کار ماست که در تهران اجرا می­‌شود و خودش یک رکورد است. چون برای گروه‌­های شهرستان­‌ها این اجرا در تهران یک امتیاز مهم است.

گفت‌وگو: آرشین ساکی

پایان پیام

کد خبر : 1055 ساعت خبر : 11:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1055
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات