فرش لرستان شناخته شده نیست

به گزارش پایگاه خبری گلونی بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در محل نمایشگاه بین‌المللی از اول تا هفتم شهریور ماه برگزار شد. به گزارش خبرنگار گلونی المان‌هایی از فرش لرستان هم در این نمایشگاه بافته شده است. به همین مناسبت گفت‌و‌گویی داشتیم با یکی از بافندگان و اعضای این نمایشگاه.

خانم نصرالله‌زاده در اینباره به خبرنگار گلونی گفت: المان‌هایی از فرشی که ما بافتیم نمادهایی بود که در فرش‌های خرم‌آباد استفاده می‌شد، ما این طرح‌ها را بازآفرینی کردیم. در زمان گذشته مردم  به صورت ذهنی‌ کار بافت را انجام می‌داده‌اند، طرح شکار و شکارچی روی نمد یا فرش یکی از معروف‌ترین بافته‌های لرستان بوده. طرحی که ما انتخاب کردیم علاوه در بافت، در مفرغ‌های لرستان هم استفاده شده بود و چون در آن مناطق شکار رواج داشته است و برای مردم آنجا امری مهم به حساب می‌آمده. در قدیم هم معمولا زن عشایری همان چیزی را که می‌دیده، می‌بافته است.

طی بازدیدی که ما در روستاهای لرستان داشتیم متوجه شدیم متاسفانه اغلب روستاییان فرش‌های دستبافشان را فروخته و یا حتی با فرش ماشینی تعویض کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های بدی که متاسفانه در فرش‌های لرستان است و این باعث می‌شود بازار این فرش‌ها خوب نباشد استفاده از رنگ‌های جوهری به جای رنگ‌های طبیعی است. این رنگ‌ها هم ارزان‌تر هستند و هم در دسترس‌تر اما خب کیفیت فرش به دلیل رنگ‌دهی پایین می‌آید. یکی از دلایلی که فرش لرستان در بازار شناخته نشده همین است. اما امروزه دیگر در لرستان هم نقش‌های خودشان را نمی‌بافند. نقش‌های اصفهان و تبریز و کاشان بافته می‌شود و به اسم آن شهرها می‌رود ولی جز دستبافت‌های نامرغوب حساب می‌شوند چون کیفیت آن مناطق را ندارند و در آن منطقه بافته نشده‌اند.

در تحقیقاتی که ما در آن منطقه داشتم فقط چهار تخته فرش بومی بافت لرستان را دیدیم، بیشتر از آن تولید نشده بود. حتی آن چهار تخته هم کار تحقیقاتی بود. طرح‌های لرستان برای مردم شناخته شده نیست. مثلا در همین نمایشگاه بسیار استقبال می‌شد از طرح‌های عشایری و روستایی. معلوم است که مردم می‌پسندند اما فرش لرستان اصلا شناخته شده نیست و متاسفانه اتحادیه لرستان در نمایشگاه‌ها برای شناخته شدن نقشه‌هایش شرکت نمی‌کند.

پایان پیام

کد خبر : 4201 ساعت خبر : 11:32 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4201
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات