از آنفولانزا تا بخیه

به گزارش پایگاه خبری گلونی، گفت‌وگوی ویژه خبری ۱۷ آذرماه شبکه دو سیما، به موضوع آنفولانزای نوع H۱N۱ پرداخت.

دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت که در این گفت‌وگو حضور داشت، اعلام کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در آینده دو استان کرمانشاه و آذربایجان شرقی هم درگیر این بیماری شوند. این پدیده جدیدی نیست و هر ساله بوده است. در این مقطع مدارس نیازی به تعطیلی ندارند و سازمان جهانی بهداشت نیز در موارد مشابه توصیه به تعطیلی مدارس نمی‌کند. در ایران تاکنون ۳۶ کشته داشته‌ایم.

سیاری همچنین افزود: به دنبال وقایع بعد از حج امسال، ما نگران بیماری مرس بودیم و تلاش کردیم اتاق ایزوله با فشار منفی ایجاد کنیم. باید محیط‌هایی فراهم کنیم که اگر تعداد بیمار اضافه شد، بتوانیم خدمت‌رسانی بهتری انجام دهیم. اگر نتوانیم بیماران را جدا کنیم، ممکن است بخش‌هایی را تعطیل کنیم تا به بیماران حاد‌تر رسیدگی شود.

۳۰ کشته در کرمان
طبق اعلام دکتر نوذر نخعی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تاکنون ۳۰ نفر در اثر ابتلا به این نوع از آنفولانزا فوت کرده‌اند که بیشتر این افراد بیماری‌های ریوی داشته‌اند. در شهر کرمان ۲ بیمارستان پذیرای بیماران است و هر دوی این بیمارستان‌ها طی شب‌های گذشته تعداد بستریشان ثابت مانده است. طبق گفته دکتر نخعی، کمبود امکاناتی وجود ندارد و کمیاب شدن ماسک هم به علت مراجعه و استقبال بیش از حد مردم بوده است.

مدارس تعطیل نخواهد شد

طبق آنچه که در گفت‌وگوی ویژه خبری بیان شد، تاکنون موردی در کودکان و جوانان دیده نشده است. به همین دلیل بحث تعطیلی مدارس مطرح نیست.
در بخش دیگری از این گفت‌وگو، دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد: اگر خانم باردار در سه ماهه دوم و سوم باشد، واکسن آنفولانزا ضرری ندارد. این سوال که برای این دسته مفید است یا خیر، دو تا سه هفته زمان نیاز دارد و ممکن است موثر باشد.
بیمارانی که آسم یا بیماری نقص ایمنی دارند، مبتلایان به سرطان و کسانی که داروهای ضد سرطان می‌کنند، باید مراقبت بیشتری داشته باشند.  از علایم این بیماری می‌توان به تب بالا که بیش از سه روز طول کشیده باشد، تنگی نفس، درد در قفسه سینه، سرگیجه و استفراغ است. علائم بارز آنفولانزا، تب، سردرد، بدن‌درد، سرفه و علائم گوارشی است.توصیه می‌شود افراد از مصرف سرخود آسپرین و آنتی‌بیوتیک خودداری کنند.

هفته آینده نظر دادگاه اعلام خواهد شد

بخش دوم گفت‌وگوی ویژه خبری امشب به موضوع بیمارستان خمینی‌شهر اختصاص داشت. دکتر محمد حاجی آقاجانی، ‌ معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص تخلفی که در این بیمارستان رخ داد گفت:
بررسی‌های اولیه در خصوص صدرا، کودک ۴ ساله نشان از بروز تخلفاتی دارد. با توجه به اهمیت موضوع، دو تیم نظارت ارشد به استان اصفهان اعزام شدند و موضوع را بررسی کردند. با توجه به جمیع شواهد، تصمیماتی را شب گذشته در اصفهان گرفتیم. تصمیم گرفتیم رئیس و مدیر بیمارستان از سمت خود برکنار شوند و پزشک و پرستار به دادگاه نظام پزشکی شهرستان اعزام شدند و کیفرخواست صادر و جلسه اول برگزار شد. حکم نهایی را باید دادگاه صادر کند. مبلغ بخیه صورت این کودک ۴ ساله، ۱۰۵ هزار تومان بوده است که خانواده این کودک توان پرداخت آن را نداشتند و بیمه هم نبودند.

در ادامه احمد خسروی وفا، رئیس کل دادگستری اصفهان در خصوص این موضوع اظهارکرد: نباید کوتاهی و تقصیر یک پزشک را بر عهده همه پزشکان بگذاریم. تحقیقات مفصلی به صورت ویژه از زوایای مختلف توسط معاون دادستان انجام شد و تا آخر وقت دیروز، نظر پزشکی قانونی گرفته شد. پزشکی قانونی تایید کرد که این جراحت انجام شده است. با تحقیقاتی که در این دو روز انجام شد، نتیجه این بود که تقصیر متوجه پزشک و پرستار است. معاون دادستان این تقصیر را اهراز کرده‌اند.
خسروی وفا همچنین افزود: در این گونه موارد، تفهیم اتهامی که می‌شود، خودداری از کمک به مصدوم است.
مجازات این اتهام به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال است. در حال حاضر، دادسرا هم به پزشک و هم به پرستار تفهیم اتهام کرده است و این دو متهم با وثیقه آزاد هستند. قرار است اوایل هفته آینده پرونده به دادگاه ارسال و تا اواخر هفته و خارج از نوبت در دادگاه بررسی شود. جرم جنبه عمومی دارد و دادگستری به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.

پایان پیام

گزارش‌گر: امیر پَروسنان

کد خبر : 9846 ساعت خبر : 0:44 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=9846
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات