مناظره درباره سمندر لرستانی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، یکی از غرفه‌های جشنواره یوزپلنگ ایرانی در بوستان ملت در اختیار «موسسه خزنده‌شناسان پارس» بود. این موسسه همان موسسه‌ای است که سعی بسیاری در جعل نام سمندر لرستانی به سمندر امپراتور دارد. موسسه‌ای که از حامیان مستند «فرمانروای زاگرس» هم بود. امروز خبرنگار گلونی در این غرفه حاضر شد و با مسئول غرفه به بحث پرداخت. مسئولین غرفه در کمال تعجب آماری غیرواقعی از مساحت زیستگاه‌های سمندر در خوزستان می‌داند و بر استفاده نکردن از نام سمندر لرستانی اصرار داشتند. البته بروشورها و کتاب‌هایی که در همین غرفه وجود داشت همه از نام سمندر لرستانی استفاده کرده بودند اما غرفه‌داران اصرار بر چیز دیگری می‌کردند. یعنی حتی به عنوان سمندر لرستانی در کتاب «راهنمای صحرایی خزندگان و دوزیستان» نوشته‌ی آقای کامران کمالی بی‌توجه بودند. این کتاب از کتاب‌های پرفروش غرفه کتاب جشنواره بود.

تصویری از این مناظره:

 

نکته جالب توجه این که مسئولین این غرفه و موسسه، داده‌نمای گلونی را درباره سمندر دیده بودند و کاملا در جریان واکنش‌ها به کارشان بودند. به هر حال آن چه مسلم است سمندر همیشه لرستانی است و هزاران موسسه هم نمی‌توانند باعث تغییر این نام بشوند. به‌ویژه پیگیری مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان و سمن‌های لرستانی در این زمینه قابل تقدیر است. ان‌شاالله به‌زودی فاز اول زیستگاه سمندر لرستانی به عنوان پناهگاه حیات‌وحش در لرستان افتتاح می‌شود.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره سمندر لرستانی اینجا کلیک کنید.

پایان پیام

سمندر کوهستانی

سمندر کوهستانی لرستان دارای بدنی به طول ۱۴ سانتی‌متر است و پوست آن در قسمت پشتی قهوه‌ای رنگ با خال‌ها یا نوارهایی زرد یا نارنجی بوده که ظاهری زیبا به این دوزیست بومی ایران بخشیده‌است. از مشخصه‌های آن‌ها آبشش‌های بزرگ است. سمندر لرستانی اگر چه در آب‌های سرد زیست می‌نماید اما نسبت به گرما نیز مقاومت بیشتری در مقایسه با دیگر سمندرها از خود نشان می‌دهد.

کد خبر : 4047 ساعت خبر : 10:06 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4047
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات