گنبدهای نمکی سد گتوند عامل شوری کارون

گنبدهای نمکی سد گتوند عامل شوری کارون

مشاور استاندار خوزستان در امور آب گفت: مشکل شوری آب در سد گتوند یک معضل واقعی است که بر خروجی آب سد تأثیر منفی گذاشته و وجود گنبدهای نمکی در سد، شوری را به میزان زیادی بالا برده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، مهدی قمشی با بیان اینکه بحرانی که سد گتوند برای خوزستان دارد کاملا ثابت شده است، اظهار کرد: مطالعات دانشکده علوم آب دانشگاه تهران نشان داده که گنبدهای نمکی موجود در این سد عامل شوری آب رودخانه کارون شده است.

وی افزود: دانشگاه تهران راهکارهایی برای کاهش لطمات به کارون در اثر وجود سد گتوند ارائه داده که یکی از این موارد انتقال آب یا شورابه‌ها از قسمت پایین سد به حوضچه‌های تبخیری (که قرار است در ۳۵ کیلومتری مخزن سد ساخته شود) است و مورد دوم انتقال به خلیج فارس با خط لوله است.

قمشی تصریح کرد: راهکار سوم مدیریت مصرف است؛ یعنی بهره‌برداری از سد طوری باشد که به آب کارون کمتر ضرر بزند. همچنین منحرف کردن سازند گچساران به پایین دست نیز مورد چهارم است که از سوی کارشناسان دانشگاه تهران پیشنهاد شده است و مورد آخر به نظر من ایراد دارد.

گنبدهای نمکی سد گتوند عامل شوری کارون

مشاور استاندار خوزستان در امور آب بیان کرد: به نظر می‌رسد مدیریت مصرف با کنترل پساب‌های کشاورزی حد فاصل گتوند تا اهواز مدنظر است، به این معنا که شوری کنترل شود و پساب‌هایی که تاکنون وارد کارون شده را با صرف هزینه‌هایی، کنترل و به این ترتیب میزان شوری آب (EC) کارون را کنترل کنند؛ این روش کم هزینه‌تر از روش‌های دیگر است اما نمی‌تواند اثرات منفی سد گتوند را از بین ببرد و مشکل شوری رودخانه کارون را حل کند.

وی افزود: به نظر من راه‌حل انتقال آب شور مخزن سد به یک جای مطمئن و راه حل دفع و کنترل پساب‌ها از گتوند تا اهواز اگر همزمان اجرا شود، قطعا مشکل شوری کارون حل خواهد شد اما اجرای هر کدام از این روش‌ها به تنهایی نمی‌تواند وضعیت کارون را بهبود ببخشد.

قمشی عنوان کرد: اگر بخواهیم میزان شوری و اثرات منفی سد گتوند را کاهش دهیم، باید دو روش را با هم اجرا کنیم، در غیر این‌صورت میزان اثربخشی کمتر است و نمی‌توانیم کارون را به وضعیت مطلوب برسانیم؛ در حال حاضر دولت بر روش کنترل پساب‌های پایین دست متمرکز است که اجرای آن به تنهایی جوابگو نیست.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 5026 ساعت خبر : 7:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=5026
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات