اینترنت قاتل رادیو نیست

اینترنت قاتل رادیو نیست
۱۷ مرداد ۱۳۹۴

پایگاه خبری گلونی – یک: گزارشگری شغل مادر در رادیوست. گزارشگری هم شغل مادر است و هم مهم‌ترین شغل در رادیو. رادیو ذاتا رسانه‌ای قصه‌گوست و راوی ماجراها و اتفاقات است. رسانه‌های دیگر از روایت و قصه به عنوان عنصری جذاب استفاده می‌کنند اما رادیو روایت را در ذات خود دارد. تا همین دهه هفتاد اغلب کسانی که تازه وارد رادیو می‌شدند کار خود را با آموزش گزارشگری آغاز می‌کردند. یعنی وقتی از اتاق ادیت خارج می‌شدند به سمت سردبیری و تهیه‌کنندگی و یا گویندگی نمی‌رفتند. گزارشگر می‌شدند تا نویسندگی،‌ تهیه‌کنندگی و گویندگی را هم‌زمان یاد بگیرند. گزارشگری علاوه بر این که نویسندگی، تهیه‌کنندگی و گویندگی را در خود دارد سردبیری را هم آموزش می‌دهد. یعنی فرد را در سوژه‌یابی و پرداخت سوژه کمک می‌کند. گزارشگر علاوه بر اینها در طول مدت گزارشگری با موسیقی هم آشنا خواهد شد و در میکس برنامه تبحر پیدا خواهد کرد. گزارشگری در رادیو و روزنامه و کلا در فضای کار ژورنالیسم کاری مهم است. همه روزنامه‌نگاران چه روزنامه‌نگاران رادیویی و چه غیررادیویی باید گزارشگران خوبی باشند. بهترین تهیه‌‌کنندگان رادیو اغلب گزارشگران خوبی بوده‌اند. گویندگان هم همین طور. استاد فقید مهران دوستی بهترین نمونه‌ آن است.

گزارشگری شغلی است که این روزها در رادیو کمیاب است. گزارشگری علاوه بر عشق و علاقه، دانش و سواد هم می‌خواهد.

دو: چند سال پیش در رادیو سعی شد متدهایی مثل فیچرها، آموزش داده شود. فیچرنویسی یکی از گونه‌های گزارشگری است. فیچر گزارشی است تحقیقی و توصیفی. داستانی از یک خبر یا اتفاق است. فیچرنویسان مطرح در روزنامه‌ها معمولا افراد قدیمی و پیشکسوت هستند. فیچر یک نوع از گزارش‌نویسی است که نیاز به تجربه در خود گزارشگری دارد. یعنی کلاس آموزش فیچر را باید برای گزارشگران کارآزموده برگزار کرد نه برای دانشجویان گزارشگری.

سه: رابطه مهمی میان میزان مطالعه گزارشگران با کیفیت گزارش وجود دارد. همان طور رابطه مهمی میان میزان مطالعه یک مجری در گفت‌وگو با یک مهمان وجود دارد. روایت و قصه‌گویی به رادیو بازنخواهد گشت مگر این که گزارشگران رُمان‌خوان و داستان‌خوان و روزنامه‌خوان در رادیو باشند.

چهار: سیستم آوا می‌توانست رادیو را متحول کند. حالا حجم زیادی از آهنگ و ترانه و سرود در کسری از دقیقه در دسترس تهیه‌کنندگان است. قبلا برای پیدا کردن یک ترک، باید نواری را در دستگاه می‌گذاشتیم و لیدر به لیدر جلو می‌رفتیم اما حالا همه چیز با یک تایپ ساده در دسترس است. آوا هنوز هم می‌تواند رادیو را متحول کند اما مهم‌‌تر از آوا، استفاده‌کننده از آواست. تهیه‌کننده‌ی آشنا به موسیقی. کسی که با حوصله زیروبم آوا را کاویده باشد. بهترین تهیه کنندگان رادیوها اغلب در رادیو پیام برنامه‌‌سازی می‌کنند. به تجربه شخصی دریافته‌ام بهترین آنها کسانی هستند که بهترین استفاده را از آوا می‌کنند.

پنج: نیروی انسانی و آموزش دیده باید هماهنگ با سخت‌افزار تازه باشد. بدون نیروی خوب ابزار کار خوب به درد نمی‌خورد.

شش: راه رهایی و ماندگاری رادیو در یک انقلاب است. انقلاب گزارشگری. اینترنت قاتل رادیو نیست همان طور که تلویزیون نتوانست رادیو را بکُشد اما خالی شدن رادیو از عنصر روایت و کم شدن کیفیت گزارشگران می‌تواند مرگ رادیو را رقم بزند. رادیو در ایران اگر در قصه‌گویی و روایت از رسانه‌های دیگر پیشی نگیرد خواهد مُرد.

از: سروش، شماره ۱۶۲۲ نویسنده: رضا ساکی

کد خبر : 2957 ساعت خبر : 9:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2957
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات