درختی به نام ویردار

پایگاه خبری گلونی – یک درخت بلوط ۴۵۰ ساله در خرم‌آباد در مسیر جاده جدید خرم‌آباد به الشتر قرار گرفت اما قطع نشد. مسئولان اداره کل راه‌وشهرسازی استان و پیمانکار پروژه، این درخت را حفظ کردند. بعد از آن همه آتش‌سوزی‌ در لرستان نام این درخت را «ویردار» می‌گذاریم، یعنی نگهبان جنگل. باشد که همیشه ویردار درختان باشیم.

در مورد درخت بلوط

بلوط درختی است که تقریباً بیش از ۶۰۰ گونه داشته و ۷۸ گونه از این درختان در لیست گیاهان در معرض خطر انقراض قرار دارند. تمامی گونه های درخت بلوط در فصل پاییز برگ های خود را می ریزند ولی چند گونه از این درختان همیشه سبز هستند. یکی از گونه های همیشه سبز، بلوط مقدس نام دارد که درختی با برگ های کشیده و با حاشیه ای صاف می باشد. بهتر است بدانید که اکثر بلوط ها داری حاشیه های دندانه دار هستند. برگ های بلوط به غیر از برگ های جوان دربرابر آفات سمی از این درختان محافظت می کند.

درختان بلوط تقریباً تا ۲۰۰۰ سال عمر میکنند اما بهتر است بدانید پیرترین بلوط دنیا تقریباً بیش از ۱۳۰۰۰ سال عمر دارد که هنوز هم زنده است. ریشه های این درختان رشد سریعی داشته و می توانند برای یافتن آب تا ۱۲ متر زیرزمین فرو روند ولی رشد خود گیاه آهسته است و هر ۵ سال چیزی حدود ۷۰ سانتی متر رشد می کند. شاید دانستن این موضوع هم برای شما جالب باشد که بلوط بعد از گذشتن حدود ۴۰ سال و حتی ۵۰ سال از عمرش به بار می نشیند و میوه می دهد. در مواقع نادر بلوط هایی هم هستند که حدود ۲۰ سالگی بالغ می شوند و میوه می دهند. حدود ۵۵ درصد درختان جنگل های ایران را بلوط تشکیل داده و متأسفانه بد نیست بدانید این جنگل های بلوط در حال نابودی می باشند. در ادامه مطلب با مجمع فعالان زیست محیطی (انجمن حمایت از حیوانات و محیط زیست) همراه باشید تا با این درخت، انواع آن در جهان، انواع آن در ایران، نحوه تکثیر آن و… آشنا شوید.

کد خبر : 3607 ساعت خبر : 10:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3607
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

ما اهالی روستای رباط و دوستداران طبیعت هر گز اجازه نمی دهیم که درخت ویردار را قطع کنند