شش روشنگری درباره جعل سمندر لرستانی

شش روشنگری درباره جعل سمندر لرستانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بعد از نمایش فیلمی با عنوان «امپراتور زاگرس» که سعی در جعل نام سمندر لرستانی داشت، اندیشمندان و کارشناسان این حوزه مقالات و یادداشت‌های متعددی منتشر کردند.

یکی از این یادداشت‌ها به قلم آقای مصطفی مریدی کارشناس تحقیقات منابع طبیعی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان است که در گلونی می‌خوانید:

شش روشنگری درباره جعل سمندر لرستانی

۱- نام‌گذاری و شرح (Discription) هر موجود زنده‌ای بر اساس قواعد خاص و زیر نظر مجموعه‌های علمی شناخته شده‌ای صورت می‌گیرد که بدون هرگونه تعصب و بخشی‌نگری کار می‌کنند.

۲- همان طور که می‌دانید هر موجود زنده‌ای دارای یک نام علمی به زبان لاتین و یک یا چند نام عمومی به زبان انگلیسی است، که در مورد این سمندر نام علمی Neurergus kaiseri نام‌های عمومی Kaiseri’s spotted newt; Lorestan Newt و Emperor Spotted Newt در شناسنامه علمی آن وجود دارند و در بین نام‌های این موجود تنها نام Lorestan Newt یا همان سمندر لرستانی است که بیانگر اندمیک بودن این گونه در ایران است و زوم کردن گروه کارگردانی بر نام Emperor Spotted Newt یا سمند خالدار امپراتور به نوعی اصرار بر حذف نام و مالکیت معنوی ایران بر این جاندار است.

۳- هرچند تلاش‌های جناب آقای پرهام دیباج و همکاران ایشان در خصوص آگاهی جامعه به منظور حفظ این موجود قابل تقدیر است اما اصرار گروه کارگردانی فیلم جهت تغییر نام سمندر کوهستانی لرستان تعمدا یا سهوا بر خلاف رویه رایج علمی در دنیا بوده و زحمات گروه را زیر سوال برده است.

۴- بسیاری از موجودات زنده اندمیک دنیا صرفا در یک استان یا محله پراکنش ندارند و گاهی ممکن است که دامنه انتشار آنها حتی به کشورهای همسایه هم کشیده شود، منتها به صرف اولین مشاهده و جمع‌آوری بنام یک منطقه ثبت می‌شوند. مشابه این مورد علی‌الخصوص در دنیای گیاهان به وفور یافت می‌شود، به عنوان مثال گیاه مرزه خوزستانی Satureja khuaistanica برای اولین بار در خوزستان جمع‌آوری و شناسایی شده اما بیشترین پراکنش آن در استان‌های لرستان و ایلام است، اما این امر به هیچ عنوان زمینه جبهه‌گیری و ایرادگیری به جمع‌آوری کننده یا دانشمند تشریح کننده را فراهم نمی‌کند.

۵- تمام نقاط انتشار این موجود در استان خوزستان در گذشته نه چندان دور جزء استان لرستان بوده و ظاهرا نیاز است که نمایندگان خواب‌آلود لرستان قبل از اینکه دوستان خوزستانی ادعای دیگری داشته باشند، موضوع الحاق مناطق جدا شده لرستان از جمله اندیمشک و کل مناطق شمال دزفول را در دستور پیگیری جدی قرار دهند.

۶- در پایان یادآور می‌شود که تغییر نام علمی یک موجود شناخته شده و ثبت شده در محافل علمی عملاً غیرممکن بوده و این موضوع دقیقاً مشابه زحمات بی‌نتیجه همسایگان محترم عرب خلیج‌فارس در راستای تغییر نام خلیج‌فارس به خلیج‌عربی است. هرچند شاید جناب دیباج و همکاران محترم ایشان قصد دارند متن تمام کتب مرجع علمی و معتبر جانورشناسی که البته حتی مطالعه آنها هم تابع قوانین و مقررات خاصی است را تغییر دهند.

شش روشنگری درباره جعل سمندر لرستانی

پایان پیام

کد خبر : 3412 ساعت خبر : 2:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3412
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات