شکارچیان کل وحشی با دیدن نیروهای یگان حفاظت محیط زیست گریختند

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد از کشف لاشه یک راس کل وحشی در شهرستان خبر داد.

مصطفی مصطفی‎وند در جمع خبرنگاران، افزود: این لاشه کل وحشی و مقادیری ادوات شکار در یک عملیات توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست بروجرد کشف و ضبط شد.

وی اظهار کرد: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست بروجرد پس از دریافت گزارشی از همیاران محیط زیست مبنی بر فعالیت پنج شکارچی متخلف در منطقه شکار ممنوع گرین در حوالی روستای ونایی شهرستان به این منطقه اعزام شدند.

این مسئول با بیان اینکه پنج شکارچی متخلف پس از دیدن ماموران حفاظتی محیط زیست از محل گریختند، تصریح کرد: ماموران با ورود به صحنه جرم، لاشه یک راس کل وحشی، دو عدد دوربین شکاری، چهار فشنگ جنگی، دو قبضه سلاح سرد، کوله پشتی، گوشی موبایل و یک دستگاه وسیله نقلیه را از شکارچیان کشف و ضبط کردند.

مصطفی‎وند اضافه کرد: عملیات شناسایی شکارچیان متخلف در حال انجام است.

کَل و بُز

کل‌وبزها معمولاً در گله‌های بسیار بزرگ زندگی می‌کنند که تعداد آنها گاهی به ۵۰۰ رأس هم می‌رسد. در فصل جفت‌گیری بین نرها جدال‌های سختی در می‌گیرد. نرهای قوی‌تر که شاخ بلندتری دارند حرمسرایی (متشکل از پنج تا ۱۵ ماده) تشکیل می‌دهند، کل‌ها با ژست‌های مختلف و نشان دادن شاخ‌ها و ضرباتی به شاخ هم سعی می‌کنند رقیب را مرعوب کنند و حرمسرایی تشکیل دهند.

دورهٔ بارداری ۱۷۰ روز است. بیشتر ماده‌ها فقط یک بزغاله، برخی دو و به ندرت سه بزغاله می‌زایند. بزغاله‌ها تقریباً بلافاصله پس از تولد توانایی راه رفتن را دارند و در شش ماهگی از شیر گرفته می‌شوند. ماده‌ها بین یک و نیم تا دو ونیم سالگی و نرها بین سه‌ونیم تا چهار سالگی بالغ می‌شوند. طول عمر این پستانداران علفخوار نیز ۱۲ تا ۲۲ سال است.

جثه کل و بز بزرگ‌تر از بز اهلی است. طول سر و تنه آن ۱۲۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر، دم ۱۲ تا ۱۷ سانتی‌متر و ارتفاعش ۶۵ تا۹۰ سانتی‌متر است و ۳۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم وزن دارد.

این جانور از علوفه، بوته‌ها و سرشاخه درختان تغذیه می‌کند. معمولاً صبح زود و اوایل غروب در مجاور صخره‌ها به چرا می‌پردازد. برای استفاده از برگ درختان روی دو پا می‌ایستد، گاهی نیز از طریق شاخه‌های خمیده مجاور سطح زمین به بالای درخت می‌رود. در فصل تابستان در مناطق گرم و خشک تقریباً همه روزه آب می‌نوشند ولی در برخی مناطق مرتفع کوهستانی فاقد منابع آب نیز مشاهده می‌شوند. کل‌وبزها معمولاً در اوایل صبح چراکنان به سوی آبشخورها که ممکن است فاصله زیادی تا چراگاه و محل استراحت جانور داشته باشد حرکت کرده و پس از نوشیدن آب مراجعت می‌کنند.

پایان پیام

کد خبر : 2610 ساعت خبر : 3:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2610
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات