مراسم سوگواری محرم در بنیاد رودکی

به گزارش پایگاه خبری گلونی از خانه موسیقی ایران، مراسم سوگواری به مناسبت ایام محرم با حضور هنرمندان شاخه‌های مختلف ظهر فردا(چهارشنبه) در مسجد بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

مراسم سوگواری به مناسبت ایام محرم و شهادت سیدالشهدا(ع) با حضور هنرمندان شاخه‌های مختلف فردا ساعت ۱۲ ظهر در مسجد بنیاد رودکی برگزار می‌شود.
سوگواری برای حسین بن علی و دیگر یارانش از روز نخست محرم آغاز می‌شود و در ظهر عاشورا به اوج می‌رسد. در غروب و شامگاه عاشورا، این سوگواری تحت عنوان مراسم شام غریبان ادامه پیدا می‌کند.
در این مراسم علی مرادخانی( معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مسجد بنیاد رودکی پیرامون هنر، فرهنگ دینی و حماسه حسینی سخنرانی خواهد کرد.
همچنین اجرای تعزیه توسط هنرمندان مرکز هنرهای نمایشی از دیگر برنامه‌های این مراسم خواهد بود.

ماه مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جملهٔ ماه‌های حرام است. نام این ماه پیش از اسلام در دوران جاهلیت مؤتمر (در عربی: مُؤْتَمِر یا المُؤْتَمِر) بوده‌است و در زمان جاهلیت محرم (در عربی :المُحَرَّم) نامی بوده که به ماه صفرگفته می‌شد. محرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده‌بود. البته این ماه برای شیعیان بسیار مقدس می‌باشد؛

شب و روز اول محرم به عنوان اول سال قمری دارای نماز و آداب خاصی است که در کتاب مفاتیح‌الجنان بیان شده‌است. محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در قتل حسین بن علی است.

سوگواری محرم در جاهای مختلف به صورت‌های گوناگون انجام می‌شود. سوگواری محرم علاوه بر ابعاد مذهبی، ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز دارد.

 

پایان پیام

 

کد خبر : 6738 ساعت خبر : 7:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=6738
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات