سازمان هواشناسی کشور: اعتقادی به غافلگیر شدن نداریم

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور به اظهارنظرهایی که آن را غیرکارشناسانه و علیه سازمان هواشناسی می‌داند، واکنش نشان داد و توضیحاتی درخصوص چگونگی پیش‌بینی طوفان و شرایط جوی در کشورمان ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، احد وظیفه درباره اینکه آیا معتقدید طوفان تهران و البرز منجر به غافل‌گیری شد یا خیر، گفت: اعتقادی به غافلگیر شدن در این مورد ندارم اما باید توجه داشته باشیم که در پیش‌بینی‌ها می‌تواند درصدی خطا وجود داشته باشد ضمن اینکه ما در موضوع طوفان اخیر پیش‌بینی‌هایمان تا حد زیادی به واقعیت نزدیک بود و حتی سرعت باد، بارش، رگبار و احتمال جاری شدن سیلاب را نیز پیش‌بینی کرده بودیم.

وی با بیان اینکه در حادثه اخیر به دلیل تلفات و خسارات بالا توجه بیشتری به موضوع طوفان جلب شده است، گفت: متاسفانه در این بین عده‌ای به این سمت حرکت می‌کنند که بخواهند سازمان هواشناسی را مقصر جلوه دهند. هواشناسی یک کار علمی و تخصی است و نمی‌شود کارشناسان و مدیران این سازمان را مقصر جلوه دهند.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه نیازمند ارتقاء سطح علمی و امکانات سازمان هواشناسی هستیم، گفت: بهتر است مسوولانی که می‌خواهند سازمان هواشناسی را مقصر جلوه دهند به دنبال این باشند که امکانات و تجهیزات سازمان بیشتر شود. در آن صورت پیش‌بینی‌ها دقیق‌تر خواهد شد اما باز هم نباید انتظار پیش‌بینی صددرصد درست را داشت چراکه این موضوع در هیچ جای جهان شدنی نیست. به عنوان مثال کشور انگلیس با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیون پوند ابررایانه‌ای را خریداری کرد که توانایی پیش‌بینی‌اش ده‌هزار برابر بیشتر از توانایی پیش‌بینی در کشور ماست اما این دستگاه نیز خطاهایی را نیز داشته است.

وظیفه با بیان اینکه حادثه در روستای سیجان و کن از نوع نقطه‌ای بوده، خاطرنشان کرد: اصلا نمی‌توان در پیش‌بینی‌ها بیاییم بگوییم در فلان محور فرعی روستایی که هشت کیلومتر از جاده‌ای فاصله دارد ممکن است حادثه‌ای رخ دهد که تعدادی هم قربانی دارد. این موضوع را هیچ‌یک از کارشناسان پیش‌بینی هواشناسی در جهان نمی‌توانند پیش‌بینی کنند.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه امکان پیش‌بینی نقطه‌ای هوا وجود ندارد، گفت: از کرج تا تونل کندوان حدود ۸۰ کیلومتر طول جاده است که در کل این مسیر مشکلی نداشته‌ایم و این یعنی پیش‌بینی‌های ما درست بوده و حالا در یک نقطه کوچک به دلایل مختلفی که به آن چالش‌های مصنوعی می‌گوییم این حادثه رخ داده است همانطور که در جاده کن نیز تغییرات مصنوعی برای ساخت و ساز آزادراه تهران شمال اعمال شده بود می‌تواند یکی از علل بروز سیلاب باشد. ضمن اینکه تصرفات حریم رودخانه، ساخت‌وسازهای غیرقانونی، منحرف کردن مسیر آب‌های سطحی و… از دیگر دلایلی است که می‌تواند سبب تشدید سیلاب شود.

وظیفه در ادامه در پاسخ به اظهارات عضو شورای شهر تهران گفت: این خوب نیست که آن نماینده محترم بیاید و اینطور با آبروی سازمان هواشناسی بازی کند. ایشان سایت ثبت وقایع هواشناسی را که توسط یک بازنشسته آمریکایی ایجاد شده، به عنوان سایت سازمان جهانی هواشناسی معرفی کرده و بعد این طور ما را زیر سوال می‌برد که ما توانایی پیش‌بینی نداشته‌ایم و آنها داشته‌اند.

وی تصریح کرد: اولا که این سایت کار پیش‌بینی انجام نمی‌دهد و اتفاقات هواشناسی را پس از وقوع ثبت می‌کند. ضمن اینکه اگر واقعا چنین امکانی وجود داشت و برخی فکر می‌کنند که سایت‌های خارجی آمده‌اند و از ده روز قبل طوفان در تهران و جاری شدن سیلاب را پیش‌بینی کرده‌اند خب دیگر چکاری است بیایند به جای سازمان، چند مترجم را استخدام کنند تا از سایت‌های خارجی اخبار هواشناسی را ترجمه کنند.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: اگر قصد این افراد انتخاباتی یا سیاسی که هیچ اما اگر قصد کمک به مجموعه دارند بهتر است اینچنین با اطلاعات غلط سازمان را زیر سوال نبرند. به ویژه اینکه این مسائل تخصصی بوده و وقتی می‌آیند سازمان هواشناسی را با اطلاعات غلط متهم می‌کنند در نزد افکار عمومی جایگاه این سازمان به زیرسوال می‌رود.

وظیفه افزود: هشدار به موقع هواشناسی به فرودگاه مهرآباد باعث شد تا به اذعان مدیر این فرودگاه سه هواپیما در ساعت طوفان در فرودگاه‌های جایگزین فرود بیایند. بنابراین همکاران ما در سازمان مشکل ندارند که بخواهند واقعه‌ای را غلط پیش‌بینی کرده یا پیش‌بینی نکنند.

وظیفه در پاسخ به این سوال که آیا پارازیت‌ها تاثیری در پیش‌بینی‌ها در هواشناسی دارد یا خیر، به ایسنا گفت: من نمی‌دانم منشأ این امواج کجاست. ممکن است مربوط به تلفن‌های همراه یا امواج بی‌سیم یا امواج ماهواره‌ها یا هر چیز دیگر اما متاسفانه از سال‌ها قبل با این مشکل روبه‌رو هستیم و با توجه به اینکه فرکانس امواج ارسالی نزدیک به فرکانس رادار هواشناسی است گاهی مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند البته این به این معنا نیست که پیش‌بینی‌های غلط از آب دربیاید اما ممکن است تاثیراتی در دقت پیش‌بینی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ سایت هواشناسی در دنیا فعالیت می‌کنند، گفت: افرادی که قصد دارند سازمان را تخریب کنند بهتر است به این سایت‌ها رفته و ببینند آیا هیچ یک از این سایت‌ها طوفان تهران را قبل از وقوع پیش‌بینی کرده بود یا خیر. سایت هواشناسی نیز پیش‌بینی ارائه نمی‌دهد.

وی خواستار اختصاص امکانات بیشتر به سازمان هواشناسی شد و گفت: حتی تنها دانشکده ملی کشورمان در حوزه هواشناسی دانشکده موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است.

پایان پیام

کد خبر : 2333 ساعت خبر : 9:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2333
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات