نمایشگاه عکس انقلاب در برج آزادی

نمایشگاه عکس انقلاب از ۱۲ بهمن در نگارخانه بوستان برج آزادی برپا می شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ۲۱ تابلو عکس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که جزء گنجینه برج آزادی به حساب می‌آید در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

این عکس‌ها توسط انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس جمع‌آوری شده و با همکاری این انجمن و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسیده است.

نمایشگاه عکس انقلاب از ۱۲ تا ۲۲ بهمن در نگارخانه بوستان برج آزادی برپاست و علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۷ از آن بازدید کنند.

پایان پیام

در مورد تاریخچه ساخت میدان آزادی در تهران
برج آزادی که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، به نام برج شهیاد شناخته می‌شد، یکی از اصلی‌ترین نمادهای شهر تهران است و تقریباً در همه جای دنیا ایران را با این نماد می‌شناسند. در سال ۱۳۴۹ خورشیدی، توسط حسین امانت،[۴] معمار ایرانی طراحی و توسط مهندس محمد پورفتحی ساخته شد. برج شهیاد، به عنوان نماد «ایرانِ مدرن»[۵] و برای یادبود جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران[۶] در میانه یکی از میدان‌های اصلی غربِ تهران به نام میدان شهیاد و آزادی کنونی طراحی و ساخته شده‌است.
معماری برج، تلفیقی از معماری هخامنشی، معماری ساسانی و معماری اسلامی است.در محوطه زیرین برج، چندین تالار نمایش، نگارخانه، کتابخانه و موزه قرار دارد.
این بنا در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۱۰۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گفته حسین امانت: «نقوشی که در میدان هست و باغچه‌ها و گل‌کاری‌ها را شکل می‌دهد، از طرح داخلی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان الهام گرفته شده؛ منتها هندسه دایره گنبد تبدیل به بیضی شده‌است. روابط لگاریتمی جالبی در هندسه و ابعاد گنبد مسجد شیخ لطف‌الله هست که دانش عمیق ریاضی معماران ایران در دوره‌های گذشته را نشان می‌دهد.»

کد خبر : 13040 ساعت خبر : 6:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=13040
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات