نفس تهران دوباره تنگ شد

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان تهران از بازگشت پدیده وارونگی دما و آلودگی هوای تهران در روزهای انتهایی آذر جاری خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، وی علت آلودگی شدید روزهای ابتدایی هفته را پدیده وارونگی دما دانست و گفت: چنین وضعیتی همیشه در فصل‌های پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد و طبیعی است.
مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان تهران درباره بازگشت دوباره پدیده وارونگی هوا در تهران گفت: آلودگی هوای ناشی از پدیده وارونگی هفته آینده دوباره در تهران رخ می‌دهد.

حیدرزاه تصریح کرد: ساکنان کلانشهر تهران شنبه و یک‌شنبه آلوده‌ای را در هفته آینده تجربه خواهند کرد و در حال حاضر نیز به دنبال تمهیدات لازم برای این منظور هستیم.
وی همچنین به جلسه امروز ظهر کمیته کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که در این کمیته مدنظر است بحث تغییر آیین‌نامه است و به دنبال تغییراتی در آن هستیم.
مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان تهران تصریح کرد: طبق آیین‌نامه در شرایط هشدار تعطیلی مدارس انجام نمی‌گیرد و تعطیلی فقط در صورت شرایط اضطرار است.
وی تصریح کرد: اما به دنبال این خواهیم بود تا با تغییر در آیین‌نامه در شرایط هشدار نیز اعمال قانون کرده و شرایطی همچون تعطیلی مدارس انجام دهیم.

photo_2015-12-17_14-20-44

وارونگی دما
وارونگی دما یا وارونگی گرمایی یا اینورژن به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد می‌شود و در این شرایط درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی می‌باشد. وارونگی دما معمولاً باعث به دام افتادن آلودگی هوا در ارتفاع نزدیک زمین می‌شود.
عوامل زیر موجب می‌شود که هنگام شب تشعشع (از زمین) شدید شده و سطح زمین به سرعت حرارت خود را از دست دهد و خیلی زود سرد شود و وارونگی دما پدید آید.
وجود هوای سرد و خشک که باعث جذب تشعشع جزئی حرارت زمین می‌گردد.
آسمان صاف و بدون ابر که عمل تشعشع را سرعت می‌بخشد.
هوای آرام و بدون باد که باعث عدم تداخل هوای سرد و گرم شود.

پایان پیام

کد خبر : 10217 ساعت خبر : 2:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=10217
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات