عصرانه با چاشنی محیط زیست                         

پایگاه خبری گلونی – «پیشخان عصر» برنامه‌ای رادیویی با محوریت محیط‌زیست به تهیه‌کنندگی رضا ساکی و گویندگی فاطمه صداقتی است. روایتی طنازانه از اخبار و رویدادهای مهم کشور (فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، سلامت و …) با دغدغه‌های زیست‌محیطی. در این برنامه علاوه بر اطلاع‌رسانی به آگاهی‌بخشی و بیان راهکارهای کاربردی توجه ویژه شده است.

اجرای آیتم‌های طنز برنامه بر عهده‌ی رضا ساکی و بهنام قربانی است. در بخش شوخی با خبرهای اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و … سعی می‌‌شود به جای برجسته کردن خبر در جهت منفی از طنز مؤثر و اصلاح کننده استفاده شود. ۴ یا ۵ بخش خبری و ارتباط زنده و تلفنی با مخاطب از دیگر آیتم‌های این برنامه هستند.

پیشخوان عصر را شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۹ الی ۲۰ از شبکه‌ی رادیویی جوان روی موج FM ردیف ۰/۸۸ MHz بشنوید.

پیشخانی عصرانه با چاشنی محیط زیست

در یک عصر تابستانی به جام‌جم می‌رویم تا از کنار درختان سبز سرو و بیدهای مجنون به ساختمان پخش برسیم. از راهروهای بخش صدا که عبور می‌کنی، استودیو شبکه‌های رادیویی را می بینی که بانشاط و خستگی‌ناپذیر می‌کوشند تا رضایت شنونده‌ها را جلب کنند. وارد استودیوی رادیو جوان که می‌شوی هیاهویی بر پاست. با برنامه‌ی پیشخان عصر همراه می‌شویم. گروهی مدافع طبیعت و با دغدغه‌ی زیست‌محیطی که پیش از شروع برنامه تا ثانیه‌ی آخر برنامه سخت در تلاشند تا برنامه‌ای مخاطب‌پسند و مفید ارایه دهند.

هم قدم، همراه و هم سو با مخاطب

موضوعات برنامه توسط گروه برنامه‌ساز از بین اتفاقات روزمره، شرایط و مشکلات کشور، مسائل روز و … انتخاب می‌‌شود. گروهی که تمام سعی خود را می‌کند تا تولید خبر محیط‌زیستی داشته باشد و موضوعات را خودش طرح و انتخاب کند. و در این زمینه از مشاوره‌های ارزشمند استادان محیط‌زیست کشور و مشاورانی متخصص از دانشگاه‌‌های سراسر کشور به‌ویژه دانشگاه تهران هم بهره‌مند می‌شود.

برنامه بر اساس نظریه روزنامه‌نگاری توسعه بنا شده است. مثلاً اگر ۱۰ خبر داشته باشیم، ۱۰ خبر در توالی هم هستند. انتخاب‌ها هدف‌دار هستند و اتفاقی نیستند. تمام اجزای برنامه یکدیگر را کامل می‌کنند. برای اشاره به یک موضوع به یک مورد خاص بسنده نمی‌شود و سعی بر آن است تا توجه مردم و مسؤلین به زیر ساخت‌ها و توسعه‌ی پایدار جلب شود.

مثلا در مقوله‌ی سدسازی فقط به مشکلات سد «گُتوند» اشاره نمی‌کنند بلکه کل سد‌سازی در ایران را در نظر می‌گیرند.

تماس تلفنی آری، پیامک نه

مخاطب در این برنامه خیلی مهم است. با این که گاهی حتی در یک ساعت برنامه ۲۰ تا ۲۵ تماس تلفنی هم پخش می‌کنند و این به نوبه‌ی خود آمار خوبی است، البته این را به حساب پرمخاطب بودن برنامه نمی‌گذارند. مهم اثرگذاری برنامه است که برای آنها مهم است. آنها تلاش می‌کنند تا آگاهی‌بخشی کنند. معتقدند گاهی برنامه‌ای با تماس کم‌تر پر شنونده‌تر از برنامه‌ای با تماس بیش‌تر است. این پر شنونده بودن است که برای آنان ارزش دارد.

رضا ساکی معتقد است پیامک به ارتباط بین مخاطب و برنامه‌ساز خیلی لطمه می‌زند. هر چند بعضی از همکاران او گاهی ۱۸ تا ۲۰ دقیقه برای خواندن پیامک ها وقت می‌گذارند ولی او ترجیح می‌دهد فقط از طریق تلفنی با مخاطب در ارتباط باشد.

رضا ساکی: «رادیو یک رسانه شنیداری است و صدای مخاطب باید در آن شنیده شود»

یاوران رادیویی محیط‌زیست

چشمم که به سطل آشغال پر از کاغذهای باطله و زباله‌های خشک کنار استودیو که افتاد با خودم فکر کردم، سرانجام این کاغذها چه می‌شود؟ این بود که از تهیه‌کننده پرسیدم، شما که دغدغه‌های زیست‌محیطی دارید برای کاغذهای باطله و زباله‌های برنامه چه فکری کرده‌اید؟

رضا ساکی: «ما از خودمان شروع کرده‌ایم. از سال گذشته برای اولین‌بار در «ساختمان شهدای رادیو» تفکیک زباله را آغاز کردیم، زباله‌های خشک و تر را جدا می‌کنیم. و کاغذها و مواد بازیافتی را هر هفته به بازیافت زباله تحویل می‌دهیم. در پخش هم من کاغذ‌های خودم را می‌برم. امیدوارم در همه سازمان صداوسیما به بحث تفکیک توجه شود. همچنین با پویش «هندوانه نخورید و نخرید و نکارید» توجه مردم را به بخش کشاورزی جلب کردیم. البته مهم‌ترین کاری که برای محیط‌‌زیست کردیم ساختن همین برنامه بود که خوشبختانه رویکرد ما مورد توجه دیگر همکاران هم قرار گرفت.»

با تمام این حرف‌ها نظر مخاطب آن قدر مهم هست که اگر سوء‌تفاهم یا سوالی در برنامه‌های قبل برای کسی پیش آمده باشد در برنامه‌ی بعد آن را رفع کنند. درست مثل امروز و داستان هندوانه که خانم صداقتی چند دقیقه درباره آن توضیح داد.

طنازی و فرهنگ‌سازی و ابعاد مختلف آن

«رضا ساکی»، تهیه کننده‌ی این برنامه، که سابقه‌ی سردبیری و طنزنویسی و طنز‌پردازی را در روزنامه‌ها را هم دارد معتقد است: «با استفاده از طنز می‌توان زشتی برخی مسایل را برجسته کرد و در پی رفع آنها کوشید. البته طنز هم جنبه‌ی تأدیبی و هم جنبه‌ی تفریحی دارد. مثلاً وقتی یک رفتار غلط در یک طنز مورد توجه قرار می‌گیرد، برای کسی که آن رفتار غلط را انجام نمی‌دهد فقط جنبه تفریحی و خنده‌آور دارد. ولی برای کسی که آن را انجام می‌دهد جنبه‌ی آگاهی‌بخشی و تأدیبی دارد و شخص را متوجه اشتباهش می‌کند.»

و این قضیه برای هر قشری از جامعه با توجه به موقعیت اجتماعی و درک و فهم و رفتارش متفاوت خواهد بود. این که طنز برایش تفریحی یا تأدیبی باشد. او طنز و طنازی را نیاز انسان در همه جوامع و دوران‌ها می‌داند. و ممکن است با افزایش کاستی‌ها رگه‌های طنز هم افزایش یابد.

عوامل همه تهیه کننده‌اند

ساکی عقیده دارد در یک برنامه‌ی رادیویی همه‌ی عوامل در هنگام پخش باید یک تهیه‌کننده باشند. در مواقع لزوم باید بتوانند تشخیص و تصمیم درست داشته باشند. مثلا همکاران ارتباطات، گزارش‌گر، صدابردار و … . همه مهم و اجزای یک گروه هستند.

وظایف تهیه کننده‌ی یک برنامه رادیویی

همه مسؤلیت بر عهده‌ی تهیه‌کننده است. از جمله انتخاب عوامل، طراحی برنامه، مشخص کردن موضوع، سفارش به نویسنده و آیتم‌سازها، هماهنگی با گوینده و … . و اگر تفکر او خوب باشد یک برنامه‌ی خوب خواهیم داشت.

موسیقی، ابزاری در دست او

نگاهش به موسیقی، نگاهی کاملا ابزاری است. بر خلاف بسیاری از برنامه‌ها خیلی از موسیقی استفاده نمی‌کند. آرم برنامه خیلی ساده است و آنونس هم ندارد.

رضا ساکی: «در طول یک ساعت برنامه برای تغییر ریتم برنامه از تغییر موضوع و محتوا استفاده می‌کنم. و سعی می‌کنم بدون استفاده از موسیقی مخاطب را جذب کنم. روند برنامه را طوری تنظیم می‌کنم که برای مخاطب شنیدنی باشد. باید بدانیم می‌خواهیم به مخاطب چه بگوییم. حرف باید نو و تازه باشد نه این که با فضای صوتی و نوشتاری شلوغ‌بازی کنیم.

نقش گوینده در برنامه

رضا ساکی نقش گوینده را بسیار مهم می‌داند، مانند یک دروازه‌بان در یک تیم ورزشی. کسی که مردم صدای او را می‌شنوند و با لحن و اجرای خودش مسائل را به مخاطب انتقال می‌دهد. و نقش تعیین کننده‌ای دارد.

هوش گوینده و توانایی برقراری ارتباط مؤثرش با او برایش خیلی مهم است. و بعد از آن صدای و اجرای خوب گوینده از اهمیت برخوردارند. او به همکاری با خانم صداقتی افتخار می‌کند.

برنامه که به پایان می‌رسد این احساس رضایت عوامل است از پایان خوب یک برنامه‌ی دیگر که توجه مرا به خود جلب می‌کند. با وجود خستگی و استرس ناشی از یک پخش زنده. و این پایانی است برای آغازی دیگر.

از: سروش، شماره ۱۶۲۲ گزارش‌گر: دریاسادات نبوی

پایان پیام

کد خبر : 2946 ساعت خبر : 8:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2946
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات