تحریف بزرگ درباره موسیقی لری

تحریف بزرگ درباره موسیقی لُری

پایگاه خبری گلونیرضا ساکی: یکی از تحریف‌ها درباره موسیقی لری و به دنبال آن شعر لری این است که می‌گویند موسیقی لری سراسر حماسه است. یا می‌گویند موسیقی لری حماسی است. یا می‌گویند موسیقی لری در ماهور است و حماسی است.

index

اما حماسه در موسیقی لری (لرستان، بختیاری، بویراحمد) سهم اندکی دارد. شاید ۲۰ درصد شعرها و مقام‌های لری حماسی باشند. موسیقی و شعر لری سراسر عاشقانه است. موسیقی کار است و لالایی‌ و البته موسیقی و شعر طبیعت.
حماسه اما بخش بزرگی از موسیقی لری نیست. سهم‌اش از سوگ‌ها هم کمتر است. سهم‌اش از عاشقانه‌های عرفانی هم کمتر است. از موسیقی رقص هم به مراتب کمتر.

در تک‌بیت‌های لری که اساس موسیقی مقامی هم هستند سهم اشعار حماسی کمتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید.

نکته دیگر این که موسیقی لری فقط ماهور نیست. در ماهور است، در شور است و در همایون و چهارگاه هم هست. اتفاقا بخش مهمی از مقام‌های معروف لری در ماهور نیستند.

پایان پیام

تحریف بزرگ درباره موسیقی لُری

موسیقی لری از تنوع و پیشینه‌ای کهن برخوردار است که به دو بخش کلی، موسیقی‌های آوازی (کلامی) و موسیقی‌های‌سازی تقسیم می‌شود. هم‌اکنون موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم می‌شود.

هم اکنون موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از موسیقی و ترانه‌های غنایی و عاشقانه، موسیقی و ترانه‌های حماسه رزمی، موسیقی و ترانه‌های سوگواری، موسیقی و ترانه‌های فصول، موسیقی و ترانه‌های کار، موسیقی و ترانه‌های طنز و سرودهای مذهبی.

  • موسیقی و ترانه‌های غنایی و عاشقانه: شامل ترانه‌ها و آهنگ‌هایی است در وصال یا فراق معشوق مانند ترانه‌های هی لو، بینا بینا، کیودار یا نغمه‌های شیرین و خسرو، ساری خوانی، میربگی (میرونه) و ده‌ها ترانه دیگر که در مقام‌های مختلف موسیقی لری اجرا می‌گردد.
  • موسیقی و ترانه‌های حماسه رزمی: این سرودها بیانگر ارزش‌های حماسی و رزمی جنگاوران در میان ایل هستند. مانند جنگ لرو، دایه دایه یا مقام‌های موسیقی بدون کلام که در رزم‌گاه و مسابقه به کار رفته‌اند، مانند جنگه را، سوارهو و نقاره.
  • موسیقی و ترانه‌های سوگواری: این موسیقی بیشتر جنبه آیینی داشته‌است و در مواقع سوگواری از روزگار کهن تاکنون کاربرد فراوانی دارد، مانند چمری یا سایر مقام‌ها، از جمله، سحری، پاکتلی، شیونی و ده‌ها مقام دیگر.

کد خبر : 1712 ساعت خبر : 2:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1712
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات