آشنایی با adabe Audition قسمت چهارم
قسمت ششم آشنایی با adabe Audition
پایگاه خبری گلونی – آشنایی با افکتها:
افکتهای معروف و مهم قابل استفاده در این نرم افزار عبارتند از Delay – Rcho –Reverb
Delay: فقط یکبار صدا را تکرار میکند. با تنظیم Delay Time میتوانید زمان تاخیر جهت تکرار را تنظیم کنید.
Echo: تکرار متوالی صدا در فواصل معین (Delay time) جهت شبیه سازی پژواک در قصر – استادیوم و یا کوهستان – این افکت به صدا ابهت و شکوه داده و کاربرد آن بیشتر جهت صداهایی مانند صدای پادشاه در قصر یا صدای جبرئیل و یا صدای آیات قرآن بکار میرود.
Reverb: این افکت، جلوهای که در یک اتاق یا سالن یا غار ایجاد میشود را شبیه سازی میکند. فضایی که در صدا بوجود میآید بسیار زیبا و کاربردی است؛ مثلاً به صدای یک شخص که در صحرا یا غار به دعا مشغول است، بسیار جلوه خوشی میدهد. یا اکثر آوازها و صدای خوانندگان به این افکت مزین شده است.
بدین منظور در محیط Edit View میتوانید صدای مورد نظر خود را مارک کرده و از طریق منوی Effect، افکت reverb را به صدا بدهید. البته سعی کنید قبل از ok کردن preview (پیش پخش) صدا را شنیده و سپس ok کنید.
• bypass: در بخش Preview در پنجره هر افکت آمده و عبارتست از لغو اثر افکت بهصورت لحظهای جهت مقایسه صدای اصلی نسبت به صدای افکت دار.
توجه داشته باشید که افکت Reverb دارای مولفهها و جزئیات زیادی است از قبیل Decay که عبارتست از ادامه اثر افکت بعد از اتمام صدا، که توصیه میشود هر قسمت را روی یک صدای نمونه تست کنید تا بیشتر با افت و جلوههای آن آشنا شوید.
میتوان افکت را به عنوان یک تابع در نظر گرفت که ورودی آن صدای خام بدون افکت است و خروجی آن مجموع صدای اصلی (Dry) و افکت بوجود آمده (Wet) باشد:
نکتهٔ طلایی: همان طور که میدانید از افکتها اکولایرز میتوان هم در محیط Edit view و هم در Multitrack استفاده کرد اما توجه داشته باشید که تراک در Multitrack زمان واقعی و real time دارد اما در Edit view به صورت آفلاین است.
بیشتر دربارهٔ افکتها:
*Delay Effects
از این جلوه برای ایجاد جلوههای تاخیری استفاده میگردد:
زیر منوهای این جلوه بدین قرار میباشند:
• Chorus به معنای همسرایی است و میتوانید در این بخش با اعمال تنظیمات طوری وانمود کنید که انگار افراد با تعداد زیاد و زیر و بمهای صوتی متفاوت در حال خواندن و یا همسرایی و یا نوازندگی میباشند. گزینههای آن شامل موارد زیر میباشند:
۱. Thickness: تعداد صداهایی را که قرار است شبیه سازی شوند، تعیین میکند.
۲. Max Delay: تعیین میکند که هر کدام از صداها با چه تاخیری از صدای اصلی پخش شوند.
۳. Delay Rate: اگر آهنگی دارید که یک مرد آن را خوانده و حال دوست دارید این طور وانمود
کنید که گروهی از همسرایان زن نیز دارند با وی میخوانند از این گزینه استفاده نمایید. در واقع فرکانس صدای اصلی را گرفته و سپس این فرکانس را از صفر تا ماکزیمم مقدار تغییر میدهد.
۴. Feedback با ایجاد یک پسخورد صوتی و یا اثر بازگشتی در صداهای القا شده جلوه جالبی را
به وجود میآورد.
۵. Spread: اینکه صداهای القا شده در چه فاصلهای از هم پخش شوند. مقادیر زیاد باعث
اجرا در فواصل طولانی و مقادیر کم باعث اجرا در فواصی کم میشود.
۶. Vibrato Depth: شدت ارتعاش صداهای شبیه سازی شده (القا شده) را در یک دامنه متغیر
تعیین میکند یعنی تعیین میکند که دامنه تغییرات صداهای شبیه سازی شده با چه بسامدی باشد؟
۷. Vibrato Rate: نزخ تغییرات ارتعاش صدا را در میان اصوات شبیه سازی شده نشان میدهد.
•Delay باعث تاخیر صوت در پخش صدا در کانالهای چپ و راست میگردد. این امکان نیز برای خوانندگانی که دوست دارند صدایشان به صورت دوصدایی پخش و اجرا شود بسیار زیباو جالب میباشد.
Dynamic Delay به وسیله یک گراف میتوانید تاخیر در پخش هر صدا و پسخورد را تعیین
کنید.
Echo که میتوانید به صدا اکو بدهید یعنی انعکاس آهنگ در یک بازه زمانی. گزینههای آن به این شرح میباشند:
۱. Decay میزن صدا در زمان کاهش شدت صوت در هر بازتاب را تعیین میکند.
۲. Delay تاخیر میان هر بازتاب را تعیین میکند.
۳. Initial echo volume: ولوم صدا در ابتدای بازتاب را تعیین میکند.
۴ Lock Left/Right باعث میشود که دو باند چپ و راست همزمان و یا به صورت مجزا از هم
تحت تاثیر تغییرات قرار بگیرند.
۵ Echo Bounce: میزان بالارفتن شدت صدا در هر بازتاب را تعیین میکند.
۶. Successive Echo Equalization: یک اکولایزر برای اعمال تغییرات شدت صوت در فرکانسهای
متفاوت. شبیه به آنچه که بر روی ضبط صوت براب تنظیمات صدا وجود دارد.
•Echo Chamber: یک اتاق مجازی به نام Room را بادادن ارقامی برای چپ، راست، عقب، جلو، سقف و کف آن ایجاد میکنید و سپس صدا را در آن اتاق شبیه سازی میکنید. در Damping Frequency میتوانید تعیین کنید که از چه بسامدی صدا بازتاب یابد. در قسمت Signal and Microphone Placement (feet) نیز میتوانید محل این میکروفون را در اتاق تعیین نمایید.
•Flanger: صدایی را ایجادمی کندکه هنگام گیر کردن نوار در یک ضبط صوت خراب شنیدهاید. صدایی دارای اعوجاج و موج دار.
• Full Reverb صدا را در یک محیط آنتیک شبیه سازی میکند.
Multitap Delay: تاخیری را با استفاده از چند جلوه نظیر Delay، Echo، Filter، and Reverb effects شبیه سازی میکند.
•QuickVerb: با اعمال دو جلوه Full Reverb and Reverb یک محیط کاملا آنتیک را شبیه سازی میکند.
• Reverb با شبیه سازی یک محیط آنتیک، میزان دو عامل reflections و echoes را تنظیم مینماید.
Sweeping Phaser: صدای آدم آهنی، آدم فضایی، یک آهنگ که در هوا اعوجاج پیدا کرده است، صدای زیر آب و بسیاری از این گونه صداها را میتوانید در این بخش شبیه سازی نمایید.
پایان پیام قسمت ششم آشنایی با adabe Audition
کد خبر : 3092 ساعت خبر : 9:25 ب.ظ