برگزاری دومین جشنواره تندرستی در دامان نگین اشترانکوه

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، دبیر دومین جشنواره فرهنگی، ورزشی، گردشگری ارمغان تندرستی گفت: نگین اشترانکوه پاکسازی شد.

فرهاد پاک‎نیا در جمع خبرنگاران، افزود: با همکاری اداره کل ورزش استان، هیئت‎های ورزش‎های همگانی، ارشاد، هلال احمر، فرمانداری دورود، میراث فرهنگی صنایع دستی و اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان دومین جشنواره تندرستی با محوریت پاکسازی دریاچه گهر و تندرستی افراد که ضامن سلامتی جامعه است در این هفته در دامان نگین اشترانکوه برگزار شد.

وی اظهار کرد: این جشنواره که در ۳ بخش مسابقه ورزش‎های بومی، خاطره‎نویسی، جاذبه‎های گردشگری و از همه مهمتر مسابقه پاکسازی دریاچه گهر بین شرکت کنندگان بود مورد استقبال شمار زیادی از آنها که از استان‎های تهران، اصفهان، کرمانشاه، همدان، مرکزی و هم استانی‎ها و کارمند ادارات و تشکل‎های زیست محیطی بودند، قرار گرفت و در پایان به برگزیدگان هر بخش از مسابقه هدایای مادی و معنوی از سوی بانک قوامین استان لرستان اهدا شد.

دبیر دومین جشنواره فرهنگی، ورزشی، گردشگری ارمغان تندرستی تصریح کرد: امیدواریم با انجام چنین برنامه‎های فرهنگی ورزشی زیست محیطی توانسته باشیم فرهنگ محیط زیست را میان اقشار مختلف جامعه گسترش دهیم و دین خود را به طبیعت زیبایمان ادا کنیم.

پایان پیام

اشترانکوه

اُشْتُرانْ‌کوه مشهور به آلپ ایران، بلندترین نقطه استان لرستان، رشته‌کوهی در شرق استان لرستان، واقع در جنوب شرقی دورود تا شمال غربی الیگودرز و یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است. بلندترین قله این رشته‌کوه به نام سن‌بران به ارتفاع ۴۱۵۰ متر است و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود. این رشته‌کوه سرچشمه یکی از سرشاخه‌های اصلی رود دز به نام ماربره است که در دوره کوهزایی آلپی جدید ایجاد شده‌است. این کوه از جمله کوه‌های جوان می‌باشد که در حدود ۳۰ میلیون سال پیش ایجاد شده‌است.

قله‌های بلند و پر برف، دره‌های ژرف و طولانی، رودهای دائمی، پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع، روستاهای کوهپایه‌ای از جمله ویژگی‌های اشترانکوه می‌باشد که به سبب بلندی در شعاع ۱۰۰ کیلومتری به خوبی پیدا است. گفته می‌شود نام آن به سبب وجود قله‌های ۸ گانه که برخی از آن‌ها بلندتر از ۴۰۰۰ متر می‌باشد و مانند کاروانی از شتر به ردیف قرار گرفته، به شترکوه یا اشترانکوه معروف گشته‌است.

قله‌های مهم آن از شمال باختری به جنوب خاوری این‌هاست: چال میشان، گل‌گل، گل‌گهر، سن بران، کوله لایو، میرزایی، فیالسون، لگه، سراب شاه تخت، سوزنی مهرجمال، پیاره دره تخت، پیاره کمندان، ازنادر و کوله‌جنو.

در ارتفاعات اشتران‌کوه دره‌هایی یخچالی وجود دارد که در اصطلاح محلی به آن‌ها چال می‌گویند. از جمله این چال‌ها می‌توان از چال میشان، چال کبود، چال بران، چال فیالسون، چال شاه‌تخت، چال پیارو و چال همایون نام برد.

کد خبر : 3544 ساعت خبر : 7:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3544
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات