برگزاری دوره آموزشی تغذیه با شیر مادر در خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، دوره آموزشی ترویج تغذیه با شیر مادر در مرکز استان لرستان برگزار شد.

دوره آموزشی ترویج تغذیه با شیر مادر به مناسبت هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر از ۱۰ تا ۱۶ مرداد ماه، ظهر چهارشنبه در مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد با حضور مسئولان شهرستانی برگزار شد.

جواد عموزاده سرپرست مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد در این مراسم اظهار داشت: تلاش تمام پدر و مادرها بر این که فرزندشان از سلامت کامل جسمی و روحی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات و بررسی‌ها در سراسر کشور و جهان کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های کودکان یکی از مزایای تغذیه با شیر مادر است، عنوان کرد: جان بیش از ۱.۵ میلیون شیرخوار در سال با تغذیه با شیر مادر نجات پیدا می‌کند.

سرپرست مرکز بهداشت خرم‌آباد با اشاره به اینکه شیر مادر تمام نیازهای غذایی و مایعات کودک را در شش ماهه اول به تنهای تامین می‌کند، ادامه داد: پس از آن تا دو سالگی نیز شیر مادر قسمت عمده‌ای از غذای کودک را تامین کرده و بهترین الگوی رشد و تکامل کودکان را فراهم می‌کند.

شیر مادر ضد عفونت است

عموزاده با بیان اینکه شیر مادر بی‌نظیر، زنده و حاوی عوامل ضد عفونت است، تصریح کرد: شیر مادر شیرخوار را در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها مصون داشته و همچنین احتمال چاقی و بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، پرفشاری خون، سرطان و دیابت‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه شیر مادر با توجه به نیاز نوزاد ماه به ماه تغییر می‌کند، افزود: شیرمادر به رشد و تکامل فک و صورت کمک کرده و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

سرپرست مرکز بهداشت خرم‌آباد با اشاره به اینکه شیر مادر امکان تکلم بهتر، هوش بالاتر و سبک مهارتهای تکاملی و تحصیلی بهتر برای نوزاد فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: شیر مادر تامین کننده گرما و صمیمیت و نزدیکی با مادر بوده و برقراری پیوند عاطفی مستحکم بین مادر و فرزند به تکامل روحی و شناختی فرزند کمک می‌کند.

هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر

عموزاده به عملکرد و اقدامات مرکز بهداشت خرم‌آباد در هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر اشاره کرد و یادآور شد: چاپ و توزیع بنر و تراکت‌های آموزشی در سطح مراکز شهری و روستایی، هماهنگی با دفتر نماینده ولی فقیه در استان لرستان برای اختصاص بخشی از خطبه‌ها به اهمیت شیر مادر از دیدگاه اسلام، توزیع بسته‌های آموزشی شیر مادر در مراکز شهری و روستایی و… از اقدامات ما در این هفته است.

وی از طراحی و راه اندازی سایت آموزش عمومی مرکز بهداشت شهرستان خرم‌آباد در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: این سایت یک سایت جامع بوده و به جای هزینه‌های فروان برای چاپ بنر که کارآیی هم ندارند مردم می‌توانند از این سایت دیدن کنند.

سرپرست مرکز بهداشت خرم‌آباد ادامه داد: پوشش تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی در شهرستان خرم‌آباد در سال ۹۱، ۹۰.۲ درصد، سال ۹۲، ۹۱.۴۳ درصد و در سال ۹۳، ۹۰.۱۵ درصد بوده است.

عموزاده تصریح کرد: همچنین پوشش تغذیه باشیر مادر از شش ماه تا ۲۴ ماهگی در شهرستان خرم‌آباد در سال ۹۱، ۸۳.۸۴ درصد، در سال ۹۲، ۸۵.۲۹ درصد و در سال ۹۳، ۸۸.۹ درصد بوده است که با تلاش‌های بیشتر در سالجاری درصد پوشش‌ها را بالاتر خواهیم برد.

پایان پیام

کد خبر : 2750 ساعت خبر : 2:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2750
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات