دیدنی‌‌های «دوران اسلامی» و «ایران باستان»

دیدنی‌‌های «دوران اسلامی» و «ایران باستان»

به گزارش پایگاه خبری گلونی در هفته‌ی دولت و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مجموعه موزه ملی ایران ،موزه «دوران اسلامی» بازگشایی و قسمت پیش از تاریخ موزه‌ی «ایران باستان» گشایش یافت. به همین مناسبت خبرنگار گلونی سری زده به این موزه زده است.

در مجموعه‌ی موزه ملی ایران -به عنوان بزرگترین، مهم‌ترین و قدیمی‌ترین موزه‌ی کشور- بیشترین یافته‌های باستان‌شناسی حاصل از کاوش‌های علمی از دوران پارینه‌سنگی تا اسلامی در قالب دو موزه «ایران باستان» و «دوران اسلامی» به نمایش درآمده است.
الف) موزه ایران باستان در سال ۱۳۱۶ در اولین بنای موزه‌ای کشور گشایش یافت. این بنا را آندره گدار، معمار فرانسوی با الهام از طاق کسری در دو طبقه طراحی کرد و دو معمار ایرانی ،عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی اجرای آن را به عهده گرفتند. در موزه ایران باستان دو قسمت «دوران پیش از تاریخ» یعنی از کهن‌ترین دوران تا پیش از ابداع نگارش و «دوران تاریخی» یعنی از آغاز نگارش تا پایان دوران ساسانی به نمایش گذاشته شده است.
طبقه دوم موزه شامل تالارهایی از دوره‌های مختلف پارینه‌سنگی و روستا‌نشینی است و طبقه اول شامل تالارهای عیلامی، مفرغ، آهن، هخامنشی، سلوکی، اشکانی و ساسانی است.

یافته‌های لرستان در موزه ایران باستان در هر دو قسمت به چشم می‌خورد:
یک: دوره پارینه‌سنگی جدید که حدود ۴۰هزار سال پیش آغاز شده و ۲۰ هزار سال پیش به پایان رسید و با ورود انسان هوشمند امروزین و فرهنگ وی به ایران همزمان است. در این دوره ساخت ابزارهای سنگی از تیغه و ریز تیغه رواج یافت و در کنار آن‌ها استفاده از ابزارهای استخوانی و تزئینات شخصی ماننده آویز صدفی، دندان حیوانات و همچنین گِل اُخرا به عنوان ماده رنگی نیز متداول شد. از سکونتگاه‌های مهم این دوره غار یافته در لرستان و غار ملاورد در کرمانشاه است که نمونه‌هایی از اشیاء آن در تالار ۳ به نمایش درآمده است. از کشفیات لرستان در این دوره می‌توان به صدف دوکفه‌ایی، تیره ارجنه، قلوه سنگ و درفش استخوانی اشاره کرد.

دیدنی‌‌های «دوران اسلامی» و «ایران باستان»
دو: عصر مفرغ(۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ پیش از میلاد) دوره‌ایی از تاریخ ایران است که مهم‌ترین دستاوردهای آن استفاده گسترده از آلیاژ مفرغ و هم زمان با آن برداشتن اولین گام‌ها برای تشکیل حکومت است.در لرستان مجموعه‌های متعدد مفرغی به دست آمده است که از نظری هنری منحصر‌به‌فرد است و در آن‌ها بر نقوش جانوری، انسانی، گیاهی، اساطیری و ترکیبی تاکید بسیار شده است.

ب) بنای موزه‌ی دوران اسلامی بر اساس پلانی الهام گرفته از کاخ ساسانی بیشابور، به صورت چلیپایی هشت ضلغی در سه طبقه در سال ۱۳۲۹ساخته و لیکن انجام مراحل تکمیلی آن به سال‌های بعد موکول شد. سرانجام بعد از اجرای معماری داخلی موزه بر اساس هنر و فلسفه اسلامی موزه در سال ۱۳۷۵ گشایش یافت. طبقه‌ی همکف این بنا به سالن اجتماعات و نمایشگاه‌های موقت اختصاص دارد. آثار موزه‌ی اسلامی در دو طبقه اول و دوم بر اساس زمان‌بندی تاریخی حکومت‌ها،سلسله‌ها و حکمرانان در  ۶ تالار (صدر اسلام-سلجوقی –ایلخانی- تیموری-صفویه –قاجار) چیدمان شده است.همچنین در سالن میانی طبقه اول تالار قرآن در برگیرنده‌ی آثار قرآنی به نمایش درآمده است. در طراحی همین سالن با الهام از مساجد ایرانی صدا پژواک می‌یابد و گچبری آن منقوش به خوشنویسی آیات قرآن است.

اشیاء موجود در این موزه برگزیده‌ای از آثار حاصل از کاوش‌های علمی یا مجموعه‌های معتبری چون آستان شیخ صفی‌الدین اردبیلی است. همچنین تزئینات وابسته به معماری بناهای تاریخ دوران اسلامی،به گونه‌ای طراحی شده که نشان دهنده موقعیت آنها در بنای اصلی است. در این مجموعه آثاری از نگارگری، نقاشی، فلزکاری، مرصع، خوشنویسی، پارچه‌بافی، قلمکاری، تذهیب، معرق، فرش‌بافی، سکه، کتیبه، نسخ‌ خطی و قرآن، کاشی‌کاری، شیشه‌گری،سفال‌کاری،خاتم‌کاری،محراب و وسایلی از مفرغ و فولاد در دوره‌های مختلف دیده می‌شود.

برای بازدید از این موزه می‌توانید همه روزه به استثنای برخی از ایام سوگواری از ۹ صبح الی ۱۹ به نشانی تهران،خیابان امام خمینی(ره)،نبش خیابان سی تیر مراجعه کنید.

برای خواندن مطالب دیگر می‌توانید به سایت گلونی مراجعه کنید.

ویدیوهایی درباره این موضوع در آپارات گلونی ببینید.

تصاویر این موزه را ببینید:

پایان پیام

کد خبر : 4554 ساعت خبر : 4:51 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4554
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات