واکنش نمایندگان فارس به یک استاندار لر

به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدعلی وکیلی در یادداشتی با عنوان «خط‌کش تفرقه بین لر و فارس» در روزنامه ابتکار نوشته است:

با خبر شدیم که وزارت کشور با تحقیقات کامل، یکی از نیروهای معتدل و با تجربه اجرایی بالا در سطح معاون وزیر را که تصادفاً لر زبان است به عنوان استاندار فارس در نظر گرفته؛ این اقدام با واکنش عجیب برخی نمایندگان محترم آن استان روبرو شد و بعضاً در نقد گزینه پیشنهادی، مسائل قومی ونژادی را بر زبان آوردند که موجب بهت و حیرت همگان شد.

سال‌هاست عده‌ای خط‌کش به دست به دنبال تعیین مرز لر و فارس در استانهای فارس و کهگیلویه‌و‌بویراحمد هستند ولی فرهنگ در هم تنیده این دو قوم و نزدیکی اجتماعی و سیاسی مانع تحقق این رؤیا بوده است؛. تأسف‌بار این است که امروز خط‌کش در دست کسانی است که به حکم جایگاه یا مسئول امنیت هستند و یا در جایگاه وکالت مردم. گروهی تلاش دارند با خاکستر مسائل قومی و خط‌‌کش تفرقه سرپوش بر عملکرد خویش بگذارند و استان فارس را همچنان به عنوان ملک طلق در گروگان خود داشته باشند.
در طول تاریخ لرها و فارس‌ها در کنار هم فرصت‌ساز بوده‌اند. تشکیل لشکر ۱۹ فجر متشکل از رزمندگان شجاع لر و فرماندهان غیور شیرازی نماد یکپارچگی فرهنگی و اخلاقی بین دو استان بود.
از ابتدای انقلاب تا کنون استان کهگیلویه‌وبویراحمد با آغوش باز میزبان مدیران شیرازی در جایگاه استاندار و معاون استاندار و مدیر کل بوده است؛ به طور مثال آقای رجاء، شیرازی الاصل حداقل ۶ سال استاندار استان کهگیلویه‌وبویراحمد بود، آقای شورانگیز دیگر شیرازی‌الاصل بدون تجربه مدیریت سال‌ها با بردباری و سعه صدر مردمان لر در آن استان، استاندار بود و رزومه قابل قبولی برای خود تدارک دید.

بافت اجتماعی شیراز و برخی شهرهای اصلی استان، لر زبان می‌باشند. قلب پزشکی فارس در سینه فرزندان کهگیلویه‌وبویراحمد می‌تپد. درهم تنیدگی اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی استانهای فارس و کهگیلویه‌وبویراحمد آنچنان شدید است که وقتی مردم یاسوج باخبر شدند قرار است از مبدآً سد تنگ سرخ در استان‌شان آب آشامیدنی فارس تدارک دیده شود با آغوش باز استقبال نمودند و بر خلاف مناطق دیگر فریاد سهم خواهی برنیاوردند.
بازارهای استان کهگیلویه‌وبویراحمد مهم‌ترین بازار مصرف تولیدات و مرکبات و … استان فارس استبیشک اگر سرشماری نژادی در شیراز انجام بپذیرد لر زبان‌ها در این شهر در اکثریت هستند. آنچنان که حضورشان در کنار برادران ترک زبان خود و فارس‌زبانان دلیل مهم بر جذابیتهای شهر تاریخی و تمدنی شیراز به‌حساب می‌آید.

بیشک لرهای ساکن شیراز برای فارس فرصت‌ساز و همجواری فارس برای کهگیلویه‌وبویراحمد مغتنم و فرصت‌ساز و تهدید سوز است. نباید کاری کرد که این فرصت‌ها به تهدید تبدیل شوند. گفتمانهای پان لری و پان فارسی همچون پان ترکی و پان عربی در سرزمین ایران محلی از اعراب نخواهند داشت و تاثیری بر وحدت سرزمینی و همبستگی ملی نخواهد گذاشت. آنچه از رهگذر این انحراف کور عاید لیدرها و صحنه گردانهای تفرقهانداز خواهد شد، رو سیاهی و انزوا است. اما نکته مهم در ارتباط با دولت دکتر روحانی است. این دولت ظرف مدت استقرار تاکنون دست به هر اقدام اصلاحی زده با غوغا سالاری و شانتاژ دلواپسان روبرو بوده است.

اگر دولت نتواند بر تصمیمات خود ثابت قدم بماند و با غوغا سالاران همراهی نماید و پا عقب گذارد نباید امیدی برای گام برداشتن به جلو داشته باشد. دولت بر تصمیمات کارشناسانه خود راست قامت بایستد و خود را پاسخگوی مردم بداند. تمکین دولت‌مردان نسبت به فشار گروه های خاص زمینه ساز آنارشیسم خواهد شد.

پایان پیام

عکس: مونا هوبه‌فکر از ایسنا

کد خبر : 1815 ساعت خبر : 0:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1815
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

ضمن ابراز تاسف از این نوع دیدگاه نمایندگان محترم استان فارس، باید عرض کنم تمامی لرزبانان باید حمایت خودشون رو اعلام کنند چرا که عقب نشینی در اینگونه طرحها جز ضربه زدن به لر و تضعیف شدن و انزواء چیزی حاصل نمیشود.