حقایقی درباره رصدخانه کاسین

خودشان می‌گویند مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه هستند اما نه در سایت‌شان و نه در اینترنت و نه در مصاحبه‌ها دلیلى برای این عنوان وجود ندارد و دلیلی برای آن بیان نکرده‌اند. این عنوان را گاهی روزنامه‌نگاران لرستانی استفاده می‌کنند و گاه مردم شهر با آن پز می‌دهند. اما واقعیت چیست؟

پایگاه خبری گلونی: البته برخی سایت‌ها و خبرگزارى‌ها هستند که عنوان مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه را مخابره کرده‌اند اما آنها اعتبار زیادى ندارند و بیشتر وبلاگ‌‌ها این عنوان را تبلیغ کرده‌اند. بررسی خبرنگار گلونی درباره ادعای مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه به نتایج جالبی رسیده است. رصدخانه کاسین خرم‌آباد نه فقط مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه نیست بلکه مدرن‌ترین رصدخانه ایران هم نیست و اصلا مدرن هم نیست و حتی بلندترین هم نیست. این رصدخانه یک رصدخانه معمولی و عمومی است که بیشتر به درد آموزش و آشنایی دانش‌آموزان و خانواده‌ها با علم نجوم می‌خورد و کاربردى علمی و تحقیقاتی ندارد مگر استهلال ماه شوال و…

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توانید به رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی، که در بالای کوه بیلیندی از دامنه‌های کوه سهند به ارتفاع ۲۵۳۸ متر از سطح دریا قرار دارد برسید و همچنین می‌توانید رصدخانه اخترفیزیک بیوراکان کشور ارمنستان را پیدا کنید که در ارتفاع نزدیک به چهارهزار متری واقع شده است و یک تلسکوپ کاسگرین ۲٫۶ متری دارد.

اطلاعات این رصدخانه در سایت «معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری» بیان کننده این است که این رصدخانه یک رصدخانه آموزشی است نه تخصصی. در این سایت آمده است: این پروژه به گونه‌ای طراحی شده است که بچه‌های چهار تا پنج ساله، دانش‌آموزان مقاطع مختلف و دانشجویان گرایش‌های نجوم و اخترفیزیک می‌توانند از این مجموعه استفاده کرده و از بخش‌های آموزشی آن بهره ببرند. همچنین از قول نسایی مدیرعامل مجموعه این طور آمده است که: برگزاری دوره‌های آموزشی و تورهای علمی و خانوادگی، مهم‌ترین فعالیت‌های ترویجی رصدخانه است که تلاش می‌کنیم با این نوع فعالیت‌ها علاقه‌مندی به رشته نجوم و اخترشناسی را در جامعه افزایش دهیم. لازم به ذکر است در این سایت حتی یک بار از عنوان «مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه» استفاده نشده است.

گفت‌وگویی خبرنگار گلونی با برخی از اعضای انجمن نجوم ایران به این نتیجه رسید که رصدخانه کاسین رصدخانه‌‌ای تخصصی نیست و اصلا جانمایی مناسبی برای یک رصد حرفه‌ای ندارد و نزدیکی آن به شهر خرم‌آباد و نور شهر، این رصدخانه را در بالاترین سطح آلودگی نوری قرار می‌دهد. در سایت این رصدخانه هم هیچ اطلاعاتی درباره اندازه تلسکوپ‌ها قرار ندارد اما گویا یک تلسکوپ ۱۶ اینچی در آن قرار دارد.

البته مدرن بودن و قدرت یک رصدخانه به اندازه تلسکوپ نیست، بلکه پارامترهای زیادی هست که کاسین آن پارامترها را ندارد. مثلا بررسی سرعت و جهت باد، بررسی درخشندگی سطحی آسمان، مطالعات زمین‌شناسی، اندازه‌گیری رطوبت نسبی و اندازه‌گیری میزان ابرناکی از جمله پارامترهای اصلی هستند. به نظر می‌رسد رستوران گردان و بحث هتل‌داری این مجموعه از اهمیت بیشتری برخوردار باشد و بیشتر به درد خرم‌آباد بخورد. اما آن چه مشخص است این است که رصدخانه کاسین «مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه» نیست حتی این عنوان شاید برای رصدخانه ملی که در کرکس کاشان با تلسکوپ ۳ متری در حال ساخت است هم عنوانی رویاپردازانه و خلاف واقعیت باشد.

پایان پیام

کد خبر : 12538 ساعت خبر : 1:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=12538
اشتراک در نظرات
اطلاع از
10 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

باسلام من همراه خانواده ام دوهفته قبل به این هتل رفتیم درشهریور۹۶به نظرم نمیشداسمشوهتل گذاشت اونجافقط عالی ومناسب بودبرای رصدکردن ویه گردش ۱ ساعته همین .بقدری بالاومرتفع بودکه ما یک روزبیشترنتوانستیم دوام بیاریم وخواستیم کنسل کنیم اماگفتن پولوبهمون برنمیگردونن اماماترجیح دادیم فرارکنیم چون هم من وهم شوهرم سردردوسرگیجه شدیدپیداکردیم که مطمین شدیم به علت ارتفاع بیش ازحدکمبوداکسیژن پیداکردیم واونجابرای اسکان وموندن اصلامناسب نیست بخصوص برای کسانی که میگرن یابیماری قلبی دارن چون غیرعادی بالابودامااطاقهادلبازوعالی وبزرگ بودرفتارپرسنل خیلی خوب ولی صبحانه افتضاح یعنی مایه خجالت اصلاچیزی نبودکه بشه خوردوچشم اندازبسیارخوبی داشت ولی ماکه فراررابرقرارترجیح دادیم امابرنامه رصدخانه عالی بودامادیگه ارتفاع غیرعادی اونجابدردهتل وموندن نمیخوره وواقعاخطرناکه

آدمای بی لیاقت حسود

لطفا اینجوری زیر آب بقیه رو نزنید

در حدی نیستن که کسی بخواد زیر اب بزنه.نور رستوران حتی اجازه رصد نمیده و خاموشم نمیکنن چون هدف زدن رستورانه نه آموزش نجوم.

ببخشید من به اونجا سفر کردمو اولا لازمه بدونید که اطلاعاتشون کاملا درسته و دوما اینکه این رصدخانه زیر پوشش هیچ سازمان دولتی قرار نداره و تنها به همت رئییس خود مجموعه،همسرشون و برادر خانومشون ساخته شده و سوما اونجا به جز تلسکوپ معمولی که برای بازدید مردم قرار دادن یک تلسکوپ تخصصی آمریکایی به ارزش ۳میلیارد تومن قرار داره لطفا قبل از ایتکه بهشون تهمت بزنین اول یکم تحقیق کنین و در ضمن حالا بگیریم تخصصی نباشه ولی به هر حال اونا زحمت کشیدن و بدون هیچ کمک مالی یک رصدخانه تاسیس کردن.در واقع اونها با تاسیس این مجموعه مردم زیادی رو به علم نجوم علاقه مند کردن.خود ما ایرانیا هی میگیم چرا امکانات علمی وجود نداره و وقتی یه نفر به فکر مردم بیافته و یه سری امکانات در اختیارشون بذاره آدمایی مثل شما که چشم دیدن موفقیت بقیه رو ندارید اینجوری پاداش زحماتشونو می دید.واقعا براتون متاسفم

من کاملا با شما موافق هستم.اطلاعاتشون کاملا دقیق و درست هستش خیلی خیلی خوش برخورد هستن هر سوالی رو که بپرسید به طور کامل و واضح جواب میدن و…….

مطمئنید بدون هیچ کمک مالی بوده؟من مطمئنم که میگم وام های کلانی که گرفتن نصفشو هم خرجش نکردن.این متن هم کاملا واقعی بوده. بحث این مطلب اینه که با دروغ باعث نشن مردم شهرای دیگه بهمون بخندن که برا یه رصدخونه عادی اسم مدرن ترین رو میارن.

با سلام.مطمئنا شما اطلاعات کافی درمورد نجوم و شرایط رصدخونه ها چه از لحاظ جوی و چه از لحاظ معماری و…ندارید وگرنه اینجوری در مورد این مکان( دکتر خسروشاهی و دکتر منصوری(اگر بشناسیدشون)هم متعدد تذکر دادن درمورد این مکان به اصطلاح رصدخونه)صحبت نمیکردید…هرررر شخصی که یک کتاب مرتبط با این علم خونده باشه خیلی زود متوجه اطلاعات غلطی که دارن به خورد مردم میدن میشه.این مکان حتتتی در حد یک هتل تک ستاره هم نیس…شما اگر یک بار مراجعه کرده باشید به این مکان،درصورتی که خودتون از قبل اطلاعاتی داشته باشید،میفهمید که چققققد اطلاعاتی که میدن با واقعیت فاصله داره…جای تاسفه که حتی فرق ستاره با سیاره رو نمیدونن…

دقیقا همین چیزی هست که شما عنوان کردید.من حدود دو سالی اونجا کار مکیردم از عنوان کردن مدرک کارکنان تا مشخصات رصدخانه و حتی اطلاعات نجومی دروغ نحویل مردم میدن.و ما به مسئولان هم گزارش دادیم ولی متاسفانه کسی کاری نداره.

با درود و ادب
متاسفانه تمام مطالب عنوان شده در مورد رصد خانه کاسین از سوی مسئولین آن مبنی بر بزرگترین و مدرن ترین رصد خانه خاورمیانه دروغ و گزافه گوییه.
در مراجعه ای که شخصا به اونجا داشتم علاوه بر این موارد مدعی بودن دها دکترای تخصصی نجوم و کیهان شناس هیات علمی اونجا رو تشکیل میدن و از این حرف ها،
این دست دروغ گویی ها و بزرگنمایی ها رو میشه در بیشتر پروژه های لرستان دید هر دستگاه و اداریه دولتی که کاری کوچکی انجام میده طوری عنوان میکنه که شق القمر کرده در حالیکه بیشترش دروغ و بزرگنماییه.
این رصد خانه جزیی از مجموعه چهارده معصوم خرم اباده که فقط از عناوین دهن پر کن ساخته شده تا صرف هزینه صدها میلیارد تومانی صورت گرفته تو اون رو که توسط آقای دهمرده استاندار وقت لرستان انجام شده رو توجیه کنه.
البته عدم مطالبه گری مردم و بی توجهی اونا به این مسائل و زرنگی مسئولین و عدم پاسخگویی مسئولین هم تو این عوام فربیها بی تاثیر نیست.