باید از کشت‎های آب‌دوست در حاشیه و حریم رودخانه‎ها جلوگیری شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: باید از کشت‎های آبدوست در حاشیه و حریم رودخانه‎ها جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،مهندس مهرداد غضنفری اظهار کرد: تعیین الگوی کشت یکی از سیاست‎های ذاتی جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در کل کشور بر اساس منابع موجود الگوی کشت متناسب با هر منطقه توسط جهاد کشاورزی عملیاتی و اجرایی خواهد شد، اضافه کرد: در این باره سهم هر استان مشخص و ابلاغ می‎شود و در لرستان نیز اجرایی شده است.

غضنفری گفت: متاسفانه اخیراً با محدودیت‎هایی درباره وضعیت آب استان مواجه شده‎ایم و بر این اساس تکالیفی بر عهده دستگاه‏‎‎های مختلفی گذاشته شده است.

رئیس جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: وظیفه تامین آب بر عهده وزارت نیروست و ۹۰ درصد آب موجود را در حوزه کشاورزی مدیریت می‎کند؛ همچنین در ارتباط با الگوی کشت سطوحی را نیز در استان تعیین و ابلاغ کرده است.

غضنفری بیان کرد: وزارت نیرو نسبت به نصب کنتورهای هوشمند اقدام کرده تا از چاه‎ها به صورت حجمی استفاده شود و البته این مهم نیز در جاهایی از استان انجام شده است.

جلوگیری از کشت برخی کشت‌ها

وی با تاکید بر اینکه از توسعه برخی کشت‎ها در استان جلوگیری کرده‎ایم، اظهار کرد: اما همین کشت را در برخی مناطق حاشیه و حریم رودخانه‎ها شاهدیم که باید از آن جلوگیری شود و آب منطقه‎ای با آنها برخورد کند.

رئیس جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه در برخی کشت‎ها باید شیوه کشت را عوض کنیم و میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی را کاهش دهیم، بیان کرد: در مورد کشت ذرت باید از اقلام زودرس استفاده تا طول دوره رویش کم باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سال ۹۲، توسعه سیستم‎های آبیاری تحت فشار به منظور استفاده بهینه از منابع آبی ۸ میلیارد بوده و در سال ۹۳ این مهم به ۴۳ میلیارد تومان رسیده است.

پایان پیام

کد خبر : 2409 ساعت خبر : 9:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2409
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات