مشکاتیان در موسیقی ایران ماندگار شده

به گزارش پایگاه خبری گلونی، هوشنگ کامکار در آرمان نوشت، اگر می‌خواهیم سبکی از موسیقی را اجرا کنیم و وعده آن را به مردم بدهیم باید توانایی اجرای آن را نیز داشته باشیم. کدام یک از افرادی که اخیرا به کنسرت حافظ ناظری رفته‌اند، نوع موسیقی که ایشان وعده آن را داده بود، شنیدند؟ سمفونی«رومی» دقیقا کجا و در چه زمانی اجرا شد؟

اجرایی که روی صحنه صورت گرفت، در واقع اجرای همان آتش در نیستان و اندک‌اندک بود که به نوعی دیگر صورت گرفت. این کار بسیار بد است و از شأن یک هنرمند به دور است که هر چیزی را که دلش بخواهد بنوازد و روی آن اسم بگذارد. باید برای هر کاری تخصص لازم را داشته باشیم.

برای مثال چندی پیش ما را به یک تئاتر که قرار بود مختص کودکان باشد دعوت کردند، اما تنها چیزی که ما روی صحنه آن تئاتر مشاهده کردیم، رقصیدن و مطربی بود که با تئاتر کودک و نوجوان، یا حداقل آن چیزی که ما از تئاتر کودک و نوجوان در ذهن‌مان داشتیم، کوچک‌ترین ارتباطی نداشت. متاسفانه عده‌ای یاد گرفته‌اند که با عنوان‌سازی سعی در جذب مخاطب داشته باشند. شرایط در ارکستر ملی هم بغرنج است و آنجا هم تنها چیزی که در این مدت شنیده‌ام، وعده و وعید بوده است.

علی رهبری

علی رهبری که رهبر ارکستر سمفونیک تهران است صدها وعده و برنامه داده که تمام آنها پیش از آغاز منحل شده‌اند. ایشان قول دادند که ارکستر مضرابی و سازهای ملی برگزار کنند؛ این کنسرت چه زمانی و در کجا برگزار شد؟! ایشان وعده دادند که قرار است کنسرتی برگزار کنند و آهنگ‌های ماندگار موسیقی ایران را در آن اجرا کنند؛ برگزاری این کنسرت به کجا رسید؟

آیا تنها قرار است با گفتن این حرف‌ها نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازیم و تیتر اول روزنامه‌های کشور شویم؟! یک هنرمند می‌تواند سال‌ها فعالیت کند و در همان سال‌ها تنها چند ترانه ماندگار از خود به جا بگذارد و با همان ترانه‌ها در یاد و خاطره مردم بماند. هر آهنگساز و هر موزیسینی که بتواند چند ترانه ماندگار خلق کند، می‌تواند دوران فعالیت حرفه‌ای و هنری خود را موفقیت‌آمیز بداند.

در این میان زنده‌یاد پرویز مشکاتیان در سال‌هایی که در عرصه موسیقی سنتی فعالیت کرد، توانست آهنگ‌هایی را ساخته و بنوازد که این آهنگ‌ها توسط یکی از بهترین خوانندگان تاریخ موسیقی ایران یعنی محمدرضا شجریان اجرا شود و در یاد و خاطره مردم بماند.

هرچند افسوس که مشکاتیان بی‌دلیل چند سال دست به فعالیت هنری نزد و حدود ۲۵ سال از فضای موسیقی حرفه‌ای فاصله گرفت که به نظر بنده این بزرگ‌ترین اشتباه او بود، اشتباهی که امثال حسین علیزاده و بنده و بسیاری دیگر انجام ندادند و با تمام مشکلات و سختی‌ها در عرصه موسیقی باقی ماندند و خدمت کردند. به هرحال مشکاتیان جزو نوازنده‌ها و آهنگسازانی است که نامش در تاریخ موسیقی ایران ماندگار شده و ماندگار خواهد ماند. 

پایان پیام

کد خبر : 5297 ساعت خبر : 9:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5297
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات