تاجبخش:غزل نمرده است

غزل تاجبخش می‌گوید: برخی واژگان واردشده در شعر امروز مثل خیلی از فرهنگ‌های وارداتی نسنجیده است، و البته نوجویی با بی‌اخلاقی برابر نیست. همچنین افرادی معتقدند که غزل مرده است اما اکنون غزل‌سرایان خوبی داریم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،این شاعر درباره‌ دلیل افول معنا در شعر گفت: در سال‌های اخیر وسایل ارتباط جمعی به شدت رواج پیدا کرده است و جوانان زیر تاثیر جَو این ابزار قرار دارند. به نوعی اشاعه‌ فرهنگ بیگانه بدون در نظر گرفتن فرهنگ ایرانی را شاهد بوده‌ایم. درست مانند اتفاقی که در مورد مدل مو، لباس، آرایش و … افتاد. هیچ‌کدام از این مدها اصالت ایرانی ندارد. این اشعارِ تقلیدی نیز اصالت ادبیات فارسی را ندارند و البته با فهم و ادب ایرانی مغایرند.

او با بیان این‌که درباره سبک و واژگان وارداتی فکر نشده است بیان کرد: سبک‌ها و واژگان وارداتی مثل خیلی از فرهنگ‌های وارداتی نسنجیده است و به نوعی به جو خارج مربوط می‌شود. شاعران جوان به خاطر حس سرسپردگی نسبت به غرب، اشعاری از این دست می‌سرایند و گمان می‌کنند این کار “حس نوجویی” محسوب می‌شود و این حس سبب می‌شود این روش را صحیح بدانند. اشعاری از این دست “مستهجن” به حساب می‌آیند و به هیچ وجه با ادبیات ما جور نیستند.

تاجبخش درباره دلیل علاقه نداشتن به سبک‌های کلاسیک در شاعران جوان گفت: زمانه هیچ وقت یک جا نمی‌ماند. لحظه‌ها همیشه در حال گردش‌اند و هیچ‌چیز ساکن نمانده است. پیشرفت این نیست که از سنت‌ها دور شویم و خود را فراموش کنیم. نوجویی جوانان باعث می‌شود به سبک‌های کلاسیک شعر فارسی همچون عراقی و خراسانی روی نیاورند.

این نویسنده با بیان این‌که برخی از شاعران جوان از الفاظ رکیک در شعرشان استفاده می‌کنند افزود: در جلسات شعرخوانی گاه برخی از شاعران جوان از الفاظی استفاده می‌کنند که قابل درک نیستند. ما درباره‌ ادبیات حرف می‌زنیم نه بی‌ادبی! نوجویی جالب است اما نوجویی این شاعران به سمت منفی پیش رفته است، غرب هم به دنبال نوجویی است اما جدا شدن از اخلاق مناسب نیست. بشر همیشه با نوجویی دست به گریبان است ولی اگر نوجویی آداب و ادب ما را از بین ببرد پسندیده نیست.

تاجبخش فعالیت صداوسیما در حوزه ادبیات روزمره را ناکافی دانست و گفت: گاهی در صدا‌وسیما دیده می‌شود که از کلمات نامأنوس استفاده می‌کنند، در واقع انتخاب برخی واژه‌ها در گفت‌و‌گوها و سریال‌ها قابل قبول نیست. واژه‌هایی مثل خفن که مفهوم ندارند، در نسل جوان و نوجوان مصطلح شده‌اند. ادبیات ما اگر به این سو برود تأسف‌بار است. البته برخی از استادان ادبیات بسیار خوب از زبان پاسداری می‌کنند.

او با بیان این‌که راه شعرهای به اصلاح نوگرا رو به بی‌راهه است بیان کرد: نیاز نیست سبک و کلمات مورد استفاده از ادبیات پیشین انتخاب شود، اما استفاده از سبک و کلمات جدید اگر با ادب ایرانی جور باشد، قابل قبول است. شاملو، فروغ و نیما هم نوجویی می‌کردند، اما ادبیات را به بی‌راهه نکشاندند.

تاجبخش در واکنش به این‌که برخی معتقدند این سبک‌ها آینده شعر را می‌سازند بیان کرد: هر کسی نظری دارد. خود من شنیده‌ام که می‌گویند «غزل مرده است». به هیچ وجه این‌طور نیست. امروزه شاعرانی هستند که به خوبی در قالب غزل شعر می‌گویند. این شاعران از واژه‌های جدید در قالب‌های قدیمی استفاده می‌کنند. کارشان مورد پسند هم واقع شده و در روزنامه‌ها و رادیو ارائه می‌شود.

این شاعر وارد کردن بی‌ادبی به شعر را گناه تلقی کرد و گفت: همه در حال جلو رفتن هستند و اصراری نیست که همه به سبک پیشنیان شعر بگویند؛ در حالی که در خارج از کشور از مفهوم شعر مولوی در اشعار خود استفاده می‌کنند. شاعران نوگرا حق دارند بگویند این اشعار آینده ادبیات فارسی است. اظهار‌نظر که گناه نیست؛ چیزی که گناه محسوب می‌شود این است که بی‌ادبی وارد شعر شود.

او در پایان اضافه کرد: من در شب شعرهایم یک قانون نانوشته دارم که از ادب دور نشوند. کسانی که می‌گویند غزل مرده است، من معتقدم حق دارند و‌ آزادند که به سبک غزل شعر نگویند، اما باید واژه‌هایی انتخاب کنند که به ادبیات لطمه نخورد.

پایام پیام

کد خبر : 3140 ساعت خبر : 12:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3140
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات