«شب شعر افغان» در فرهنگسرای ملل

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، شاعران افغان دوازدهم مردادماه با حضور در فرهنگسرای ملل نخستین فصل از شب شعر ملل را برگزار می‌کنند.

به گزارش ایسنا، «شب شعر افغان» با حضور محمدکاظم کاظمی، سیدابوطالب مظفری، عارف جعفری، دکتر سرور مولایی، محمدحسین فیاض و دیگر شاعران افغانستان دوشنبه ۱۲ مرداد در فرهنگسرای ملل برگزار می‌شود.

این برنامه در راستای ایجاد و تقویت تعاملات فرهنگی بین ایران و افغانستان با همکاری خانه ادبیات افغانستان برپا می‌شود و اجرای موسیقی افغان و سخنرانی اعضای خانه ادبیات ملل از دیگر بخش‌های مراسم است.

«شب شعر افغان» نخستین فصل از شب شعر ملل در فرهنگسرای ملل است و قرار است در برنامه‌های بعدی شب شعر تاجیکستان و ارمنستان نیز با حضور شاعرانی از این کشورها برگزار شود.

علاقه‌مندان برای حضور در این شب شعر، می‌توانند روز دوشنبه ۱۲ مرداد ساعت ۱۸ به تالار فرهنگ فرهنگسرای ملل واقع در قیطریه، بوستان قیطریه مراجعه کنند.

پایان پیام

در مورد واژه‌ی افغان

در گذشته واژهٔ افغان از سوی فارسیوانان و فارسی‌زبانان به پشتون‌ها اطلاق می‌شد اما پس از تشکیل کشور مستقلی به نام افغانستان توسط دودمان درانی و استیلای قوای افغان بر مناطق تحت کنترل حکومت صفوی در شرق و امپراتوری گورکانی در جنوب و جنوب‌شرق این واژه عمومیت پیدا کرد و بر باشندگان سرزمین افغانستان اطلاق می‌شد.

همچنین پشتون‌ها هویت قومی خود را پشتون یا پختون معرفی می‌کنند و در میان قبایل پشتون طایفه‌ای بنام افغان‌زی وجود ندارد.

واژهٔ افغان پس از روی کار آمدن دولت امان‌الله شاه در تذکره‌ها (شناسنامه‌ها)ی تابعیت به عنوان اهلیت به کار برده شد و پس از آن در لویهٔ جرگه ۱۳۱۵ خورشیدی مورد تأیید نمایندگان مردم قرار گرفت

در قانون اساسی سال ۱۳۴۳ ه‍.ش واژهٔ «افغان» به عنوان هویت ملی هر باشندهٔ افغانستان به تصویب ولسی‌جرگه و لوی‌جرگه قرار گرفت.

در قانون اساسی جدید افغانستان نیز واژهٔ افغان هویت عمومی شهروندان معرفی شده و به تصویب مراجع قانونگذاری رسیده‌است.

 

کد خبر : 2641 ساعت خبر : 11:14 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2641
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات