تاخیر ۵ ساعته برای مهار آتش در کوهدشت لرستان

به گفته شاهدان عینی مسئولان با تاخیر ۵ ساعته به محل آتش‌سوزی در جنگل‌های کوهدشت رسیدند.

محمد امرایی عضو هیئت‌مدیره انجمن آوای اردیبهشت در گفت‌وگو با پایگاه خبری گلونی گفت: آتش‌سوزی از ساعت ۱۱ روز سه‌شنبه ۱۳ مرداد شروع شد ولی ما نیروهای کمک‌رسان را بعد از ۵ ساعت در منطقه مشاهده کردیم در حالی که مردم از ساعت‌های اولیه در منطقه حضور داشتند.

متاسفانه این مسئله مدیریت بحران خوبی نداشت و آتش گسترده شد. ما به همراه دیگر بچه‌های انجمن دوباره در حال عزیمت به منطقه هستیم و الان که بامداد روز ۱۵ مرداد است خبر داریم هنوز آتش مهار نشده است. دوستان ما خسارت را بیش از ۷۰۰ هکتار اعلام می‌کنند. الان مناطق هرین خلیفه، ارتفاعات چنگری، دالاب، کوه کشماهور، بره‌‌خیر، گاورسی، چنار درگیر آتش هستند و نیرو و امکانات برای مهار آتش کم است.

این عکس‌‌ها را  انجمن آوای اردیبهشت در اختیار پایگاه گلونی گذاشته است

در مورد کوهدشت:

کوهدَشت یکی از شهرهای استان لرستان است که در غرب این استان قرار گرفته و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. این شهر مرکز شهرستان کوهدشت است.

در شمال شهرستان کوهدشت در منطقه‌ای بنام اولادقباد خرابه‌های شهری نمایان است که شاید همان شهر قدیمی کوزشت باشد که حمدالله مستوفی به آن اشاره کرده‌است. از سوی دیگر کوهدشت در دشت بزرگی واقع شده‌است که اطراف آن را کوه‌ها احاطه کرده‌اند و ممکن‌است دلیل نامگذاری آن همین باشد.

قدیمی ترین آثار بدست آمده در شهرستان کوهدشت توسط کارشناسان میراث فرهنگی مربوط ١۵ تا ١٧ هزار سال پیش در غار همیان ٢ کوهدشت است.

دومین اثر قدیمی شهرستان کوهدشت نقاشی های ۱١ هزار ساله غار میرملاس است. نشانه‌های بدست آمده در کاوش‌ها و بررسی‌های دیرینه شناسای و باستان‌شناسی غار میرملاس نشان دهنده سکونت ١۴٨ هزار ساله انسان در این غار است.

حمدالله مستوفی در کتابش تاریخ گزیده ، از کوهدشت و طرحان نام برده که قرن‌ها قبل از ورود عرب‌ها از بین رفته بودند وی در این زمینه می‌نویسد:

«کوزشت شهری بزرگ بوده و اکنون خراب شده‌است.

کد خبر : 2789 ساعت خبر : 0:39 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2789
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات