خواننده غیرلر نباید لری بخواند

به گزارش پایگاه خبری گلونی کنسرت لری و کُردی فرج علیپور و شاهو عندلیبی ۵ شهریورماه در تهران برگزار می‌شود. به همین بهانه درباره تلفیقی بودن کار و بازار داغ کنسرت‌های تلفیقی در این روزها از مسلم علیپور نوازنده کمانچه سوال کردیم. صحبت‌های ایشان را با خبرنگار گلونی بخوانید:
«متاسفانه موضوعی که این روزها خیلی باب شده است برگزاری کنسرت‌هایی است که در آنها ترانه‌های لری توسط افراد غیرلر اجرا می‌شود. این افراد به دلیل اینکه با زبان لری آشنایی ندارند کلمات را اغلب اشتباه ادا می‌کنند و کار ضعیف و پر از غلطی ارائه می‌شود. کنسرتی که ما آماده کرده‌ایم لری و کُردی است اما هر قسمت خواننده خودش را دارد. آهنگ‌های کُردی توسط خواننده کرد اجرا می‌شود. در لرستان هم ندیده‌ام کسی کنسرتی اجرا کند که آهنگ‌های محلی غیر لری را بخواند.

هرکس جایگاهی دارد و تخصص خودش را دارد. در واقع هدف از این کار این است که تماشاچیان لر و کسانی که موسیقی لری را دوست دارند به سالن بیاورند اما برای موسیقی لرستان خیلی بد می‌شود. وقتی تماشاچی اجرای ضعیف را می‌بیند با خودش می گوید این کار لرها بود. به نظر من خواننده غیرلر  نباید این کار را انجام دهد و لری بخواند. هرکسی فقط با آن زبانی که مسلط است ترانه اجرا کند چون این کار واقعا به موسیقی لرستان آسیب جدی وارد خواهد کرد. »

پایان پیام

مسلم علیپور متولد سال ۱۳۶۱ در خرم‌آباد است.

کمانچه‌نوازی لری را در سن ٧ سالگی نزد پدر خود استاد فرج علیپور آموخت اولین کنسرت خود را از‌‌ همان کودکی در سن ١١ سالگی اجرا کرد.

وی بعد از تبحر در کمانچه‌نوازی ردیف، همراه با گروه‌های متعددی در ایران و خارج از کشور در فستیوال‌های مختلفی مانند اجرا در یونسکو و جاده ابریشم، کنسرواتوار مسکو به اجرای برنامه پرداخت است.

او هم‌اکنون سرپرست گروه موسیقی تال است.

 

کد خبر : 3463 ساعت خبر : 3:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3463
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

به نظر بنده هیچ ایرادی ندارد که یک خواننده از زبان دیگری بخوناند و اجرا کند…چه بسا این حرکت برای شنوندگان ان زبان بسیار خوش ایند و جالب بیاید.فکر هم نمیکنم به اصل موسیقی ضریه ای وارد شود.خود این حرکت باعث نزدیکی و همگزایی زبان ها و ملت ها میشو.د.در سطح بین الملی هم کسی مثل ژولیو اگلاسیاس خواننده تراز اول اسپانیایی به بیش از ده زبان اجرا کرده .از خواننده های ایرانی هم سیما بینا را داریم که به زبان و گویش های همه جای کشور خوانده و موفق هم بوده.طبیعیست که نتواند تمام ابعاد ان گویش را ادا کند.مثال دیگر استاد محمد نوری ست که با خوانش مختلف از موسیقی اقوام ایرانی سنگ تمام میگذارن.