کتاب کودک ویترین خوبی در کشور ندارد

کتاب کودک ویترین خوبی در کشور ندارد

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، یک نویسنده کودک و نوجوان خواستار تشکیل مرکزی برای معرفی تازه‌ترین تولیدات مکتوب برای مخاطبان کودک و نوجوان و ارائه شیوه دسترسی به آنها شد.

حسین فتاحی نویسنده کتاب کودک با بیان اینکه فرهنگ کتاب خواندن در خانواده‌ها جا نیافتاده است گفت: همانطور که می‌‌دانید کودک از والدین خود الگو برمی‌دارد و متاسفانه در خانواده‌های ما کمترین زمان صرف کتاب خواندن می‌شود.

وی ادامه داد: فرهنگ کتابخوانی در خانواده‌ها نهادینه نشده است یعنی درواقع کودک در خانواده الگویی برای این امر ندارد و مشکل دیگر این است که کتاب‌های جذابی هم وجود دارد تا کودکان همانطور که وقت زیادی را صرف آی پد و لب تاب می‌‌کنند به خواندن کتاب بپردازند.

این نویسنده کتاب کودک خاطرنشان کرد: در دوره‌ای زندگی می‌‌کنیم که رقیب‌های زیادی برای سرگرمی‌ کودکان وجود دارد و جای کتاب را گرفته‌اند. آنقدر بازی‌های جذاب و متفاوت وجود دارد که جایی برای کتاب باقی نمی‌ماند ضمن اینکه کتاب دسترس کودکان وجود ندارد.

فتاحی همچنین گفت: علاوه‌بر مشکلات مطرح شده کتاب کودک ویترین خوبی هم در کشور ندارد البته وزارت ارشاد اعلام کرده که باید ویترین مناسبی برای کتاب‌ها مخصوصا کتاب‌های کودک در کشور داشته باشیم اما تا به امروز آنطور که باید و شاید عملی نشده است.

کتاب کودک ویترین خوبی در کشور ندارد

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم در این مورد تاکیداتی داشتند مبنی‌بر اینکه باید تمهیداتی برای پخش و گسترش کتاب‌ها اندیشیده شود. به نظرم بهتر است همانطور که در هر محله‌ای پاساژهای زیادی برای تامین مایحتاج ما وجود دارد چنین جاهایی برای کتاب هم وجود داشه باشد.

این نویسنده کتاب کودک گفت: باید مرکزی برای اطلاع رسانی کتاب‌ها برای کودکان و نوجوانان وجود داشته باشد تا کودک با مراجعه به آنجا در جریان کتاب‌های موجود قرار گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تلویزیون و سینمای ما هم همه موارد را به تصویر می‌‌کشند به جز کتابخوانیباید توجه داشت که همه موارد خود به خود در ذهن کودک اثر می‌گذارد تا آنجا که کودک تصور می‌کند کتاب مهم نیست.

فتاحی ادامه داد: این‌ها همه مواردی است که مدیران فرهنگی در سطح کلان باید به آن توجه داشته باشند ضمن اینکه مراکزی مانند آموزش و پرورش، صداوسیما و وزارت علوم باید کتاب را در برنامه خود قرار دهند و به کودکان ما بیاموزند که جایگاه کتابخوانی در کشور ما تا چه اندازه اهمی‌ت دارد.

این نویسنده کودک همچنین گفت: همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر کتاب‌هایی تحت عنوان کتاب های حمام و خواب برای کودکان تولید شده‌است که با استقبال خوبی هم مواجه شده اما باید قبول داشته باشیم که با پخش سنتی نمی‌‌توان این کتاب‌ها را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که این نوع کتاب‌ها تنها در تهران توزیع می‌‌شوند و در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، مشهد و… توزیع نمی‌ شوند درحالیکه این کتاب‌ها نیاز همه کشور است.

فتاحی با بیان اینکه تیراژ پایین، قیمت تمام شده کتاب را بالا می‌‌برد گفت: اگر بتوانیم از جمعیت یک میلیون نفری کودکان، نیاز ۱۰ درصدشان را تامی‌ن کنیم آنوقت موفق بوده‌ایم.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 4708 ساعت خبر : 5:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=4708
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات