تدوین سند راهبردی مدیریت خشکسالی لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از تسنیم،‌ رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان گفت: سند راهبردی مدیریت خشکسالی لرستان در مرکز تحقیقات کشاورزی استان در حال تدوین است.

مراد سپهوند عصر امروز در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد بااینکه سیاست‌های غلط دولت‌ها در سه دهه‌ گذشته سبب شکل‌گیری مشکل کم‌آبی شده است، اظهار داشت: دشت سیلاخور که زمانی از جمله دشت‌های پُرآب لرستان بوده و ده‌ها رشته قنات داشته، امروز در اثر اعمال سیاست‌ها و البته شدت یافتن خشکسالی با مشکل کم‌آبی مواجه شده است.

وی با اشاره به رواج بحث‌های غیر کارشناسی در مورد محصولات کشاورزی لرستان و میزان آب مصرفی آن‌ها، افزود: متأسفانه تصورات غلطی در نزد عوام شکل‌گرفته که سبب بروز مشکلاتی شده که یکی از این تصورات مصرف بسیار بالای هندوانه و سیب‌زمینی در لرستان است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی لرستان عنوان کرد: از سوی دیگر تعبیر “هندوانه گوگردی” در نزد عموم شکل‌گرفته که اصولاً چنین چیزی وجود ندارد و حتی در صورت صحت هم مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه سند راهبردی مدیریت خشک‌سالی لرستان در مرکز تحقیقات کشاورزی استان در حال تدوین است، بیان کرد: بر اساس این سند قرار است راهبردهای اصلی مصرف آب در همه‌ حوزه‌ها مشخص گردد.

سپهوند با تأکید بر اینکه این مرکز آمادگی دارد برای همه‌ دشت‌ها و مناطق استان الگوی کشت ارائه نماید، بیان کرد: لازمه‌ انجام و موفقیت این طرح ایجاد هماهنگی با کشاورزان و جلب همکاری آن‌ها است.

وی در رابطه با طرح تعادل‌بخشی منابع آب: در این زمینه لازم است دو مسئله مشخص نمودن بیلان آب مناطق مختلف استان و اجرای اصلاح الگوی کشت با جلب نظر کشاورزان موردتوجه قرار گیرد.

مرتضی هادی پور رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه کشور هم در حوزه‌ آب‌های سطحی و هم در حوزه‌ آب‌های زیرسطحی با بحران مواجه است، اظهار داشت: در حوزه‌ آب‌های سطحی اخیراً جلسه‌ای برای حوزه‌ آبریز کرخه برگزار شد که استاندار لرستان به‌خوبی از سهمیه‌ آب استان دفاع کردند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۱۸ میلیارد مترمکعب آب این حوزه، ۷٫۷ دهم میلیارد آن از لرستان تأمین می‌شود، افزود: بر اساس دستورالعمل‌های کارشناسی شده بهتر است به‌جای اینکه مقدار قابل‌توجهی از این آب در خوزستان برای تولید محصولات کشاورزی اختصاص پیدا کند بنابراین منطقی‌تر این است که همین مقدار مشخص آب در استانی دیگر مثل لرستان برای تولید حجم بیشتری از محصولات کشاورزی اختصاص یابد.

هادی پور با تأکید بر اینکه هرساله در کشور شش تا هفت میلیارد مترمکعب بیشتر از میزان منطقی مصرف می‌شود، گفت: در حال حاضر حدود ۶۰۰ دشت کشور با بحران مواجه هستند که از این مقدار در ۳۰۰ دشت دیگر امکان استفاده از آب وجود ندارد.

وی با اشاره به ساختار طرح تعادل بخشی منابع آب، تصریح کرد: در این طرح ۱۵ پروژه تعریف‌شده و ۱۷ سازمان و تشکیلات دولتی و خصوصی مشارکت دارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد با تأکید بر وظایفی که در این راستا بر عهده‌ دستگاه‌های مختلف گذاشته‌شده، خاطرنشان کرد: کشاورزان امروز تشکل قدرتمندی هستند که باید نقش آن‌ها موردتوجه قرار گیرد بنابراین اگر در این زمینه همکاری لازم نداشته باشند به‌طور یقین این طرح با شکست مواجه می‌شود.

وی بروز کردن سند ملی اصلاح الگوی کشت، همکاری برای مسدود نمودن چاه‌های غیرمجاز و هماهنگی و جلب همکاری کشاورزان را ازجمله وظایف سازمان جهاد کشاورزی برشمرد و گفت:ایجاد تشکل‌ آب و همچنین مصرف نهاده‌های مناسب با نوع کشت نیز از دیگر وظایف مشخص‌شده برای این سازمان است.

پایان پیام

کد خبر : 3540 ساعت خبر : 7:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3540
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات