در سیل چالوس ۵ تن کشته و بیش از ۱۰ تن مفقود شدند

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از تابناک،‌ مدرکل ستاد بحران استان البرز گفت: در پی بارندگی های عصر روز گذشته به ۱۴ خانه در شهرستان کرج در محدوده سینما هجرت واقع در میدان کرج خساراتی وارد شد.

ابوالقاسم باقری در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: در محور کرج – چالوس در محدوده آسارا و روستای سیجان ۵ تن کشته و بیش از ۱۰ تن مفقود شده اند.مدیرکل ستاد بحران استان البرز از مفقود شدن ۵۰ دستگاه خودرو در سیل محور کرج – چالوس محدوده آسارا خبر داد و افزود: احتمال افزایش آمار کشته شدگان وجود دارد.

وی با اشاره به وقوع سیل در شهرستان طالقان گفت: طغیان رودخانه و وقوع سیل در منطقه بالا طالقان باعث خسارت به زمین های کشاورزی شده و  ۲ پل را در این منطقه تخریب کرده است.

پایان پیام

در مورد چالوس

چالوس از شهرهای کهن استان مازندران است که در جلگه میانی کرانه دریای خزر جای گرفته‌است. شهر چالوس در شرق شهرستان چالوس قرار دارد. اکثریت جمعیت شهر چالوس را بومیان کلارستاق که طبری تبار هستند تشکیل می‌دهند. مردم بومی شهر چالوس به زبان مازندرانی، که به تبری کلارستاقی شهرت دارد، صحبت می‌کنند. در دوران پهلوی گروهی اهالی شرق گیلان به ویژه لنگرود برای کار در کارخانهٔ حریربافی و کار زراعت به چالوس مهاجرت نمودند و در دوران قاجار نیز ایل کرد خواجوند به چالوس تبعید شدند.

همچنین در نواحی شرق چالوس که خود بخشی از کجور است، کجوری‌ها ساکن هستند که به گویش کجوری زبان مازندرانی سخن می‌گویند. بر اساس آخرین آمار سازمان سرشماری ایران در سال ۱۳۹۵ شهر چالوس با جمعیتی بالغ بر ۶۵٬۱۹۶ نفر ششمین شهر پرجمعیت استان مازندران و پرجمعیت‌ترین شهر غرب مازندران بوده‌است. دمای هوای این شهر در تابستان ۲۵ تا ۳۶ درجه و در زمستان ۵ تا ۱۲ درجهٔ سانتیگراد است.
بخش شرقی شهر چالوس در ناحیه کُجور و بخش غربی چالوس در منطقهٔ کلارستاق قرار دارد.

کد خبر : 2043 ساعت خبر : 11:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2043
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات