گنجینه اسناد هویتی مفاخر به روایت تصویر

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رسم نگهداری و حفاظت از اسناد و مدارک در ایران رسم تازه‌ای نیست. آثاری که از آرشیوهای باستانی ایران در بابل، اکباتان، شوش و دیگر شهر‌ها بدست آمده نشان می‌دهد، ایرانی‌ها از گذشته‌های دور به فکر نگهداری اسناد و مدارک هویتی بوده‌اند. از دوران اختراخ خط و سهولت در نگارش و ثبت و ضبط حوادث و وقایع، همواره اسناد هویتی به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تاریخی محسوب می‌شده‌اند. از آنجایی که یکی از وظایف سازمان ثبت احوال به عنوان یک سازمان حاکمیتی، ثبت وقایع حیاتی است، این مهم در طی یک قرن گذشته با ثبت بیش از یکصد و بیست میلیون سند هویتی رقم خوره است. نخستین سند سجلی متعلق به خانم فاطمه ایرانی است که در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در محله سنگلج تهران به دنیا آمده است.
در گنجینه سازمان علاوه بر اسناد هویتی مفاخر و شهداء، موارد دیگری از قبیل نمونه شناسنامه‌های قدیمی، شجره نامه‌ها، مهرهای هویتی اشخاص، تقدیر نامه‌ها و کتیبه‌ها و اسناد قدیمی مربوط به ثبت احوال جمع آوری گردیده تا ضمن نگهداری، امکان تحقیق در این زمینه برای پژوهشگران فراهم گردد.
محل گنجینه در ساختمان شماره ۳ سازمان واقع شده است. قدمت این ساختمان بیش از یکصد سال و ساخت آن را به اواخر دوران حکومت ناصرالدین شاه و اوایل دوران مظفرالدین شاه نسبت می‌دهند. این بنا از حیث سبک معماری و هنرهای وابسته به آن مانند: گچبری، آیینه کاری و چوبکاری یکی از آثار زیبای بجا مانده از ان دوره است. نمای اصلی ساختمان به صورت شرقی غربی ساخته شده و شامل دو طبقه است. این مجموعه در سال ۱۳۸۲ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت گردیده است.
علاقمندان برای بازدید از گنجینه اسناد هویتی مفاخر و مشاهیر کشور می‌توانند شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۵ به نشانی خیابان امام خمینی (ره)، بعد از میدان حسن آباد، سازمان ثبت احوال کشور مراجعه کنند.

در زیر عکسهایی از این گنجینه را می‌بینید:

عکس‌ها از علی ساکی است.

پایان پیام

کد خبر : 9522 ساعت خبر : 0:17 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=9522
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات