کاخ صاحبقرانیه در راستای مطالعات مقاوم‌سازی بنا تعطیل شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از تابناک، به دلیل انجام مطالعات آسیب‌شناسی و مقاوم‌سازی سازه‌ی کاخ «صاحبقرانیه»، این بنا از ۳۰ تیر تا اطلاع بعدی تعطیل خواهد بود.به دنبال تعطیلی طبقه زیرین، طبقه بالای کاخ صاحبقرانیه نیز در راستای مطالعات مقاوم‌سازیِ بنا تعطیل شده و تا اطلاع بعدی قابلیت پذیرش بازدیدکننده را نخواهد داشت.

مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح در این سازه در حال انجام است و با پایان گمانه‌زنی‌ها و آزمایشات روی خاک، مشکل نشست بنای صاحبقرانیه مشخص می‌شود.

براساس این گزارش، از طریق آزمایشات کنترل نقشه، مشخص شدن میزان بارهای وارد بر ساختمان و طبقه بندی عوامل مخرب اصلی و فرعی، طرحی مناسب برای بهسازی و بقای بنای صاحبقرانیه برنامه ریزی شده و به مرحله اجرا در آید.

کاخ صاحبقرانیه یکی از کاخ موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران است که متعلق به دوره ناصرالدین شاه قاجار بوده و در دوره پهلوی دوم به عنوان محل کار و پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شده است.

پایان پیام
کاخ صاحبقرانیه

کاخ صاحبقرانیه به دستور ناصرالدین‌شاه قاجار بنیان شد و قصر و مکان تعیش وی گردید.

بعدها با فقدان سلسله قاجار و براندازی آن توسط پهلوی اول، این مکان محل به عنوان دفتر کار پهلوی دوم مورد استفاده قرار گرفت.

ناصرالدین شاه در سال ۱۲۲۹ ه‍.ش دستور داد قصر نیاوران را در دو طبقه شامل شاه نشین، کرسی خانه، حمام، تالار آینه و ۵۰–۴۰ دستگاه خانه هر کدام شامل ۴ اتاق و یک ایوان برای زنان حرمسرایش بسازند. ناصرالدین شاه در سی و یکمین سال حکومتش خود را صاحب‌قران نامید و این کاخ را «کاخ صاحبقرانیه» نام نهاد.

تالار آینه (جهان‌نما) با تابلوهای نقاشی گران بها و اشیاء بسیار نفیس تزیین شدند. آینه کاری‌های تالار اصلی آن در زمان ناصرالدین شاه آغاز شد و در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار به پایان رسید. تالار آینه دارای چهار اتاق است: اتاق منشی دفتر شاه (آخرین منشی دفتر شاه هرمز قریب بود)، اتاق هدایا، اتاق دندانپزشکی و سرویس بهداشتی.

طبقه زیرین این کاخ حوض خانه نام دارد که در زمان ناصرالدین شاه، ورودی حرمسرایش بوده و در کنار صاحبقرانیه ساختمانی با ۴۰ اتاق قرار داشته که حرمسرای شاه بوده که آن ساختمان به دستور رضا شاه پهلوی تخریب شد. حوض خانه در زمان محمدرضاشاه به محل برگزاری جشن‌های غیررسمی پهلوی تبدیل شد. حوض در وسط بنا قرار دارد و اطراف آن را مبلمان فراگرفته‌است. یک جار و چند تابلوی نقاشی، از جمله تابلوی حوضخانه صاحبقرانیه اثر کمال‌الملک در این فضا به چشم می‌خورد. سقفهای چوبی منقوش این بخش، متعلق به قرن ۱۳ هـ.ش. بوده و از شیراز آورده شدند. حوضخانه به لحاظ معماری و تزئیناتی چون گچ‌بری‌ها، ارسیهای فاخر و آثار موجود در آن، بعد از تالار آیینه از زیباترین بخش‌های کاخ است.

 

کد خبر : 2119 ساعت خبر : 1:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2119
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات