مفرغ هنر حقیقی ایرانیان

مفرغ هنر حقیقی ایرانیان

به گزارش پایگاه خبری گلونی در هیچ یک از دوره‌های هنر ایران، فصلی به مانند هنر اقوام قدیم ساکن لرستان باعث شگفتی و حیرت نشده است.

این آثار در دوره‌ای خلق شدند که ایران حین شکل‌گیری تمدنی عظیم بود و به تدریج روال سیاسی و نظامی این کشور در حال پایه‌ریزی بود.

آثار هنری لرستان نمونه‌ای از شکوفایی و بلوغ هنری قومی هستند که از میراث چند هزارساله فلات ایران بهره گرفته تا شگفت‌انگیز‌ترین و مرموز‌ترین پدیده‌های هنر آسیای قدیم را به وجود آورد و برای قرن‌های متمادی زینت‌بخش موزه‌های بزرگ دنیا شود.

استفاده از برنز و ساخت این اشیا در آن روزگار صنعتی بوده پیشرفته که این کار عظیم توسط صنعتگران صورت گرفته و بررسی آن نیاز به پژوهشی سوای مطلب اخیر دارد، که تا به حال برروی آن تحقیقاتی صورت گرفته و باز هم جای تحقیق وتفحص بیشتر دارد.

مفرغ کاری لرستان وسیله‌ای برای انتقال هنر و سنن اجدادی، انتقال مفاهیم و موضوعات مشترک مذهبی مردم آن روزگار بوده است.

اهمیت مفرغ‌های استان لرستان به اندازه‌ای که گریشمن آن را هنر حقیقی ایران (گریشمن ۱۳۱۹، ۷۲) می‌داند گرچه به جز لرستان، اشیای مفرغی فراوانی در جنوب خزر، قفقاز و اروپا به دست آمده است ولی این اشیا به لحاظ فنی و هنری به هیچ وجه با مفرغ‌های یافت شده در لرستان قابل مقایسه نیست. آندره گدار درکتاب خود برنز لرستان، هنر آسیا تأکید می‌کند: هرگز قطعه‌ای نظیر مفرغ‌های لرستان درسرزمین بین‌النهرین به دست نیامده است. (گدار، ۱۳۶۵- ۵۸)

مفرغ هنر حقیقی ایرانیان

اشیایی که از این سرزمین به دست آمده‌اند زینت‌بخش موزه‌های بزرگ دنیا شده‌اند، ازجمله موزه لوور، که یک سالن را به این آثار اختصاص داده، همچنین موزه نیویورک، بوستون، فیلادلفیا، شیکاگو، بروکسل و هامبورگ تعدادی از این آثار در اختیار دارند.

موضوعی که باعث شگفت‌انگیزی و حیرت‌آوری این مفرغینه‌ها شده و باعث می‌شود بیننده هنگام دیدن این اشیاء انگشت حیرت به دندان بگزد، نقوش به کار رفته در مفرغ‌های لرستان است. نقوشی سرشار از تخیل و قدرت فکری عجیب که توسط انسان آن روزگار جاودانه شده است. نقوشی برگرفته از اساطیر ایران باستان که در آن روزگار به صورت مکتوب درنیامده بود و به صورت شفاهی این افسانه‌ها و اساطیر درمیان مردم رایج بود. ازاین میان پیکره‌های چندوجهی لرستان عجیب‌ترین نقوش را در میان دیگر نقوش مفرغ‌ها دارند.

پرسش اصلی این است که سازندگان مفرغ‌های لرستان تاچه حد با داستان‌ها، افسانه‌ها و اساطیر ایران آشنایی داشته و تأثیر این داستان‌ها و اساطیر برنقوش مفرغ‌ها تاچه میزان بوده است.

ازآنجا که درلرستان برای مدت طولانی آیین مهرپرستی حاکم بوده و ازشواهد چنین برمی‌آید که زروانیسم نیز از اعتقادات مردم این سامان بوده است، بنابراین اساطیر باستانی ایران زمین در آن زمان در این منطقه جز باورهای مردم به شمار می‌رفته است. اعتقاد به اهورامزدا، مهر، سروش و جدال با اهریمن و ضحاک ازجمله آیین‌ها و باورهای مردم لرستان بوده است.

منبع: برگرفته از پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته نقاشی دانشگاه الزهرا با عنوان «بررسی نقوش اساطیری مفرغ‌های چندوجهی لرستان» نوشته فاطمه زادسر.

پایان پیام

کد خبر : 3627 ساعت خبر : 5:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3627
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات